Roger Moore és az autók

Roger Moore és az autók

Egy újabb ikonnal kevesebb lett a sztárvilág, Roger Moore tegnap itt hagyott minket. A nagyszerű színész számtalan szerepben kiválóan alakított akár a filmvásznon, akár a tv képernyőjén. Olyan népszerű szerepek fűződnek a nevéhez, mint a The Saint, vagy Lord Brett Sinclair, illetve többször játszotta őfelsége legtitkosabb ügynökét, a 007-est. A híres szerepek mellett Moore filmjeiben is feltűntek a jobbnál jobb autók, amelyek legalább olyan ismertté váltak, mint ő maga, ezekkel emlékezünk meg és búcsúzunk Roger Mooretól.

The Saint

Az egyik legismertebb tv-s szereplése volt a The Saint című sorozat, amely 1962 és 1969 között hat évadot és összesen 118 epizódot élt meg. Roger Moore a sorozatban Simon Templart alakította, aki minden idők legszebb Volvóját, egy P1800 kupét hajtott. Az angyal Volvóként elhíresült típust Pelle Peterson tervezte méghozzá Pietro Frua stúdiójában. Az 1961-től 13 éven keresztül gyártott autó helyett a sorozat készítői eredetileg Jaguar E-typeot szerettek volna, azonban a brit márkát nem érdekelte a tv-s szereplés, mindez kapóra jött a Volvónak és a P1800-ast a legismertebb svéd autóvá vált. A Templar által vezetett autó rendszáma egyébként ST1 volt.

tumblr_mdne505tek1rf1jvro1_1280_szerkesztett.jpg

The Persuaders

A Minden lében két kanál az egyik kedvenc sorozatom, amelyben Roger Moore az angol arisztokrata, Lord Brett Sinclair szerepében oldotta meg a Fulton bíró által rá és Danny Wildera (Tony Curtis) osztott feladatokat. Az év elején már írtunk a sorozat főszereplőinek autóiról, amelyek idén éppen 50 évesek lettek. A Sinclair által használt Aston Martin DBS a mai napig egy különleges autónak számít.

the-persuader-aston.jpg

James Bond

A legtöbb 007-es szerep, Roger Moore nevéhez fűződik, összesen hét alkalommal játszotta a brit titkos ügynök, James Bondot. A Live and Let Die ('73) című filmben a számtalan jármű közül talán az a vörös Impala a legkiemelkedőbb, amelyet Bond a karibi térségben található San Monique szigetén vezetett.

1964-chevrolet-impala-conv-small.jpg

The Man with the Golden Gun, magyarul az Aranypisztolyos férfi című következő filmben az egyik legjobb Bond jelent egy AMC Hornethez kapcsolódik, amelyet a 007-es Bankokban kötött el egy AMC márkakereskedésből, majd ezt követően egy látványos ugratást mutatott be a víz fölött.

au043-amc-hornet-hatchback-jump.jpg

A kém, aki szeretett engem (The Spy Who Loved Me) film talán legnagyobb autósztárja volt a tengeralattjáróvá alakuló első generációs Lotus Esprit, vagy másik nevén a Wet Nellie. A film kedvévért tényleg átalakítottak egy Espritet, amely képes volt tengeralattjáróként funkcionálni, ez a példány jelenleg Elon Musk tulajdonában van.

wet-nellie.jpg

A For Your Eyes Only filmben Roger Moore két Lotus Esprit Turbo típust is vezet, egy fehéret a spanyolországi jelenetekben, amely hamar megsemmisül, egyet pedig az észak-olaszországi síparadicsomban, ez utóbb bronz színű Esprit talán az ismertebb.

8426586096_0a12c7f53f_b.jpg

Az 1983-as Octopussy című kémfilmből leginkább az a Range Rover jut az eszembe, amivel a lószállítót húzta a 007-es, és persze ebből a filmből Tina Hudsonová is emlékezetes maradt.

A legutolsó Bond szerepe az 1985-ben megjelent A View to a Kill filmben volt, ebből talán az egyik legemlékezetesebb jelent volt az az autós üldözés, amiben egy Renault 11 taxit szabadítanak meg a tetejétől a nagy akció közepette.

avtakrenault115lx3_8100.jpg

The Cannonball Run

A híres Ágyúgolyófutamban is szerepet kapott, méghozzá itt James Bondot figurázta ki Seymur Goldfarb Jr. szerepében. A filmben nem mást, mint egy Aston Martin DB5-öt vezet.

i010247.jpg

Roger Moore 89 éves volt, számtalan felejthetetlen és izgalmas pillanatot köszönhetünk neki filmjei által, most már ő is az égi utakat járja egy Aston Martin volánja mögött.

Roger Moore és az autók Tovább
Autót az automatából

Autót az automatából

A világon talán nem sok olyan autószalon van, amely eltér a megszokott elrendezéstől, a nagy üvegdobozok uniformisát azonban csak kevesen próbálják felváltani valami építészetileg is látványosabb megoldással. Amikor a képeken szereplő tornyot megláttam, akkor hirtelen a müncheni Mercedes-Benz showroom jutott eszembe, ahol decemberben általában látványos adventi naptárat rendeznek be, vagy a VW üvegpalotája, azonban a Szingapúrban található Autobahn Motors legújabb szalonja még ezeken is túltesz.

autobahn.png

A használt, elsősorban luxus és sportautókkal foglalkozó kereskedés szakítva a konvenciókkal Szingapúr közepén egy igazi autó automatát építettet fel, amely bár a fotókon úgy tűnik, mintha egy terepasztal kelléke lenne, azonban ez a tényleges valóság. Szingapúr sűrűn lakott és szinte már minden be van építve, a telkek és az ingatlanok nagyon drágák, így a terjeszkedés "legolcsóbb" megoldása az, ha fölfelé építkeznek, így adódott az új szalon ötlete is.

