Copyright © 2007-2016 vancello.hu

2016. május 24. 16:31 - vancello

Örök kérdés: hol jobb tankolni?

"Bárhol, csak a MOL-nál ne!" "A Shell az igazi!" "Az OMV-vel jobban megy az autó." - mindenki hallott már efféle "bölcsességeket", de lehet-e mögöttük igazság? Melyik kúthálózat üzemanyaga a legjobb? Nehéz ezt megmondani. Elég egy minimális szemből fújó szél, vagy eggyel több előzés és máris fals eredményeket kaphatunk saját méréseink alapján.

caprice_and_girl_in_gas_station.jpg

A töltőállomások nagy részére a MOL-tól érkezik az üzemanyag (az OMV-hez természetesen nem, hehe), és sokszor csak a társaság saját adaléka, vagy az adalék hiánya különbözteti meg az üzemanyagok minőségét egymástól. Ennek ellenére mindenki számára van szimpatikusabb és kevésbé, vagy egyáltalán nem kedvelt kúthálózat. Hogy kicsit árnyaljuk a képet, nem csak az lehet döntő, hogy mennyit fogyaszt, vagy hogyan megy az autó az adott üzemanyaggal, hanem az is, hogy mennyire szimpatikus a személyzet, milyen a kiszolgálás, vagy zargatnak-e minket a nagy sietségben a különféle (számukra sajnos kötelező) kérdésekkel, hogy kell-e akciós csoki, vagy van-e pontgyűjtő kártyánk.

regi_benzinkut.jpg

Te hol tankolsz, és miért? Alább lehet szavazni a nagyobb kúthálózatok közül a kedvencre, a kommentek között pedig várjuk a véleményeket, kritikákat, tapasztalatokat!

Szólj hozzá!
2016. május 06. 10:53 - vancello

Valentino Trabija

Sok autóról mutattunk már képeket Nektek, és a saját gépeink sokszor háttérbe szorulnak a jobbnál jobb vasak mögött. Ezen változtatunk most, ezúttal Valentino - azaz Gönczy Bálint fotósunk Trabantja a nap főszereplője. Kicsit én is büszke vagyok rá, hiszen kicsi, de összetartó baráti társaságunkkal újítottuk fel, és azóta is napi használatban van. Az első képre kattintva galéria nyílik, jó nézelődést!

dsc_0033.jpg
dsc_0064.jpg
dsc_0058.jpg

1 komment
2016. április 28. 00:00 - M_Ali

100 éve született Lamborghini

A Commendatore legnagyobb bosszantója

Ferruccio Lamborghini, igazi olaszos hangzású név, amely kimondva is dinamizmust sugall. Traktorgyárosból lett a Commendatore legnagyobb bosszantója, az olasz iparmágnás, aki megalkotta a vad olasz bikát, a Ferrari ősi ellenfelét. Születésének 100. évfordulója alkalmából mutatjuk be történetét, életműve máig nagy hatással van az exkluzív sportautók világára.

Ferruccio-t a gépek iránti lelkesedése vezette az autók világába, azonban mindez a traktorgyártásból nőtt ki. 1948-ban alapította meg a Lamborghini Trattori vállalatot, amely nagyon gyorsan a háború utáni Olaszország egyik legjelentősebb mezőgazdasági gépelőállítójává vált. Azonban ne rohanjunk ennyire előre, hiszen az ifjú Lamborghini a háború idején még az olasz királyi légierőnél szolgált, ahol a járműkarbantartási egység vezetője volt. A háború végeztével egy évet börtönben töltött, mint az angolok által ejtett hadifogoly, majd szabadulását követően Pieve di Cento-ban egy kis garázst nyitott, ahol egy Fiat Topolinót épített át, hogy versenyezni tudjon vele a ’48-as Mille Miglia-n, amelyet sajnos nem tudott teljesíteni és el is vesztette a lelkesedését a motorsportok iránt.

lambo-history-ferruccio-lamborghini-3_1784.jpgTraktorgyárosból lett sportautómágus

Tíz évvel később cége a több lábon állás céljából már nem csak traktorokat, hanem klímaberendezéseket és olajkályhákat is gyártott a Lamborghini Bruciatori név alatt, azonban az autóipari megjelenésére sem kellett már sokat várni. Ahogyan vállalatbirodalma gyarapodott, úgy növekedett Lamborghini vagyona is, így egyre több különleges és gyors autót engedhetett meg magának; többek között volt 300SL Mercedes, Jaguar E-type és két Maserati 3500 GT is a garázsában, annyi autója volt egyszerre, hogy a hét mindennapján mással járhatott.

