Copyright © 2007-2016 vancello.hu

2016. február 10. 18:13 - janika2101

Éld túl, avagy megtettél mindent?‏

Közlekedj helyesen, vigyázz másokra!

Autós oldal révén, rengeteg gyönyörű autót, autós eseményt, egyes modellek történetét mutatjuk be. Most egy olyan témáról szeretnék bővebben beszélni, ami érint minden gépjármű tulajdonost. Ez nem más, mint a közlekedési morál, baleseti tényezők, évszakváltozások veszélyei.
635737640229659861-xxx-la-traffic-1149.JPG

Magyarországon mérsékelt agresszivitással, és  passzivitással jellemezhető a sofőrök döntő többsége. KRESZ szabályain alapuló társasjáték, a közlekedés amely a kölcsönös bizalmi elv alapján, a benne résztvevők számára inkább lehetne a Jumanji mint egy Gazdálkodj Okosan. Van is egy jó magyar mondás: akkor van elsőbbséged, ha megadják. Igen, ez addig vicces is - és "macsó" -, amíg nem emberélet múlik azon, hogy épp jó játékosa a pilóta a nem veszélytelen mindennapi közlekedésnek.  Egy kedves ismerősöm azt mondta egyszer: "Fiam! A sofőr egyik lába a börtönben, a másik a koporsóban van." Ez bizony teljesen jogos megállapítás,  hisz a jogosítvány megszerzésekor felelősséget vállalunk a velünk egy autóban utazókért, és a körülöttünk közlekedők testi épségéért. Fontos érezni, hogy nem játék az autóvezetés. Nem véletlenül vannak kategóriák, ahova besorolják a különböző gépjármű csoportokat. B, C, CE, D - hogy a legfontosabbakat felsoroljam. Ezek mindegyike más tanulási folyamatot, tudást igényel és követel meg. Ezért vannak a különböző orvosi vizsgálatok, ahol behatárolják, hogy ki melyik gépcsoport vezetésére alkalmas. Jelenleg a legtöbb gépkocsi vezető a B besorolású, azaz személyautó vezetői engedéllyel rendelkezik.  Ez minden további kategória alapja is, B nélkül nem is lehet meg a többi.
de-de6-recto-th.jpg

Megszerezve vezetői engedélyünket - ami feljogosít minket arra, hogy részt vehetünk a közlekedésben - saját bőrünkön tanulhatjuk meg éles helyzetben, hogy és minként kell cselekedni különböző szituációkban, vészhelyzetekben. Mert ezt az autós iskolában nem nagyon tanítják meg. Lezavarják a kötelező vezetési óraszámot, jó esetben megtanulunk parkolni, tolatni, ipszilonban megfordulni, és már irány is a nagyvilág. A tehetősebbek elmehetnek különböző vezetéstechnikai tréningre, ahol megmutatják nekik, milyen veszélyhelyzetek alakulhatnak ki az úton. De ez nagyon kevesek kiváltsága. /Sajnos/
opel-driving-training_header_adam-rookie-training_992x374_mrm.jpg