3.jpg

A 60 autó tárolására alkalmas épület olyan, mint a vidámparkokban lévő plüssállat- és egyéb játékautomaták, amelyekből némi pénz ellenében egy kar emeli ki véletlenszerűen az áhított dolgokat, igaz itt azért némileg több pénz szükséges a vágyott autó birtokba vételéhez, amely szerencsére nem Kinder meglepetés. A spéci szalonban egy liftrendszeren keresztül lehet hozzáférni a kiválasztott autócsodához, amelyet maximum két perc alatt szállít le az automata rendszer a vevőhöz, miután az kifizette az így sem alacsony vételárat. A választék bőséges; van hogy Ferrarikkal töltik meg az óriásautomatát, van hogy klasszikusokból lehet válogatni, mindenesetre a repertoár eléggé széles a Bentleyktől kezdve egészen a Lamborghini típusokig.

Autót az automatából Tovább
Egri Csillagok

Egri Csillagok

X. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra

Hétvégén jubilált a Mercedes-Benz Classic Csillagtúra, amely idén már a tizedik alkalom volt a stuttgarti márka rajongói számára. Az 1/100-as szabályok szerint megtartott verseny idén Fótról indult és a festői szépségű barokk Egerben ért véget, ahol 13 évvel ezelőtt az első Csillagtúra már megfordult. A szebbnél szebb young- és oldtimer csillagok, illetve néhány újdonság is feltűnt több helyen Egerben és környékén, többek között megtettek egy kört a bazilika körül, feltűntek Egerszalókon és Szilvásváradon is, majd a szombati nap végén verőfényes napsütés közepette gördült be mind a nyolcvan résztvevő a célceremóniára, amelynek a Dobó tér volt a helyszíne.

dscf3849.JPG

Az idei jubileumi túrát a Mercedes az AMG 50. évfordulójának jegyében szervezte, itt debütált Magyarországon először az AMG GT C Roadster, amelyből egy matt szürke példány bömbölt a tér közepén mindenki nagy örömére. A klasszikusok sorából kiemelkedett a híres sirályszárnyas 300SL, amelyet szintén sokan megnéztek és mit ne mondjak, a számomra abszolút kedvenc típus hangja felejthetetlen. Ezen felül látható volt számos SL típus, klasszikus S-Klassék, számtalan Pagoda és egy-két W124 kabrió is feltűnt. Voltak teljesen restaurált autók, és olyanok is, amelyek a mai napig érintetlen állapotban vannak.

dsc02014.JPG

A legnagyobb érdeklődést, - főleg a gyerekek részéről -, egy klasszikus Unimog tűzoltóautó váltott ki, amely ma is aktívan szolgál a pilisborosjenői önkéntes tűzoltók kötelékében. Engem leginkább egy nagyon szép állapotban lévő sötétkék W108-as típus fogott meg, amelyre már a bazilikánál is felfigyeltem. A Dobó téren volt alkalmam pár szót váltani a tulajjal, aki elmondta, hogy egészen Düsseldorfig ment, mire rátalált a megfelelő példányra.

dsc02122.JPG

Ismét egy élménnyel gazdagodtunk, illetve rengeteg fotóval, a helyszínválasztás tökéletesnek bizonyult, a bor és szőlő városától szebb helyet nem is lehetett volna találni az évfordulós Csillagtúra zárásához. De nem is szaporítom tovább a szót, a vaskos képgalériánkban mindenki kedvére válogathat.

dscf3834.JPG

>>> A KÉPRE KATTINTVA GALÉRIA NYÍLIK <<<

Egri Csillagok Tovább
Reggeli rozsda: elnöki Sprint Veloce

Reggeli rozsda: elnöki Sprint Veloce

Az Alfa Romeo történetében a Giulietta nevet már évtizedek óta használják az olasz gyártó különféle autóin, azonban ezek közül is a legjobb és legkülönlegesebb autók az első szériából (Tipo 750/101) kerültek ki, mint amilyen a képeken látható és erősen lepusztult állapotban lévő Sprint Veloce is.

s-l1600_6.jpg

A patinás olasz márka a Giulietta 2+2 üléses kupé változatát mutatta be először az 1954-es Torinói Autószalonon, a Bertone stúdiónál Franco Scaglione által megrajzolt autó nagy lelkesedést váltott ki a közönségből, nem sokkal később el is kezdték a gyártását Bertone grugliascoi üzemében. A nagy sikert elért típust egészen '65-ig gyártották, ez alatt az idő alatt készült belőle szedán, spider, kétüléses kupé (SS és SZ), de még pár tucatnyi kombi is. A fotókon látható modell egy ritka 1960-as - modellfrissítés utáni - Sprint Veloce, amelyből mindösszesen 3 058 példány készült '57 és '62 között. 

Ez a fehér példány Angliában bukkant fel nem olyan rég, és már meg is találta új gazdáját az ebay-en, ahol több, mint 10 ezer angol fontért kelt el egy aukción. A kis Alfa kupé különlegessége azonban nem csak az alacsony példányszámból ered, hanem az autó egyik tulajdonosa miatt is. Újként először a németországi Neckarsulmba szállították, majd 1965-ben került az Egyesült Királyságba, ahol megtörtént a regisztrációja. Itt az első tulajdonosa Andrew Peter (Andy) Sundberg volt, aki 1988-ban azzal vált ismertté, hogy elindult az USA elnökválasztásán, öt államban nyert és így harmadik lett. 

Arról nem szól a fáma, hogy az elnökjelölt-úr után kinél fordult meg az autó, de gyanítható, hogy ő volt az, aki hagyta ilyen állapotba kerülni ezt az igazán csodálatos Alfát, amelyhez még megvan az eredeti gépkönyve és pár szervizszámla is, továbbá rendelkezik Alfa Romeo Classiche Certifico Di Origine igazolással is. A Sprint Veloce anno a sportos vonalat képviselte a kínálatban, az 1.3 literes twin cam motorhoz két dupla karburátor csatlakozott, amely által 90 lóerőt préseltek ki a blokkból, ez akkoriban 185 km/h száguldásig volt elég. A fotókat elnézve egy jó darabig száguldani aligha fog ez az autó, a hátsó részét már annyira megette a rozsda, hogy az elemeket a duck tape tartja össze. Reméljük, hogy jó gazdához kerül, aki felújítja és legalább olyan fényes SV lesz belőle, mint az alábbi fotón látható példány.