lamborghini_espada.jpgAz utolsó orrmotoros sportautó volt a Lamborghini eddigi történetében az Espada

Azonban nem volt minden esetben elégedett az autókkal, így megmutatkozott cinizmusa és erős kritikája is az általa vásárolt márkákkal szemben. Adolfo Orsit, a Maserati vezérét például nagyon tisztelte, mivel hozzá hasonlóan ő is egy szegény családból származott, azonban az általa gyártott autókról úgy vélekedett, hogy azok túl nehezek és nem eléggé gyorsak.

ferruccio1.jpgA semmiből jött, mégis odafigyeltek rá

1958-ban Maranello-ba utazott, hogy vegyen magának egy Ferrari 250GT-t, majd az elkövetkezendő években több más Ferrarit is vásárolt magának, mint pl. a Scaglietti-féle 250 SWB Berlinetta és a 250GT négyüléses típusokat. A Ferrarik voltak azok az életében, amelyek nagy lökést adtak neki, hogy saját autógyárat hozzon létre. Lamborghini nagyon elégedetlen volt a Ferrarik felszereltségével, kényelmetlennek és alsókategóriásnak találta őket, ugyanakkor sokat panaszkodott a szervizháttér miatt is; a 250GT-n a kuplung gyakran javításra szorult, emiatt az autót mindig Maranello-ba kellett szállítania. Egyszer saját traktorgyárában javította meg az autó kuplungszerkezetét és meglepődve látta, hogy az nagyon hasonlatos ahhoz, amit a traktorjaiban alkalmaz. A problémát személyesen is jelezte Enzo Ferrari-nak, aki gőgösen csak annyit mondott, hogy „egy traktorgyáros ne mondja meg, hogyan kell autót építeni, ha ennyire ért hozzá, akkor építsen magának”. Nem is kellett több Ferruccio-nak és 1963-ban egy Bologna melletti aprócska városkában, Sant’ Agata-ban megalapította a Lamborghini autómárkát, amely a mai napig meghatározója a szupersportautók világának.

lamborghini_countach_lm002_19.jpgA Countach legendás, és volt élet a Hummer előtt is, méghozzá V12-es motorral, ez volt az LM002

A dühöngő bika

A Lamborghini modellek védjegye a dühöngő bika, amely nem véletlenül vált a márka szimbólumává. Ferruccio Lamborghini ugyanis a bika csillagjegyében született. Adott volt tehát, hogy a márka története során született autók is ne csak a márkajelben, hanem a névadásban is kötődjenek ehhez a vad és erőteljes állathoz. Így például a Miura egy híres spanyol bikatenyésztőről kapta a nevét, de ott van a Jarama, amely Spanyolország egyik ismert tenyésztőterülete, így annak neve innen származik. Islero, egy gyilkos bika volt, aki végzett az egyik matadorral, Uracco, amely bikaborjút jelent spanyolul, Jalpa, szintén egy híres bika volt, illetve a Murciélago, amely egy 24 tőrdöfést túlélt bika neve volt. Ugyanakkor a típusok között a Diablo neve például annyit jelent, hogy maga az ördög, a Gallardo pedig hősiest, a legújabb Huracán típus pedig egyszerűen csak annyit tesz, hogy hurrikán. Az ezt követően megjelenő Reventón szintén egy hírhedt bika neve, jelentése kicsi robbanás, ez a bika a híres mexikói matadort, Felix Guzmánt ölte meg, a jelenlegi csúcsmodell pedig szintén egy versenybika után kapta a nevét, az Aventador jelentése fújtató..

wet-lamborghini-logo-12974.jpg

Az első modell a márka égisze alatt a 350 GT volt, amelynek fejlesztésébe Ferruccio olyan sztármérnököket vont be, mint Giotto Bizzarrini, aki korábban a Ferrari 250 GTO tervezésében vett részt, ekkor pedig a Societá Autostar céget vezette. Bizzarrini irányította a híres-neves 3,5 literes V12-es motor fejlesztését, amely a prototípusban 360 lóerőt meghaladó teljesítményre is képes volt. Az első Lamborghini fejlesztésébe ezen kívül bevonták Gian Polo Dallarat, aki a csőváz kifejlesztéséért felelt, rajta kívül részt vett a munkálatokban Bob Walace, illetve Franco Scaglione, aki a prototípus karosszériáját álmodta meg. Scaglione-t maga Ferruccio választotta ki, holott az ajtóban olyan nagy tervezőstúdiók álltak sorba, mint a Vignale, a Ghia, Bertone, illetve Pininfarina. Az első prototípust mindösszesen négy hónap alatt fejlesztették ki, hogy az 1963-as Torinói Autószalonon bemutathassák az újdonságot, ami Enzo Ferrarit is hümmögésre késztette.