Szóval ott állunk, mint újdonsült rutintalan gépkocsivezető, és félve bemerészkedünk a közlekedés hideg, ám de annál pergősebb forgatagába. Ahol megannyi egykoron ugyanilyen, félénk és rutinnal nem rendelkező autós várja, hogy elégtételt vehessen, a sebesre marcangolt, önbizalmát ért támadásokért. Már faragják is a lelkes, szabályokat betartó közlekedésünket. Nem is kell csodálkozni, hogy újabb autós vérfarkast hoznak létre, aki az erősebb és gyorsabb elvén fog közlekedni félig menekülve, félig támadva, hogy minél előbb célba érhessen. Rengetegszer hallom az "Ott jön a nyakamban, ha nem nyomom neki, letol az útról!" - emelkedett hangvételű beszélgetést egy-egy baleset helyszínén. Természetesen abban a pillanatban, mikor megtörténik a baj, rajtuk kívül mindenki hibás lesz. A forgalom, a burkolat, az útért felelős szerv, a fél órája elhagyott közlekedési piros lámpa, az út mentén repkedő méhek, az éppen aktuális kormány, vagy a postás aki nem hozta meg reggel az újságot. Mindenki hibás, csak  az nem, aki részese a balesetnek. Ilyenkor hangzik el egy kérdés: Te mit tettél meg azért, hogy elkerüld a bajt? Természetesen mély hallgatás következik, vagy lerázó szöveg, és fújja tovább azt a hazugságot amit már maga is elhisz. De legalább morog, és dühös, és levegőt vesz, és nem egy zsákban fekszik az út szélén. Természetesen, egy váratlanul bekövetkezett esemény a baleset. Sok véletlen és szabálytalanság halmaza ami miatt megtörténik. De amikor bekövetkezik mindig mindenki tudja mit kellett volna tenni, vagy épp mit nem, hogy elkerüljék a tragédiát. Az Oroszok saját maguk szolgáltatják az élet adta incidensekből a legjobb oktatófilmeket. A következő videó is kiválóan szemlélteti mindezt.

Ezért fontos, hogy mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy biztonságban érezzük magunkat. Talán kezdjük a legveszélyesebb útviszonyokat felvonultató évszakkal, a téllel. Napi első indulás előtt, a megtanultakat betartva ellenőrizzük járművünk állapotát, a kerekeit, főleg ha szabad ég alatt, az utcán tároljuk, és gyanakszunk haragos, vagy irigy szomszédra. Viccet félre téve, csináljuk meg a "kis rutint". Ellenőrizzük a kerekek állapotát, folyadékszinteket, beindítva az autót a világítás, index, féklámpa működését. Legyen tiszta a szélvédő, tükör. Télen sose indulj el tankablaknyi kaparással az üvegen! Már a meleg motorú, utasterű autónkkal indulhatunk neki a napi harcnak, egy kicsi fékpróba után a csomagtartóban a szükséges felszereléssel. Hólánc, lapát, tartalék üzemanyag, ruha. Persze ha nem a város másik végére akarsz csak eljutni. Kinn vagyunk az úton, figyeld meg milyen a burkolat, száraz, jeges, havas, vizes stb. és ezek alapján válaszd meg azt a sebességet, amivel biztonságosan meg tudsz állni, ha kell. Ne hidd, hogy a téli gumi olvasztja a havat, jeget, és ragasztó erejével tapad a burkolathoz! De télen téli gumit használj, az biztonságosabb. Tarts megfelelő követési távolságot, hogy hirtelen manőver esetén tudj rá reagálni. Óvatosan fékezz, kerüld a hirtelen beletaposós gázadásokat. Tudd, hol hajt az autód, elöl, vagy hátul, majd ennek megfelelően reagálj, ha megindul a kocsi alattad. Itt meg kell jegyeznem, érdemes kimenni egy forgalom elől elzárt területre, tanyára, gyár udvar, ahol nem zavarsz, és veszélyeztetsz senkit. Alacsony sebességgel próbáld megindítani és figyeld mi történik. Mert itt van egy fontos momentum, NEM ismerik sokan a saját autójukat. Nem tudják milyen az, ha megcsúszik. Nem tudják hogy kell lereagálni. Ezt is gyakorolni kell! Ne érjen váratlanul amikor baj van, és nyugodtan tudj cselekedni, szinte már rutinból.
snowy-car.jpg

 Téli időszakban érdemes figyelni a másnapi időjárás-előrejelzést. Ha látod, hogy havat, ónos esőt, ködöt jósolnak, indulj el előbb mert nem fogsz tudni hajtani. Igen, bizonyára már mondanák is sokan, hogy miért nem takarítják az utakat. Látom, hogy még nincs síkosságmentesítés, hókotrás, akkor bizony úgy kell közlekedni, hogy csúszós az út. Persze lehet mérgelődni is de nem sok értelme van, hisz a hó, jég ott van a burkolaton, és a mérgünktől nem szárad fel. Ideges, feszült állapotban pedig nem épp azt csináljuk vezetés közben, amit kellene. Ezért nyugodtnak kell maradni és az adott szituációt megoldani.  Magyarország úthálózata kétszázezer km hosszú. ebből harmincegyezer km állami kezelésben van, a többi önkormányzati fennhatóság alá tartozik. Az utakat fontossági  besorolásuk alapján takarítják. Időt vesz igénybe, mire mindenhova eljutnak. Tehát nekem, mint gépjármű vezetőjének mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy biztonságosan üzemeltessem járművemet. Ha mi mindent jól csinálunk, de mégis baleset ér minket, joggal reklamálhatunk.  
winter_snow_road_mountain_103867_3840x2400.jpg