109_39.jpg

Reggeli rozsda: elnöki Sprint Veloce Tovább
Bakony-szlalom-szentlászló

Bakony-szlalom-szentlászló

A hétvége benzingőzben

A hosszú hétvégén, ellátogattunk a Bakony széli kis faluba, ahol már hagyományosan rendeznek szlalom versenyeket, nagy sikerrel. Itt szinte mindennel lehet indulni, aminek négy kereke van, és valamilyen motor hajtja. Természetesen erős sarkítás ez részünkről, hisz itt is vannak szabályok, a biztonság érdekében. De ezek a szabályok teljesíthetőek a hobbistáknak is.  Az ide kilátogató, versenyezni kívánó csapatok, családok igazi amatőr szinten művelik ezt a fajta műfajt. Vannak itt lelkes kezdők, visszatérő haladók, érkeznek olyan versenygépek is, amelyek nem felelnek meg a "nagyobb" versenyek  szabályváltozásai miatt, de messze vannak azoktól az alföldi versenyektől ahol szívesen látnák őket. Valamint jönnek olyanok is, akik csak tesztelnek, vagy nosztalgiából leporolják a garázsokban pihenő versenyautókat.

dsc06383.JPG

Maga a falu, szép festői környezetben van, a zeg-zugos utcáin szinte azonnal odaértünk a helyszínre. De ezek az utcák jelen esetben parkolóként működtek. Kúltúráltan a padkán hosszú sorokban állva, és kocsibeállók kihagyva, hogy az itt élők közlekedését ne akadályozza a népes kíváncsiskodó, "komálós" járműve aki ellátogat ide. Egyébként a parkolást kedves polgárőrök is segítették. Egy kis séta után, elérkeztünk a célhoz, ahol a versenyzők beérkeztek a pályáról. Innen szinte folytatólagosan nyílott a végeláthatatlan szervizpark. Rég láttam ennyi versenyzésre átalakított vasat egy helyen. 

dsc06372.JPG

Bakony Rally Autósport Egyesület aki ezeket a versenyeket szervezi. Mázi Ferenc alelnökkel beszélgettem, a kezdetekről, fogadtatásról, tervekről:  

Mióta szerveztek versenyeket, milyen volt a fogadtatása a faluban?

2009 június 27. óta szervezünk autós rendezvényeket. Azóta már a huszonkilencediknél tartunk, immáron két helyszínen. Az újdonságtól mindenki tart valamennyire, de a Polgárőrség, a helyi vállalkozók bevonásával, és természetesen önkormányzati hozzájárulással lassanként sikerült mindenkivel elfogadtatni. A település legközelebb eső részén, a lakótelepen parkolót alakítottunk ki, padokat újítottunk fel, mellyel próbálunk mi is adni valamit a lakók türelméért cserébe.

Népes indulói létszám van minden versenyeteken, tudjátok-e tartani az általatok felállított időtervet?

Igen, örülünk, hogy ennyire népszerűek az eseményeink. Minden kedves múltbéli, és leendő versenyzőnknek, közreműködőinknek, együttműködő partnereinknek ezúton is köszönjük, hogy közel harminc sikeres futamot tudhatunk már közösen a hátunk mögött.  

Általában egy-két órán belül betelik a nevezési listánk, sőt mindig akad, aki a lista betelése után  jelentkezik, s várólistára kerül. 150-nél több rajtszámot, három tervezett körrel, nem tudunk kiosztani. Mivel az is fontos, hogy legalább három elindulást biztosítsunk mindenkinek. Az időtervben akkor van csúszás, ha baleset, műszaki hiba, vagy utolérés miatt kell megállnunk, illetve újra rajtoltatni a leintett versenyzőket. Előbbieket nem tudjuk kiszűrni, viszont az utoléréseket a nyomvonal kialakításával, valamint a rajtszám osztásánál való odafigyeléssel próbáljuk a lehető legkevesebbre redukálni. Ismerten gyors, időre menő nevezőt, lehetőség szerint nem rakunk olyan mögé, akit nagy valószínűséggel utolérhet.

Gondolkodtok-e pályabővítésben? Más jellegű versenyen?

A bakonyszentlászlói bányaterületen a kihasználható aszfaltos utak adottak. A nyomvonalak variálásával tudjuk változatossá tenni rendezvényeinket. A kisbéri terület bevonásával színesedett a repertoárunk, mely nagy megelégedést váltott ki versenyzőinkben is. Ez nekünk is új energiákat adott a folytatáshoz. Egyenlőre nem gondolkodunk más jellegű rendezvények lebonyolításában, a jelenlegi színvonal fenntartásán dolgozunk inkább.

Milyen követelményeknek kell megfelelni egy autónak amivel indulni szeretnének?

A legfontosabb, mint mindenhol a biztonság. Utcai, érvényes forgalmival rendelkező autótól a profi, egyedileg erre a célra épített járművekig sokfajta technikával találkozhatnak nálunk.  Rendezvénykiírásunkban is törekszünk arra, hogy megfelelő műszaki állapottal rendelkező járművek érkezzenek reggel a gépátvételre. Többször előfordul, hogy akkumulátor rögzítést, szigetelést, vagy más hiányosságokat kell pótolniuk a nevezőknek, melyek azonban mind az ő biztonságukat hivatottak szolgálni.

Nézői igényeket hogy tudjátok kiszolgálni?

Mint tudjuk, nézők nélkül ez a sportág sem működik. Közhasznú egyesület lévén szem előtt tartjuk a kilátogatók igényeit. A telephely nagy területe a bérlők kérésére nem látogatható, ezért a pályarajz kialakításánál a nézői pontok elé látványosabb, technikás részek kerülnek. A jó árakkal dolgozó büfé, illetve a toalett az egész napos program alapvető velejárói. Mind a pályán, a nézőknél is fontos a biztonság. Továbbra is kérjük, hogy a rendezők utasításait mindig tartsák szem előtt, hogy még sokáig örülhessünk együtt az események végén!

Milyen visszajelzések érkeznek felétek a versennyel kapcsolatban, és milyen terveitek vannak?

Pozitív, valamint negatív visszajelzések is folyamatosan érkeznek hozzánk. Szerencsére előbbiből van több, de próbálunk profitálni az építő jellegű észrevételekből is. Már amennyiben az szalonképes módon, és stílusban érkezik vissza hozzánk. A mai világban örülhetünk, ha ilyen, vagy ehhez hasonló autós eseményekkel találkozunk. A versenyzőknek jobban tiszteletben kéne tartaniuk a szervezők munkáját, megbecsülni azt ami van, vagy esetleg közösen jobbá tenni. Mindenkinek soha sem lehet jót tenni, de továbbra is arra törekszünk, hogy a többséget kiszolgáljuk a lehető legmagasabb szinten. Ugyanis ők azok, akik alázattal, tisztelettel vannak a sportág felé.