lamborghini_350_gtv.jpgA 350 GTV volt az első prototípus

Lamborghini első autója végül 1964-ben debütált Genfben, addigra némileg áttervezték az autó külsejét a Carrozzeria Touring által és a teljesítményét is visszavették 280 lóerőre, szem előtt tartva a tartósságot, de még így is méltó vetélytársa volt a korabeli Ferrariknak. Ezt a típust egészen 1966-ig gyártották és mindösszesen 120 példány készült belőle, anno kicsivel 15 ezer dollár fölött volt az árcédulája, ma már egy példány bő 200 ezer ropogós dollárt ér.

lamborghini-350gt.jpgEz pedig a végleges változat

Utódja a 400 GT volt, amelyben már egy négyliteres V12 motor dolgozott és röpke kétéves pályafutása alatt két generációt is megélt a típus; a kétüléses változatból mindösszesen 23 példány készült, ebből három teljesen alumínium karosszériával. A 400 GT 2+2 pedig a négyüléses változat volt, ebből 224 darabot gyártottak. Persze ebből a típusból a legkáprázatosabb a Monza, amelynek a karosszériáját a Giorgo Neri - Luciano Bonacini páros tervezte, és amelyből mindösszesen egyetlen egy példány létezik.

lamborghini_400_gt_monza_1.jpgCsupán egyetlen egy példányban létezik a Monza

Persze az igazi nagy dobás a Miura 1966-os megjelenése volt, ez volt az első kétüléses, középmotoros szupersportautó, amitől Enzo bácsi bizonyára szívgörcsöt kapott, de valószínűleg az öreg Porsche is csak nézett, mint olasz a moziban. Hiszen amikor kigördült a gyárkapun, akkor 300 km/h végsebességével ez volt a leggyorsabb utcai autó. Persze volt benne más meglepetés is, például a keresztben beépített és a váltóval közös olajozású V12-es motor. A Miura megjelenése minden addigin túltett, a fényszórók szempillái, a harmonikus vonalak és úgy egészében a design összhangja, ami szépen leplezte a mérhetetlen erőt. Frank Sinatra és Miles Davis is birtokolt egy-egy példányt ebből az autóból. 

862908.jpgA Miura talán a valaha is készült legszebb Lamborghini

A Miura, bár úgy látszott, hogy meghozta a sikert Lamborghininek, ami sajnos nem tartott túl sokáig. A '70-es évek elején beütött a krach, a traktor üzletág hanyatlani kezdett, először a dél-afrikai importőr mondta vissza a megrendeléseit, majd egy nagy bolíviai szerződés is kútba esett, ami 5000 Lamborghini traktorról szólt volna. Mindezt tetézte, hogy 1973-ban beütött az olajválság és visszaesett a kereslet a nagy teljesítményű autók iránt, az amerikai export pedig szinte teljesen bedőlt. Ekkor Ferruccio a Lamborghini Trattori vállalatát eladta a SAME-nek, amely a mai napig gyártja a Lambroghini traktorokat, hozzájuk tartozik többek között a Deutz is. Az autóipari üzletágat pedig egy svájci üzletember, George-Henri Rosetti vette meg. 

ferruccio_tractor-lambos.jpgJól megférnek egy képen

Innentől fogva Lamborghini eltávolodott a saját maga által alkotott autógyártótól és szőlőtermesztéssel, valamint olajipari gépek gyártásával kezdett el foglalkozni. Volt cége 1977-ben csődbe ment, majd '84-ben a Mimran testvérek által éledt újjá, aztán megjárta a Chrysler és a Megatech cégeket is, míg végül 1998-ban a VW csoportnál kötött ki, mint az Audi leányvállalata. 

buyers_guide_lamborghini_aventador_2014_front_quarter.jpgAz ollószerűen nyíló ajtók a márka védjegyévé váltak

Ferruccio Lamborghini bár nem alkotott újat az autóiparban, mégis az általa létrehozott autómárka teljesen felforgatta a sportautók piacát, amelynek máig meghatározó szereplője a dühöngő olasz bika. 1993. február 20-án távozott ezen világból, még éppen megélte a Diablo születését, amellyel a márka belépett az autósportok világába is. Bár a VW csoport része, de azon belül nagyfokú önállósággal bír az olasz manufaktúra, csakúgy, mint a Bugatti, hiszen tudjuk jól, hogy a nyers erő és a radikális formaterv sohasem egy MQB padlólemezen ölt testet TDI szívvel.