Tavasz, ősz szinte egyforma veszélyeket tartogat. Köd, eső, vizes burkolat. alacsonyabb árnyékos területeken deresedést, akár lefagyást is. Kiemelném a ködben való autózást. Vannak olyan autós társak, akik egyszer bekapcsolták a ködfényszórókat és többé az már ki nem alszik. Fontos dolog látni, még fontosabb látszani, de ugyanakkor nem elvakítani közlekedésben résztvevőket. Ezt a jól beállított lámpákkal, időben lekapcsolt távolsági fényszórókkal és a feleslegesen nem használt ködlámpákkal lehet elérni. A vizes burkolaton megnövekedhet a fékút, a jó látási viszonyok mellett is érdemes kisebb sebességet választani, és nagyobb követési távolságot, még ha nem is sok a különbség a vizes és száraz aszfalt közti gumi tapadás értékében. A legveszélyesebb az eső kezdete, mivel az úton lévő por egy vékony sárfilm réteget  képez víz hatására, így a gumi tapadása jelentősen romlani fog.  A túl sok csapadék miatt víztócsák alakulnak ki, ezekre ráhajtva pedig bekövetkezhet a vízen futás. Mindegyik esetben érdemes visszafogni a járművünk tempójából.

aquaplanetyre-shutterstock_113603551.jpg

A nyári időszakban sem lankadhat figyelmünk, ilyenkor a meleg az, ami próbára teszi az autósok idegeit. Az ebből következő ingerlékenység miatt, hajlamosabbak vagyunk a sebesség túllépésére, az előzési szabályok be nem tartására, a követési távolság és a kanyarodás szabályainak figyelmen kívül hagyására. Az agresszivitás fokozódása mind-mind a balesetek járulékos okai. Észnél kell lenni, és mindent meg kell tenni azért, hogy elkerüljük a baleseteket.  Leszögezhetjük, hogy az autózás egy összetett feladat, a folyamatos ingerek hatására cselekvőképességünk maximumát kell nyújtani. Legtöbbször elég, ha figyeljük a forgalmat, és felvesszük a tempóját. Ezek ellenére is mindig akad olyan váratlan helyzet, amit meg kell oldanunk. Te megtettél mindent?

1 komment
2016. február 09. 10:06 - vancello

Legális átalakítást akarok!

Te felteszed a kérdést, mi megszerezzük a választ rá.

Butábbak vagyunk a németeknél? A magyar szerelők bénábbak az angoloknál? Miért szabad másutt az, ami itthon tilos? Úgy gondoltuk, hogy felkeressük az NKH-t (régi, vagy hétköznapi nevén KPM), és feltesszük nekik a kérdéseinket tuninggal, átalakítással (nagy felnivel, ledes rendszámvilágítással, versenyüléssel, ültetéssel stb.) kapcsolatban. Úgy gondoltuk, az élet hozza a legjobb kérdéseket, nem a mi fantáziánk, ezért most itt és a Facebook oldalunkon várjuk azokat a kérdéseket, amiket Te tennél fel a Nemzeti Közlekedési Hatóság embereinek. A válaszokat egy részletes írás formájában kapjátok majd meg ugyanitt.
forgalmi.jpg

9 komment
2016. február 07. 09:55 - vancello

Repülő Camaro dragster!