Köszönöm a válaszokat, és további sok sikert kívánunk!

Tovább  haladva a szervizparkban, Ungvári Petiékkel futunk össze, és megkérjük Őt vigyen minket egy kört a pályán, amit természetesen rögzítettünk is nektek és láthattátok is nálunk, de most újra megmutatjuk:

Ez igazán szédületes kör volt köszönjük Peti! 

dsc06497.JPG

Ezek a versenyek nagyon fontosak, mert itt lehet megszerezni azokat az alapokat, amelyek a további versenyzéshez elengedhetetlenek.Ilyen, és ehhez hasonló rendezvényeken, derül ki, hogy a "gyerek" alkalmas-e rá, hogy a bal oldalon vegyen részt a versenyzés világában. De ugyan akkor a család számára is egy nagyon jó kikapcsolódás, ez mellett láthatja a fiú gyermeket, vagy apát versenyezni. Míg a család férfi tagjai az autóval vannak elfoglalva, vagy épp a köröket róják a versenypályán, addig a család női tagjai, a szervizparkban a bográcsban készítik el az ebédet.

dsc06453.JPG

De ez természetesen lehet fordítva is, hisz számtalan eset van rá, mikor a szebbik nem foglal helyet, a kormány mögött, és éli meg a versenyzés adta örömeket. Megfizethető, hasznos, költséghatékony, közös  program az egész család számára. 

dsc06395.JPG

Arról nem is beszélve, hogy közlekedésbiztonsági szempontból is fontos, hogy legyen egy hely, ahol kiélhetik magukat a versenyzés szerelmesei, és mindez megfizethető is legyen. Ne az utcán tanulják meg a keresztben kanyarodást. Nem az utakra való a  "kiér oda előbb a lámpáig" verseny, vagy csak "ki tudja a  tömböt, vagy a falut körbeautózni" körgyorsasági futamok. Itt és a hasonló versenyeken kiélheti magát mindenki, ellenőrzött körülmények között. Sajnos az amatőr sprint versenyek a nagy többség számára elérhetetlenek. De azt gondolom nem is kell, és nem is szabad ott kezdeni!

dsc06407.JPG

Ez a Lada igazán jó példa a fent említettekre, hisz itt és így kell elkezdeni ezt! De persze az autó lényegében lehet akár mi, csak  maradjon széria. Ebben az esetben ki lett szedve minden felesleges alkatrész a kocsiból, majd kapott versenyüléseket, négy pontos öveket, és nagyobb gumikat, ami talán nem is lenne fontos. De szerintem ez bőven elég elkezdeni.

dsc06492.JPG

A körbe zárt villám öreg képviselője is megmutatta a fiatalságnak, hogy is kell ezt művelni.

dsc06455.JPG

Találkoztunk vérbeli SP rendszámos versenyautóval is.

dsc06416.JPG

Komoly épített pályaautó is részt vett a versenyen.

dsc06414.JPG

Többfunkciós szárnyal épített a Trabant kaszni, amely a pályán leszorítja a hátsó részt, de a szervizparkban a ruhákat tartja tulajdonosai számára. :)

dsc06459.JPG

Ezzel a képpel igazolhatjuk, hogy nemzetközi versenyen vehettünk részt, és a német rendőrség is támogatja a rendezvényt. Bár lehet csak a Kobra 11 kaszkadőrei jöttek megmérkőzni?

dsc06422.JPG

Egyértelmű, hogy szükség van ezekre a versenyekre. A szabályokat alkotóknak pedig kutya kötelességük, támogatni, vagy segíteni ezeket a rendezvényeket, hisz régen is mindenki ilyen és ehhez hasonló pályákon kezdte el!  Az üres nézőtereket, pedig nem ezen versenyek miatt kell keresni!

A következő versenyen mindenkit szeretettel várnak a rendezők!

plakat-2017_-2-724x1024.jpg

  

 

Bakony-szlalom-szentlászló Tovább
Corvette-ből Ferrarit?

Corvette-ből Ferrarit?

A Chevrolet Corvette az amerikai autóipar egyik ikonja. Bármelyik generációját is nézzük, mindig a kor legnagyobbjai között tartották számon. A Corvette a kezdetektől műanyag burkolattal volt ellátva, ami egyrészt csökkentette a tömeget, másrészt olcsóbban lehetett gyártani. Van azonban három olyan példány, amit alumíniumból kalapált ki egy nagyszerű olasz mester. Erről a három példányról és a születésükben résztvevő emberekről szól a mai történetünk.

59-chevy-scaglietti-corvette-dv-12-ai-01_1.jpg

1959-ben három texasi fickó elhatározta, hogy különleges autót készítenek a Corvette alapjaira. Jim Hall, Gary Laughlin, valamint Caroll Shelby rendeltek is a GM-től három, karosszéria nélküli Corvette-t.

5860573269_73cb242ebc_b.jpg

Shelby kapcsolatait kihasználva, az autókat behajózták, és átküldték Olaszországba. A pontos úticél nem más volt, mint a Carozzeria Scaglietti műhelye. A cél természetesen az volt, hogy a későbbiekben versenyzésre használják majd a GM támogatásával a gépeket.

chevy-corvette-scaglietti.jpg

Sergio Scaglietti 1920. január 9-én született egy Tre Olmi nevű kis faluban, a család legkisebb, ötödik gyermekeként. 13 éves volt, amikor édesapja meghalt, így munkát kellett keresnie. A Carozzeria Modenese műhelyében talált állást, ahol kitanulhatta a karosszériakészítés fogásait.