Lamborghini témában megjelent korábbi cikkeink:

A legvadabb olasz bika

Az ördög bikája

 

Szólj hozzá!
2016. április 08. 18:53 - vancello vendég

8 évnél idősebb autót behozni jó!

Nyílt levél az álszent újautó-lobbinak

Kedves GÉMOSZ!

Szeretnélek megkérni, hogy ne a hétköznapi emberek zsebében turkálj, ha hasznot akarsz magadnak! Nem mindenki engedhet meg magának egy új autót, és az az igazság, hogy sokaknak tökéletesen megfelel a használt is, anyagi helyzettől függetlenül.

gemosz_elhamossag_2.jpgAz autószalon-tulajdonosok szerint ez egy túl öreg roncsautó, inkább vegyünk újat.

Hogy miért merő ostobaság az ötlet, hogy csak 8 évnél fiatalabb autót lehessen behozni? Azért, mert ha megnézed Nyugat-Európa útjait, akkor tapasztalhatod, hogy 8 évnél sokkal idősebb autókat is használnak arrafelé is a hétköznapi emberek.

A környezetet is véded vele, hiszen nem kell egy új autót legyártani, ami köztudottan a teljes élettartam alatti környezetszennyezés 30%-át adja. Ennél fogva tökmindegy, hogy Euro 4, vagy 2, egy karbantartott autó minél tovább működik, annál később kell újat gyártani helyette.

gemosz_elhamossag_1.jpgAz autószalon-tulajdonosok szerint ez egy túl öreg roncsautó, inkább vegyünk újat.

Aztán meg itt van nekünk ez a nagy magyar valóság! Itt az emberek örülnek, ha tankolni tudnak, ezért egy német földről behozott 10-12 éves autó is sokat emel a műszaki, környezetvédelmi és biztonsági színvonalon. Ezt józan paraszti ésszel könnyen meg lehet érteni.

gemosz_elhamossag_3.jpg

Az autószalon-tulajdonosok szerint ez egy túl öreg roncsautó, inkább vegyünk újat.

Ha szeretnéd az autóeladásokat növelni (hiszen te az új autókat értékesítők lobbiszervezete vagy, nem a polgárok jóbarátja), akkor adjanak a tagjaid európai béreket a dolgozóiknak, és máris tudnak majd venni szép új autókat! Mutass példát!

Üdvözlettel: egy magyar autós (aki külföldről hoz be 8 évesnél idősebb autót magának, mert az jó)

41 komment
2016. április 01. 20:14 - vancello

Rallycross a Rabócsiringen

-sajtóközlemény-

Hihetetlen izgalmakat hozott a 2016. március 27-én és 28-án megrendezésre kerülő húsvéti rallycross verseny a Rabócsiringen. Nem csak a döntőkben, hanem már az edzések és az előfutamok alatt is sok-sok akciót láthattak a nézők, hiszen a versenyzők egy pillanatra sem kímélték autóikat.

rallycross_husvet_4.jpg

A szombati nap folyamán például a VW Polóval induló szlovák versenyző Miroslav Pospichal bizonyította be, hogy három keréken is be lehet fejezni egy előfutamot akkor, ha kevés a jobbos kanyar. Nem volt kíméletesebb Tajmel Tibor sem BMW-jéhez akkor, amikor megismerkedett közelebbről a gumifallal. Tibor épp csapattársa, Csendes Zsolt Opel Asconáját üldözte, amikor a gumifalnak ütközve összetörte az autója orrát és farát is oly módon, hogy még a gumi is levált a felniről. Ez az „apróság” őt sem gátolta meg abban, hogy gyorsan bevigye még autóját a célba…

rallycross_husvet_5.jpg

A Super Touring Cars -2000 kategóriájában Csirmaz Brúnó védte meg a mundér becsületét. Nagyon erős mezőnyben sikerült úgy megszereznie a harmadik helyet, hogy egész hétvégén precízen és nagyon kemény autózott és üldözte ellenfeleit, köztük Góth Viktort is. Komoly ellenfele Luigi lehetett volna, azonban sajnos a Ford Puma nem bírta a hétvége küzdelmeit.

Hasonlóan izgalmas csatákat hozott a Super Touring Cars +2000 kategória is, hiszen Tóth Attila, Tajmel Tibor és Csendes Zsolt már az edzések és az előfutamok alatt is folyamatosan egymásnak támaszkodva haladtak előre kanyarról-kanyarra. A döntő futam után végül Tóth Attila és Tajmel Tibor mellé az E30-as BMW-vel versenyző Peitler Zsolt állhatott fel harmadikként a dobogóra.