Ne pislogj, a dragsterek világában gyorsan történnek a dolgok! A kanadai Grand Bend Motorplex pályáján szállt el ez a '68-as Camaro, éppen egy ott álló fotós feje felett. Hogy milyen nagy erők szabadulnak el ilyenkor, azt szemléletesen mutatja be az, hogy a pálya menti beton elemeket pozdorjaként tépi szét a megbokrosodott gép. A szerencsés kimenetelű, de látványos baleset azért történt meg, mert a hátsó felfüggesztésben eltörött valami.

Szólj hozzá!
2016. február 04. 22:47 - vancello

Izomautó + Detroit Diesel

Erősen átalakított 1970-es Plymouth Road Runner. Ezekről a szavakról nagyjából ilyesmi jut eszébe az embernek, mint ami az alábbi képen látható.

rr70_1.jpg
Aztán léteznek alternatív megoldások is, például akkor, ha van a fészer mélyén egy 2,6 literes, háromhengeres (!) Detroit Diesel motor. A márkanév az Ikarusokból lehet ismerős, ennek a motornak a nagyobb testvérei hajtják a magyar buszokat.

detroit-diesel.jpg

Erich Von Dussen úgy döntött, egy ilyen aggregátot (úgy érzem, itt helytálló ez az egyébként nem kívánatos kifejezés) szerel öreg Road Runnerjébe. Az eredmény a videón látszik, és benzin-hívőként is azt mondom, inkább érdekes, mint visszataszító. A motorcserével 101 lóerősre gyengített autó egyébként használt sütőolaj és gázolaj 50-50%-os keverékével jár, eddig 12 ezer mérföldet tett meg vele az elégedett tulajdonos. Talán jobb így, mint ha egy kert végében rohadna a detroiti acél.

5 komment
2016. január 31. 20:32 - M_Ali

Visszatér a mini Corvette

A '60-as és '70-es években még nagyon más volt az autóipar, mint manapság, akkoriban az Opel is egy teljesen más státuszban lévő autómárka volt, mint ma. Volt a kínálatban sok nagyszerű modell, valamint nem átallottak sportos autókat gyártani. Ekkoriban született az egyik legismertebb villámos típus, a GT is, amely talán a korabeli Mazda MX-5-nek felelt meg. Hosszú évtizedek után most úgy tűnik, hogy az Opel egy új, valóban sportos autóval fog előrukkolni.

opelgt-2979_5.jpgA mini 'Vette Opel GT, ezen még bukólámpák voltak

A kis sportkupét 1968 és 1973 között gyártották a bochumi Opel üzemben, amely külsejében a szintén GM égisze alatt készülő C3-as, vagy más néven a "kólásüveg" Corvette típusra hasonlított. Sokan talán nem tudják, de a C3-as 'Vette pedig a szintén konszernen belül megalkotott Pontiac Banshee I koncepció formatervéből született.

1965-pontiac-banshee-front-three-quarters-in-motion.jpgPontiac Banshee I, ebből lett a C3-as 'Vette, amire az ős Opel GT is hasonlít

A napokban pedig az Opel csúcsvezetője, Dr. Karl-Thomas Neumann egy rövidke videóban mutatta be a cég legújabb koncepcióját, amely az ős GT-t próbálja reinkarnálni. Most felejtsük el a pár évvel ezelőtt még forgalmazott Saturn Sky/Pontiac Solstice/Daewoo G2X átszabásával készült GT-re, amely nem volt túl nagy siker, de legalább hátul hajtott.

Szóval a kis GT koncepció megpróbál visszanyúlni az őshöz, kicsi kupé forma, egyszerű, de mégis divatos formaterv és ismételten egy hátulkaparós hajtáslánc. Az újdonság kialakítását tekintve a hosszú motortér, hátratolt kabin, rövid farrész elvét követi, ahogyan tette azt a '68-as eredeti GT is. Benne pedig egy 1.0 literes, háromhengeres turbós motor dolgozik, amely egy hatfokozatú szekvenciális váltóművön keresztül gyötri a hátsó kerekeket. 

xxx-1453895261.jpgA vörös szín feldobja, a forma látványos, reméljük a szériaváltozat is ilyesmi lesz