Négy és fél évig tanulta a mesterséget, majd egyik bátyjával, Ginoval egy karosszériás műhelyt nyitottak Modenában, nem messze a Scuderia Ferrari műhelyétől. A vállalkozás sikeresnek bizonyult, gyakran voltak a műhelyben vendégek a sérült versenyautók.

sergio_scaglietti.jpg

A második világháború aztán jó időre megálljt parancsolt az autóversenyzésnek, de amint a fegyverek elhallgattak, a Scaglietti testvérek folytatták munkájukat ott, ahol abbahagyták. A cég történetének legnagyobb fordulata 1953-ban történt: Alberico Cacciari sérült Ferrariját bízta a Scaglietti műhelyre, akik kifogástalan munkát végeztek a sérült autón. Cacciarit annyira lenyűgözte a munka, hogy azonnal átvitte Ferrarinak. A Commendatorét szintén lenyűgözték a látottak, pedig őt tényleg nem volt könnyű elismerésre sarkallni. Be is hívatta magához Scagliettit, akivel megegyeztek, hogy a Ferrarinak fog dolgozni. A többi már, ahogy mondani szokták, történelem.

Scagliettinek nemcsak a gyönyörű munkái, hanem a munkamódszere is híressé vált. Saját elképzeléseihez ugyanis nem használt tervrajzokat, hanem rögtön élesben, lemezből kezdte el kikalapálni és hengeríteni az általa elképzelt karosszériát. Szobrászat? Művészet? Zsenialitás? Szerintem mindegyik, elég csak egy pillantást vetni a Ferrari 250 GT "Tour de France"-ra, ami a Scaglietti Corvette formáját is ihlette.

1956-ferrari-250-gt-berlinetta-tour-de-france-scaglietti.jpg

Sergio Scaglietti 2011. november 20-án, nem sokkal 92. születésnapja előtt hunyt el, modenai otthonában.

A mester 1960-ban adta át a kész műveket, a három darab Scaglietti Corvette ősszel elindult az újvilág felé.

A GM-nél aztán Harley Earl-t, Ed Cole-t és Zora Arkus Duntovot is lenyűgözte a végeredmény, ami nem is csoda, hiszen az egzotikus szépséghez képest egy eredeti Corvette igencsak szerény produktumnak hatott.

vemp-1202-scaglietti-corvette-spaghetti-western-002.jpg

Aztán jött a feketeleves: a GM-nél a fejesek letiltották a projektet, Enzo Ferrari pedig nyomást gyakorolt Scagliettire, hogy ne segítse a yenkiket. Ez utóbbi bizonyára elég vaskos jelzőkkel teletűzdelt beszélgetés lehetett.

1959chevroletcorvette_04_1000.jpg

Shelby a Fordnál folytatta álmai megvalósítását, a három Scaglietti Corvette pedig megmaradt autóipari kuriózumnak. Szerencsére mindegyik példány a mai napig nagy becsben van tartva: az egyiket egy Japán gyűjtő vásárolta meg, míg a másik kettő Amerikában maradt.

Corvette-ből Ferrarit? Tovább
A Ferrari-örökség

A Ferrari-örökség

70 éves a Ferrari

Az olasz sportautó fogalom. Olyannyira legendás, mint az olasz konyha, vagy a milánói divat. Alfa Romeo, Lamborghini, Maserati, de mégis mind közül a legismertebb és máig a legsikeresebb a vörös színben pompázó Ferrari, amely fennállásának 70. évfordulóját ünnepli. Olaszország északi részén, Torinó, Modena, Maranello és Bologna városaiból kerültek ki azok az igazán képzett mesterek, akik megteremtették az olasz sportautók hírnevét, közülük emelkedett ki Enzo Ferrari, aki az 1930-as években az Alfa Romeo versenyistálló vezetőjeként szerzett magának hírnevet. Enzo imádta az autóversenyzést, a Scuderia Ferrari és az Alfa Corse csapatoknál eltöltött évek alatt bizonyára sosem gondolta volna, hogy egyszer majd utcai autókat is fog készíteni.

enzo.jpg

Nem volt egyszerű ember, mint ahogyan az autói sem hétköznapiak 

A kezdetek

Enzo Ferrari az Alfa Romeo márkával 1939-ben szakított, majd első saját autóját az Auto Avio név alatt alkotta meg Modenában. Az Alfával kötött megállapodása alapján ugyanis nem használhatta a Ferrari nevet legalább négy évig. Az alig pár éves cégét még 1943-ban átköltöztette Maranellóba, miközben tombolt a második világháború: az üzemet bombatalálat érte, így a munka is félbeszakadt.  A világégést követően azonban eljött a fiatal, de tapasztalt Enzo ideje. 1945-ben, a világháború lezárását követően nem tétlenkedett sokat, a sérült üzemet gyorsan helyrehozták, Ferrari pedig felkérte Gioacchino Colombot, hogy tervezzen egy kis V12-es motort a legújabb versenyautójához.

o110001_12266890.jpg

A versenypályák új kihívója

1947. március 12-én gördült ki az első Ferrari emblémát viselő autó, ez volt a Tipo 125 S, amelyben a Colombo-féle alig másfél literes V12-es dübörgött. Az új versenyautó ezt követően két példányban május 11-én a Piacenza versenypályán debütált, hivatalosan innen számítják a Ferrari, mint autómárka megszületését. Az autóversenyzés azonban már ekkor is költséges szórakozás volt, így Ferrari belátta, hogy utcai autókat is gyártania kell, amelyek eladásából finanszírozni tudja a versenysportot.

enzo_first_ferrari.jpg"Héj" nélkül vitték az első próbaútra. 

Versenyló az utcákra

Az első utcai modell a 166 Inter volt, egy igazi gran turismo, amely a 125 S és a 166 S versenyautók evolúciójának tekinthető, utcai használatra szelidítve. A Carrozzeria Touring által tervezett csodás kupé 1949-ben, a Párizsi Autószalonon debütált. A közönség tetszését azonnal elnyerte és a Ferrari elindult meghódítani az utcai sportautók világát is. Ahogy az akkoriban szokás volt, Ferrari csak a járóképes alvázat készítette el, amelybe a versenyautókban jól bevált különféle Colombo motorok kerültek, a karosszériát a megrendelők igényei szerint valamelyik neves stúdiónál szabatták, mint a Ghia, a Boano, Farina, Bertone, illetve a Vignale. Az utcai sportautók hírnevét ezt követően tovább öregbítették a 195 és a 212 típusok, amelyekből alig pár tucat készült, így ma már csillagászati összegekért cserélnek gazdát a megmaradt példányok.