Óriási várakozás övezte a Super 1600-os kategória futamait is, hiszen ezen a versenyen mutatkozott be hazai mezőnyben először Szabó Krisztián Skoda Fábiájával. A bemutatkozás nagyon jól sikerült, hiszen Krisztián egész hétvégén maga mögé utasította társait, köztük a Slovakiaringen dobogós Kovács Marcellt, Marton Gergelyt és Gerencsér Dávidot is. A döntő futamban Szabó Krisztián után másodikként Susta Josef, harmadikként pedig Marton Gergely ért célba.

rallycross_husvet_2.jpg

Marton Gergely így összegzett a döntők után: „Az autó tudta, amit tudnia kellett, én próbáltam hozni a formámat és próbáltam kiautózni az autóból azt, amit tud. Azt gondolom, hogy nagyon erős mezőnyünk volt, igyekeztem benne helyt állni; ez most a harmadik helyre lett elég.”

A SuperCars kategóriában ezen a hétvégén szinte mindenkinek elgurult a gyógyszere. Már az előfutamok felértek a döntő futamokkal. Senki sem finomkodott, mindenki űzte, hajtotta a másikat. Ahol egy kis rés volt, oda becsúszott egy pillanat alatt egy orr, majd az egész autó. Ha valaki egy másodpercre nem figyelt, akkor ott vége is volt a versenyének. A döntő futamot a slovakiaringen is győzedelmeskedő Kiss Pál Tamás nyerte meg Kárai Tamás és Höller Alois előtt.

rallycross_husvet_1.jpg

A két Tomi hihetetlen harcot vívott az első helyért olyannyira, hogy egyiknek majdnem a gumifal vetett végett. Kárai Tamás szerint két nagyon izgalmas pillanata volt a hétvégi versenynek: „Az egyik, amikor a földre leérkeztünk, a belső ívről a sáron fékeztem, ott szinte mindenki kicsúszott, azt hittem ott vége is lesz a versenynek. A másik pedig most a végén volt, amikor Tomi elment belső íven, én meg elé visszajöttem – ez volt a legkeményebb.”

rallycross_husvet_3.jpg

Csatájukat Kiss Pál Tomi sem tartotta könnyű harcnak: „Azt tudtuk, hogy ha nem sikerül jól a rajtom, akkor a pályán kell eldönteni a versenyt. Volt egy merész próbálkozásom, hiszen belülről nagyon kockázatos volt annyira külső ívről 150-nél megkezdeni azt a kanyart, de szerencsére nem csúsztam rá a palánkra. Összejött az előzés, viszont éreztem, hogy annyira nagy tempóval érkeztem meg szűk íven, hogy egy szűk íven való visszavágással ott lesz Kárai Tomi autója. Próbáltam a lehető legnagyobbat fékezni, visszaváltani, tartani a szűk ívet, de egyszerűen ott maradt egy autónyi hely, amit ő kihasznált és teljesen ésszerűen kivezetett a legszélesebb íven. Tartottuk egymást, és csak akkor vettük el a gázt, amikor ő majdnem megérintette a gumifalat, én pedig le is érintettem. Szerencsére nem fordultam be, ez volt a legmelegebb pillanat.”

A következő OB futam 2016.05.15-16-án, ismét Máriapócson kerül majd megrendezésre, amelyen a fentiekhez hasonló izgalmas csatákat láthat majd az a több ezer néző, aki ellátogat erre a futamra.

Szólj hozzá!
2016. április 01. 00:45 - vancello

Bezár a Vancello Autós Blog...

Majdnem  9 év után eljött a pillanat, amikor búcsút mondunk Nektek. Sajnos a hosszú évek alatt kimerítettük az autók színes világának teljes tárházát, az internet elfogyott. Nincs újabb, a konkurencia által lenyúlható kép, nincs több máshol nem olvasható, érdekes autós történet. Köszönjük a sok-sok százezer látogatást, mindenkinek hálásak vagyunk, aki követett minket! Kikapcs.

aprilisi_trefa.jpg
A vancello.hu áprilisi tréfáját láttad, nézz csak rá a naptárra! Kérlek, ne rontsd el a többiek megviccelését, inkább írj rólunk valami túlzóan magasztosat! Köszönjük! :D
Nyugi, még sokáig veletek leszünk! ;)

Szólj hozzá!
Copyright © 2007-2016 vancello.hu