Talán sokan furcsának gondolják, hogy sportautóba, ezres háromhengeres motor kerül (én is morogtam először), de ha az eredeti típust nézzük, annak is az alapváltozata 1.1-es 67 lóerős motorral volt szerelve és csak opcióként lehetett rendelni az erősebb, 1.9-es 102 lóerős motort. Ebben a koncepcióban pedig már most 145 lóerőre képes ez a kis erőforrás is, aminek csupán 998 kg-t kell mozgatnia, amivel már most az MX-5 alatt van. Az eredeti GT egyébként 845 kg volt, tehát nem csak stílusban, de az építési módban is egy könnyed, de mégis sportos utódon dolgoznak az Opel mérnökei.

opel-gt-rear-876.jpgA szűk helyeken is egyszerű az ajtónyitás

Látványos a koncepció szürke-fekete színkombinációja, megtörve az A oszlopon felfutó piros csíkkal, nem beszélve az első gumik színéről, amelyek jól mutatnának szériában is, illetve szerintem dögös a két dupla kipufogó, amely a karosszériába simul. Ha igazak a hírek, akkor az idei Genfi Autószalonon a nagyközönség is láthatja az új koncepciót, amely 2018-ra, tehát az eredeti Opel GT születésének 50. évfordulójára kerülhet a szalonokba. Reméljük megvalósul, ráférne az Opelre és az autóiparra is egy ilyen kis vadóc sportkupé. 

3 komment
2016. január 29. 04:48 - M_Ali

130 éves az autó

Az autók és a közlekedés két szorosan összefüggő fogalom, gépek és rendszerek, amelyek nélkül a mai ember mindennapi élete már nem lenne megvalósítható. Távolságokat hidalunk át, szállítunk, versenyzünk, utazunk általuk. Akár közvetlenül, akár közvetve, de az autók ott vannak a mindennapjainkban, hiányuk vélhetően óriási zavarokat okozna a különféle rendszerekben. 2016 a belsőégésű motorral hajtott autó születésének 130. jubileumi éve. Ez alatt az egy és bő egynegyed évszázad alatt nem csak egy új termék jelent meg a modern civilizációk életében, hanem vele együtt egy teljesen új iparág, sőt talán nyugodtan beszélhetünk iparágakról is, melyeket a négykerekűek hívtak életre. Nem csak az emberiség által jegyzett technológiai és technikai világban hozott újat az automobil, hanem társadalmi és kulturális formáló hatása is érvényesült. Volt idő, amikor azt mondták, hogy autózni kiváltság, autózni életstílus. Érdekes és összetett világ az autóké és a mögé szerveződött gazdasági rendszereké. Emberek százezrei, sőt milliói csatlakoztak ehhez a hálózathoz, választották az új terméket. Az autó, amely sok esetben összenő tulajával, és hosszú-hosszú éveken át képes szolgálni.

pagani-zonda-r-111.jpg

A 19. század végén, 1886. január 29-én jegyezték be Németországban 37435 számon a Karl Benz által alkotott az első belsőégésű, benzinüzemű motorral hajtott autót, a Patent Motorwagen szabadalmát.  Mint minden újdonságot, az emberek ezt is nehezen fogadták el, mondván, hogy az állati erőnél nincs jobb és megbízhatóbb, sok tudatlan félt a pöfögő és guruló masinától, amelyet nem állati erővel vontatnak, hanem saját erejéből jön mozgásba.

benz-patent-motorwagen-04.jpg

Az első autó megalkotásában felesége, Bertha is támogatta Benzet. A szabadalom bejegyzését követően, 1886. július 3-án Mannheimben a nagyközönségnek is megmutatták az új találmányt. A háromkerekű, egyhengeres, 954 köbcentis motor alig 2/3 lóerőre volt képes. Később a második megépített példány már 1,5 lóerő, a harmadik pedig 2 lóerős volt, hihetetlen számok voltak ezek 130 éve.