1949-ferrari-166-inter-coupe-front-three-quarters-view.jpg

A legelső utcai Ferrari

A szériaautók fejlesztése természetesen nem állt meg a kisszériás modelleknél, amelyekkel főként a dúsgazdag vásárlók igényeit elégítették ki. Az első valóban sorozatgyártású Ferrari a 250-es széria volt, persze a sorozatgyártást is csak úgy Ferrari mércével lehet annak tekinteni. Az 1953-ban bemutatott és 11 évig gyártott típus számtalan variációban létezett, mindközül talán a ’62-’64 között gyártott GTO lehet a legismertebb, amelyet Giotto Bizzarrini és Sergio Scaglietti tervezetek. Főként az amerikai piacra szánt típusból mindösszesen 39 példány készült, a jövendőbeli tulajdonosokat pedig személyesen válogatta ki Enzo Ferrari és az észak-amerikai értékesítésekért felelős Luigi Chinetti.

1959-ferrari-250-gt-berlinetta.jpg

Egy Ferrari sárga színben is jól mutat, sőt!

A győzelem útján

Az első Ferrari versenyautó, a 125 S is már szép sikereket ért el a Maranello környéki versenyeken, 1947-ben 14 futamon álltak vele rajthoz, amelyből hat alkalommal győzedelmeskedtek is. A széria autók eladásából származó bevételeket Enzo részben visszaforgatta a versenyautók fejlesztésébe.  A következő évben bemutatott Tipo 166 típussal már a rangos nemzetközi versenyeken is indultak, 1948-ban sikerült végleg megtörni az Alfa Romeo hegemóniáját a Mille Miglia futamon Celemente Biondetti és Giuseppe Navone által a volán mögött.  Az ezt követő évben pedig már sikerült Enzo Ferrari autóinak diadalmaskodnia Le Mans-ban (Luigi Chinetti és Lord Selsdon), megnyerték a Targa Floriot (Clemente Biondetti és Igor Troubetzkoy) és a Mille Migliat is, ez utóbbi versenyen 1957-ig bezárólag összesen nyolc alkalommal nyert valamelyik Ferrari versenyautó.

bcca802c38a70373afb714b4b7a0d2c7.jpg

Piero Taruffi nyerte az utolsó Mille Migliat egy Ferrari 315 S volánja mögött (1957)

A Formula 1 indulásakor már a Monacói Nagydíjon ott volt a Ferrari és bár az 1950-es szezon nem volt túl sikeres számukra, azonban egy évvel később José Froilán González a Ferrari színeiben tudott futamot nyerni. 1952-ben Alberto Ascari szerezte meg a csapat első egyéni világbajnoki címét, amelyet ’53-ban meg is védett. A következő évtizedekben a Ferrari versenyautók a legkülönfélébb szériákban vettek részt, ahol rendre győzedelmeskedtek is. A ’60-as évek első felében a híres Le Mans-i 24 órás futamot zsinórban hatszor nyerte meg a Ferrari.

1952-gp-alberto-ascari-nurburgring-1952.jpg
Ascari Ferrariban, 1952-ben, a Nürburgringen 

Új kihívók a pályán

A siker azonban nem tarthat örökké, Henry Ford II számtalanszor próbálta megvásárolni a Commendatore álomautókat készítő cégét, azonban Enzo makacs volt és a legnagyobb pénzügyi nehézségek közepette sem volt hajlandó eladni a Ferrarit az amerikainak. A kettes belátva az üzleti sikertelenséget elhatározta, hogy ha az utcán nem is tudja legyőzni a Ferrarikat, majd megteszi ezt a versenypályán. A Ferrarik fényes Le Mans-i sikereit 1966-ban sikerült megtörnie a Fordnak, méghozzá igen csúfos vereséget mértek az olaszokra, az első három helyen egy-egy Ford GT40 Mk II ért célba, az összes Ferrari versenyautó kiesett, köztük az ötliteres kategóriában versengő 330 P típusok is.

ferrari-330-p4-2nd-le-mans-1967-21.jpg

A Ford adta fel a leckét a 330 P-nek ('67 Le Mans 2. hely)

A 60-as évek végén már a Porsche is egyre komolyabb ellenfélnek bizonyult, a háromliteres kategóriában a 908-as, az ötliteres osztályban a Ferdinand Piëch által tervezett 917-es léghűtéses szörnyeteg jelentette a legnagyobb fenyegetést a versenypályákon.  A ’70-es évek első éveit teljesen egészében a Porsche dominálta a World Sportscar Championship szériában (ez a mai World Endurance Championship elődje), a Ferrari pedig visszavonult a prototípusok versenyéből az új tulajdonosának hatására.

Cavallino Rampante

Azaz az ugró lovacska, amely immáron már 70 éve tündököl a sárga pajzsos logón. A cégér története az első világháború idejére nyúlik vissza, amikor is Francesco Baracca gróf, az olasz légierő pilótája gépei oldalára mindig egy fekete ágaskodó lovat festett. Enzo Ferrari a 1923. június 17-én megnyert egy futamot Ravennában, majd ezt követően találkozott a gróf édesanyjával, Paolina grófnővel, aki megkérte Ferrarit, hogy a versenyautóin használja a fia által is felfestett lovat. Enzo némileg módosított az eredeti ábrázoláson; Baracca gépein a lónak még lefelé állt a farka, a Commendatore ezt megfordította és sárga alapra helyezte, hiszen szülővárosának, Modenának a címere is sárga színű. Az nem teljesen tisztázott, hogy a gróf miért lovat festett a harci repülőgépek oldalára, egyes feltételezések szerint azért, mert a családjának egyik birtokán számtalan lovat tartottak, Azonban sokkal hihetőbb lehet az a magyarázat, amely szerint a gróf az ellenséges német gépeket akarta vele megtéveszteni a levegőben, hiszen a német légierőnél is alkalmaztak hasonló logót. Az ágaskodó ló mindenesetre nagyon hasonlít ahhoz, amely Stuttgart címerében is megtalálható, illetve amelyet a német konkurens, a Porsche is visel az autóin. További érdekesség, hogy Stuttgart neve a német istálló szóból ered, az olasz autómárka emblémájában található Scuderia Ferrari rövidítés, pedig Ferrari istállót jelent.  3c3e0529-b21f-4fd2-ba1e-abff28897593_large.jpg