1886-benz-patent-motorwagen.jpg

Ez utóbbival Bertha Benz 1888 augusztusában tette meg az első hosszútávú utat; Mannheimből szülővárosába, Pforzheimbe utazott fiaival. A 96 km-es út során Wieslochban megállt, hogy a helyi patikában üzemanyagot vegyen, ami ekkoriban nem más volt, mint a sebbenzin. Ezt a patikát egyébként máig az első benzinkútnak is tekintik. Pforzheimbe megérkezvén férjének táviratozott, majd három nappal később a Patent Motorwagen által visszatért a kiindulási helyre, összesen 194 km-t autózva. Óriási dolognak számított ez akkoriban, eljutni A-ból B-be úgy, hogy bízni kellett az új szerkezet működésében és találni valahol egy "benzinkutat", jóval nagyobb kihívás, mint eljutni ma egy elektromos autóval mondjuk Németországba töltőállomásokat keresve. 

bertha_benz_driving_the_benz_patent-motorwagen_c_1886.jpg

Benz azon pionírok közé tartozott, akik kiálltak elképzeléseik mellett és sikerre vitték terveiket, még ha az oda vezető út rögökkel is volt teli. Összesen 25 példány készült az első autóból 1886 és 1893 között. A kitartó munka és a működőképes termék meghozta a várva várt sikereket, Benz megalapította a világ első autógyárát és autómárkáját, amelyet ma már mindenki úgy ismer, hogy Mercedes-Benz.

Köszönjük Karl Benz!

2 komment
2016. január 26. 11:08 - vancello

Egy amatőr sport gyilkosainak

Felhívjuk a figyelmüket arra, hogy az amatőr bajnokság szabályzatában fontos változások léptek életbe. A szabálymódosítások az Önök és a nézők biztonságát szem előtt tartva történtek, hiszen beláthatjuk, hogy a biztonságnál nincs fontosabb!

sakk_fulvia_cso.jpg
2016. február elsejét követően amatőr sakkversenyt csakis az eddig profikat tömörítő, fennkölt és nagyszerű Magyar Nemzeti Sakkozósport Szövetség külön engedélyével lehet lebonyolítani. A módosított törvényeknek köszönhetően végre szabályozásra kerül a rengeteg silány minőségű, nézőket százezer számra, versenyzőket százszámra vonzó, életveszélyes, a szövetség nélkül akár még vérfürdővé is váló verseny. Ilyenre még nem volt példa, de a biztonság mindennél fontosabb!

Más sportágakban (pl. a rallye versenyeken) is teljesen elfogadott, hogy az amatőr versenyeket a profik szövetségének engedélyével lehet csak lebonyolítani. Ez teljesen normális és természetes dolog, még ugyan másutt sehol nincs ez bevezetve, de majd tőlünk, magyaroktól át fogják venni ezt a nagyszerű újítást Európa-szerte.

Az amatőr is legyen profi, és fizesse meg azt, amit egy profinak kell! Az amatőr ne legyen amatőr! A biztonság mindennél fontosabb!

A biztonsági szabályokban az alábbi változások kerülnek bevezetésre.
Mivel 1875-ben, egyik amatőr versenyzőnk fejére majdnem ráesett egy zongora sakkverseny közben, így ezentúl csak FIA lejárt homológ, 5 évnél nem régebbi bukósisakban szabad az asztalhoz ülni. A nagy 1913-as sakkverseny-tűzvész miatt, amiben többeknek majdnem megpörkölődött a szemöldöke, 2016. február 1-től csakis és kizárólag lejárt homológ, 5 évnél nem régebbi overallban lehet amatőr sakkversenyt játszani. Látható, hogy mindezt csak a tisztelt amatőr sporttársak biztonsága érdekében tesszük, hiszen a biztonságnál nincs fontosabb! Aki mást mond, az csakis egy ostoba, csóró amatőr lehet!

sakk_sisak.jpg

A vérprofi Magyar Nemzeti Sakkozósport Szövetség meghatározza, hogy az amatőr sakkversenyző 2016. február 1-től kizárólag 1,5678345 átmérőjű, hidegen esztergált, RAL 9010 és RAL 9017 színkódú figurákkal játszhat, egy 35,656983 X 35,656983 cm-es sakktáblán. Az eddig elfogadott és 20 éve szabályosnak tartott sakktáblák és figurák az amatőr sakkversenyekről azonnali kitiltásra kerülnek. Az eddig megadott egy éves türelmi időre vonatkozó rendelkezést egy tollvonással töröltük.
Akinek nincs pénze ezekre a biztonságot megcélzó változásokra, az ne akarjon amatőr sakkozni!