Beköszönt a Fiat korszak

Olaszország legnagyobb autóipari vállalata, a Fiat 1969 elején szerzett 50%-os részesedést a Commendatore cégében. Az együttműködésük nem volt új keletű, hiszen az 1965-ben bejelentett új szabályok értelmében a ’67-es szezonban csak olyan autók vehettek részt az Formula 2-ben, amelyek motorja maximum hathengeres és utcai autóban is használt motorból fejlesztették ki, a homologizációhoz továbbá 500 legyártott példányt írtak elő.  Ekkora kapacitás akkoriban nem volt a Ferrarinál, így kapóra jött a Fiat Dino, amelybe az új fejlesztésű V6-os Dino motorok kerültek, illetve ekkor született meg a Ferrari első középmotoros autója is, a Dino 206 GT, amelyet Enzo szeretett fia, Alfredo beceneve után kereszteltek el.  A Dino sosem kapta meg a híres ágaskodó ló emblémát, maga Enzo is egyfajta szükséges rosszként tekintett az autóra, viszont belátta, hogy egy kisebb modellel jelentős piaci sikereket érhet el a Ferrari típusoktól jóval olcsóbb és kisebb Porschék ellen.

dino206gt.jpgDino 206 GT, természetesen dinosárga színben.

A Fiat kezdetben főként azt szerette volna, hogy a torinói üzeméből át tudja helyezni a Fiat Dino gyártását a Ferrarihoz, később azonban inkább a Ferrari utcai modellpalettájának a fejlesztésébe fektettek pénzt.  A ’70-es években alakult ki a modellpaletta azon hármas tagolódása, amely a mai napig is jellemzi a márka kínálatát.  Ekkor jelentek meg az első nyolchengeres sportautók, mint amilyen a 208/308 GT4 típusok is voltak, a 208-as például mindenidők legkisebb V8-as motorral szerelt utcai autója, alig két liter. Ezt a párost követte a 308/328 széria, amely sokak számára vélhetően a Magnum című sorozatból lehet ismerős, illetve ebbe a vonalba illeszkedik be később a Mondial, amelyek különféle 2+2 üléses középmotoros sportautók voltak.

356gt2_2.jpgFerrari 365 GT 2+2

Természetesen a kínálatban továbbra is jelentős szerepet töltöttek be a V12-es gran turismok, mint amilyen a 365 GT 2+2 is volt, egy ilyen volt a parancsnok személyes használatában is. Később ezt követte a 400-as széria, illetve az utolsó bukólámpás Ferrari, a 456 típus, ezeken kívül mindig volt valamilyen különleges szuperautó is a palettán.

ferrari_400i_3.jpg

Ferrari 400i 

Lauda és Schumacher

A Fiat éra beköszöntével nem csak az utcai autók fejlesztése gyorsult fel, hanem a versenypályákon is új erőre kapott a maranellói istálló. A ’70-es években ugyan a hosszú távú versenyzéstől távol tartották magukat, azonban a száguldó cirkuszban egyre sikeresebbnek bizonyultak. A dicsőség főként Niki Laudának volt köszönhető, aki a Ferrari színeiben 1975-ben és 1977-ben is megszerezte a világbajnoki címet. 1979-ben további egyéni bajnoki címet szerzett a Scuderia Ferrarival versenyző Jody Scheckter is.

Niki Lauda főként James Hunttal vívott nagy csatákat

Az 1980-as évek hullámzóan teltek az F1-ben, Gilles Villeneuve halála beárnyékolja a csapat történetének ezen fejezetét. A ’90-es években elkezdték újjá szervezni az F1-es különítményt, 1993-ban megszerezték Jean Todt csapatfőnököt, majd 1996-ban került a vörös ördögök közé Michael Schumacher is.  A német versenyzővel olyan ütőképes csapata volt a Ferrarinak, amivel két rekordot is beállították a 2000-es években: Schumacher zsinórban öt egyéni világbajnoki címet szerzett, míg 1999 és 2004 között hat konstruktőri címet szereztek az olaszok. A száguldó cirkusz máig legsikeresebb csapata a Ferrari, összesen 15 konstruktőri címet tudhatnak a vitrinben, igaz az utóbbi években nem nekik állt a zászló, de mostanában ismét ott vannak a rajtrács elején, és ne feledjük, hogy a nem egy futamon borult már vörösbe a nézőtér, hiszen a Ferrarinak szurkolni nem csupán rajongás, hanem szinte már vallás.

ferrari1.jpg

A Ferrari legfényesebb F1-es korszaka kötődik Schumacherhez 

Különlegességek

A Commendatore mindig is a versenyzést tartotta elsődlegesnek, az utcai autók vásárlóit csak szükséges rossznak tartotta, akiknek a pénzéből még jobb és még gyorsabb versenyautókat készíthet.  Az F1-es szereplés és a versenypályákon gyűjtött tapasztalatot szerencsére az utcai autókban is kamatoztatták a Ferrari mérnökei. A legismertebb Ferrari szupersportautók sorát az 1987-ben megjelent F40 nyitja, amely Enzo Ferrari utolsó gyermekének is tekinthető, hiszen ’88-ban bekövetkezett halála előtt ennek a remek autónak a fejlesztésében még ő is közreműködött.

ferrari-f40.jpgFerrari F40

A Ferrari rajongók álmaiban nyilvánvalóan kiemelkedő helyet foglalnak el a híres-neves Berlinetta Boxerek, amelyek sorát a 365 BB nyitja és közéjük tartozik a Testarossa is, amelyet már jó messziről megismer mindenki, nem csak a hangja, hanem a jellegzetes oldalsó légbeömlők és a hátsó rácsos lámpák miatt is.

letoltes.jpg

Vörös fej, avagy Testa Rossa. Nevét a pirosra festett szelepfedeleiről kapta.

A maranellói manufaktúra 50. évfordulóját szintén egy különleges autóval ünnepelte, ez volt a csupán 349 példányban készült F50, amelynek a 4.7 literes V12-es motorját az F1-ben is használt 3.5 literes V12-esből fejlesztették ki, ez volt a Tipo 641-ben, amelyet anno még Alain Prost is hajtott.

ferrari-f50.jpgFerrari F50. Hihetetlen, hogy már 20 éves.

A 2002-ben megjelent csúcs Ferrari az alapító nevét viselő Enzo volt, amely a karbon karosszéria alatt már sokkal közelebb állt egy F1-es versenyautóhoz, mint korábban bármelyik másik sportautó. Ezzel a modellel indította útjára a Ferrari az XX programját, amelynek keretén belül a legbrutálisabb pályaautókat építik.

laferrari-spider.jpgA jelenlegi csúcs-Ferrari.

Napjainkban a legek legjét a LaFerrari képviseli (ezzel nálam ott vannak a mindenidők leghülyébb autónevei rangsorban), amelynek legújabb változata a Flavio Manzoni által tervezett Aperta spider. A KERS rendszerrel megtámogatott hibrid csúcsgép összesen 963 ló által radírozza simára az aszfaltot és koptatja rojtosra a Pirelli P Zero Corsa abroncsokat.

Egy Ferrari mindig is feltűnést kelt és kiváltja az emberek érdeklődését, reméljük, hogy a jövőben is számtalan csodás sportautóval fognak minket meglepni az olaszok. Továbbá a Ferrari mellett szól, hogy bár minden konkurensük gyárt vagy fog gyártani SUV-t, azonban nekik eszük ágában sincs, és reméljük ez így is marad.

A Ferrari-örökség Tovább
Nekünk a Balaton a Comói-tó

Nekünk a Balaton a Comói-tó

IV. Balatonfüred Concours d'Elegance

Negyedik alkalommal került megrendezésre Balatonfüreden a Concours d’Elegance. Az elegancia versenyén az autók jórészt statikus állapotban tekinthetők meg, ami remek lehetőséget nyújt a fotósoknak elmerülni a részletekben. A díjazásnál a zsűri az autók esztétikai összképét veszi leginkább figyelembe, de figyelik a restaurálás minőségét és az eredetiséget is.  A nívós eseményen Keserű Gergő fényképezett, a képre kattintva galéria nyílik!

18424623_1440736752616454_562263580_n.jpgKattints a képre a galéria megnyitásához!

Nekünk a Balaton a Comói-tó Tovább
Bakonyszentlászlón egy kör a pályán

Bakonyszentlászlón egy kör a pályán

BMW E30 tetején

A hosszú hétvégén Bakonyszentlászlón jártunk, ahol szlalom versenyt rendeztek. Szerettük volna látni milyen is egy versenyautóból a pálya. Igaz  nem belűről, hanem kívülről, egy BMW tetejéről kísérhetjük figyelemmel kameránk segítségével, az élvezetes kanyarvételeket. Ezúton is köszönjük Ungváriéknak, hogy megengedték a kamera felrakását. Most viszont veletek osztjuk meg, milyen a pálya Bakonyszentlászlón. Hamarosan egy hosszabb cikkel is jelentkezünk az eseményről, addig videózzatok velünk! Petiéknek pedig gratulálunk az eredményhez!

 

Bakonyszentlászlón egy kör a pályán Tovább
A Mustang logo története

A Mustang logo története

Ford Mustang. Az ikonikus autótípus különböző generációiért milliók rajonganak. Nem csak a szalonokban aratott sikert, hanem a mozivásznon is, gondoljunk csak a Bullitt, vagy a Gone in 60 Seconds című filmekre. Hihetetlen, de az autó orrán vágtázó lovat magyar kezek alkották!

mustang_grill.jpg

A pony car kategóriát megteremtő Mustang születésekor még nem volt biztos a típus neve. Kezdetben a Cougar névre gondoltak, az első hűtődíszek is ebben a szellemben készültek. 

1309_ford_mustang_gale_halderman_cougar_grille.jpg
Maga a típusnév először az 1962-es Mustang I koncepción jelent meg, amit 1963-ban követett a Mustang II, amin már felismerhetők az 1964-es sorozatgyártású modell vonalai.

mustang-1-tervezo-csapat.jpg

A Cougar típusnevet és a gebe pumát szerencsére elvetették, és a koncepció nevét kapta meg a kész autó. Az elnevezést illetően két történet is kering. Az egyik szerint a legendás II. Világháborús amerikai vadászrepülőtől kölcsönözték a nevet, a másik szerint pedig egy Mustang című könyv adta a tervezőknek az ihletet.

1963fordmustangii.jpg

Megvolt tehát az új modell neve, már csak egy rendes jelkép hiányzott az autó elejéről. A Mustang I-hez kitalált paripa túl magasnak bizonyult, a sakkfigurás lófej pedig nem aratott nagy sikert.

1309_ford_mustang_horse_head_grille.jpg
Ekkor került a képbe Charles Keresztes, aki a világháború után Amerikában lelt új otthonra. A szobrász és illusztrátor Charles kapta a feladatot, hogy alkosson egy olyan Mustang jelet, ami harmonikusan illeszkedik a hűtőrácsba, se nem kicsi, se nem túl nagy.

mustang_by_charles_keresztes.jpg

Charles Keresztes egyik kedvelt időtöltése a lovaglás volt, így a téma a legjobb kezekbe került. Úgy gondolta, hogy egy vágtázó ló lesz az ideális a majdani Mustang hűtőrácsára, így egy ilyen lovat faragott ki fából.
A mű nagy sikert aratott, de még kisebb vitát kavart az, hogy merre nézzen az a bizonyos rohanó jószág. A lóversenyeken megszokott, jobbra futó ló többeknek szokatlan volt, így megfordították és lám, megszületett a végleges változat.

1309_backwards_running_pony_badge.jpg

Egyes legendák szerint nem esztétikai szempontból fordult meg a Mustang lovacskája, hanem azért, mert ezzel is a vadságot, a megszokottól eltérőt szerették volna szimbolizálni. Más pletykák arra utalnak, hogy egy átlagos térképen nyugat balra van, így a ló nyugati irányba fut.

1309_ford_mustang_charles_keresztes_model_2.jpg

Az igazságot talán senki nem tudja, de egy biztos: a magyar kezek által faragott Mustang-embléma, valamint a hozzá tartozó Ford, az autós világ egyik legnagyobb ikonjává vált.

A Mustang logo története Tovább