A történet egyezése a valósággal csakis a véletlen műve lehet. A sakkozóktól elnézést kérünk!

5 komment
2016. január 24. 15:38 - vancello

Petter Solberg és az AMG Mercedes

Öregnek maszkírozva szívatta a szervizeseket a világbajnok

Szeretjük a Mercedest, és a WRC-, valamint rallycross bajnok Petter Solberget is, a kettő együtt pedig garantált siker. A 80 éves aggastyánnak maszkírozott Mr. Hollywood egy parkolóban tette lóvá a mit sem sejtő alkalmazottakat. A félelemmel vegyes döbbenet, ami az átvert arcokra ül ki, minden pénzt megér. Jó szórakozást!

Forrás: autoevolution.com

3 komment
2016. január 20. 16:05 - vancello

Legyél autóversenyző!

1. rész - Kezdetek

Ha ezeket a sorokat olvasod, akkor valószínűleg már megszületett a fejedben a döntés, hogy Te autóversenyző akarsz lenni. Aztán jön a nagy kérdés: hogyan? Erre igyekszem Neked választ adni ebben a cikksorozatban. Mivel jómagam is ezt az álmot kergettem, miközben többen is bolondnak tartottak (végül elértem az álmomat), így tudom, hogy nem egyszerű a történet. Igyekszem a legjobb tudásom szerint összefoglalni Neked, miként érdemes hozzáfogni az autóversenyzéshez. A sorozat első részében a szlalom versenyzéssel fogok foglalkozni.

igor1.jpgA sprintes körszemű, amiben navigátor lettem. Nem egyszerű eljutni még erre az  ún. amatőr szintre sem, de hatalmas élményt ad.

Az autóversenyzés legolcsóbb módja a szlalom versenyeken való részvétel. Gyakorlatilag egy széria autóval is neki lehet fogni. A javarészt parkolókban kialakított pályán, viszonylag kis tempó mellett kell ügyességi feladatokat megoldani. Megtanítja az embert arra, hogy hogyan kell viselkedni, milyen érzés a rajtban állni, amikor visszaszámolnak, és milyen az, amikor közönség előtt szerepelsz, vagy éppen leszerepelsz. Önkontrollt is tudsz gyakorolni, hogy később ne szálljon le a vörös köd, és ha hibázol, minél hamarabb visszazökkenhess a rendes ritmusodba.

Látszólagos könnyűsége ellenére ide is kell némi gyakorlat. Ne a pályán húzd meg életedben először menet közben a kéziféket, és ne ott akard a szegélykövek között először keresztbe rakni az autódat. Szóval mindenképpen ajánlott néhány hétig-hónapig kijárni egy üres placcra, hogy gyakorold az alapokat. A legegyszerűbb, ha üdítős flakonok aljába kavicsot szórsz, vagy kevés vizet töltesz, és különféle kanyarokat raksz ki belőlük. Ne feledd, hogy az út felületi minősége, nedvessége nagyon sokat számít. A gumikoptató beton és a fehér aszfalt is másképpen csúszik, valamint az elkoptatott gumik helyére felkerülő új abroncs is más tulajdonságokkal rendelkezik. Az ördög ilyen kicsiben is a részletekben rejlik, ezekkel tudsz előbbre jutni. Lehetőleg bukósisakban gyakorolj, ugyanis a saját autód is nagyon idegennek tud hatni egy sisakkal a fejeden. Ha már úgy érzed, hogy képes vagy egyben tartani az autót egy szlalom verseny végéig, akkor benevezhetsz a hozzád legközelebb eső rendezvényre.

veszpremszlalom_2015_aprilis_357.jpg"Ez csak egy Trabant." - mondják sokan. Ne akard felvenni vele a versenyt.
Kép: Horváth Bandee- nyilasroka.gportal.hu

Ha nem Ferjáncz Attilának, vagy Balázs Öcsinek születtél, akkor ne számíts arra, hogy rögtön abszolút első leszel! A szlalom versenyek világában is megvannak a csúcstechnikák és a precíz, tehetséges, hosszú évek óta versenyző emberek. Vannak például olyan, speciálisan átépített Trabantok, amik gyakorlatilag az egész mezőnyt képesek maguk mögé utasítani, félelmetesen pontos pilótájukkal a volánnál, tehát senkit és semmit ne becsülj alá!

veszprem2015szept_115.jpgUtcai autó, bukósisak, lelkesedés. Ennyi elég az élményhez, és a kezdetekhez. Kép: Horváth Bandee - nyilasroka.gportal.hu

Egy szlalom versenyen javarészt utcai autóval állnak rajthoz a versenyzők. Vannak közöttük műszaki vizsgával rendelkező, hétköznap is használatos autók és külföldről behozott, papír nélküli járgányok is. Utóbbiaknál nem ritka a különféle könnyítések, erősebb motor, komolyabb futómű használata, de ne rohanjunk előre. Mivel az alacsony költségvetés a cél, így nyilván Te az utcai gépedet fogod versenyautónak használni. Ha már egy ideje vezeted közúton, legalább az autó nem lesz annyira idegen, amikor a rajtba állsz.

Hogy mi legyen egy szlalomra felkészített versenyautón? Éjszakai lámpasor, 16-os alufelni, és egy hangos kipufogó. Csak vicceltem, ezekre éppen, hogy nem lesz szükséged. Ha egy ezres, háromhengeres Swifted van, azzal is oda lehet állni, sokan mennek Suzukival és – amint már említettem az előbb a Trabival kapcsolatban – nem szabad alábecsülni ezeket a kicsi, könnyű, strapabíró gépeket. Sokan csakis Zsigulival képzelik el a versenyzői karrierjüket. Mivel Ladázni egy külön életforma, így nem beszélem le őket róla (pont én?!), de nem az az egyetlen, vagy a legalkalmasabb autó szlalomra.

A legfontosabb, hogy a felesleges dolgok ne legyenek az autón. A lámpaoszloppal, vagy fatörzzsel összekócolt lámpasor, a szegélykövön kicsorbult alufelni már sok emberkét megleckéztetett előtted is, tanulj a hibájukból! Sokkal fontosabb, hogy ha széria is az autód, legalább műszakilag legyen kifogástalan. Repedés és dudormentes, jó gumik, biztos fékek, üzembiztos állapot szükségesek, ha sikerélményt akarsz átélni, nem kudarcot. Érdemes kipakolni a csomagtartóból, a polcokról, pohártartóból, kesztyűtartóból, hogy ne az első komolyabb kanyarnál dőljön ki minden, elvonva a figyelmedet a pályáról. Fontos, hogy az ülésed ne csúszkáljon ide-oda alattad, és a pedálok se legyenek rommá tiporva, így nem fog bennük elakadni, vagy lecsúszni róluk a lábad, amikor éppen nagyon ott kell, hogy legyen. A szőnyeget is vedd ki, ne csússzon a pedálok alá egy hevesebb mozdulatnál. Általában mindennek, amivel az autót kezeled, fixnek és tökéletesnek kell lennie. Láttam már olyat, amikor szlalom közben leesett e Lada váltógombja, és a versenyző hölgy tenyere véres lett, mire célba ért, hiszen egy éles, sorjás menetes szárral kellett sebességet váltania.

dobo_kupa_2015_290.jpgNem kispályás! - hirdeti a szélvédőn látható felirat. Kép: Horváth Bandee- nyilasroka.gportal.hu 

Ezeken a versenyeken megengedett a versenyzőtárs – navigátor – részvétele is, mindenki döntse el magában, hogy kell-e egy bajtárs, aki az elsőre bonyolultnak látszó pályarajzból diktálja nekünk az itinert, vagy inkább a súlycsökkentés jegyében csak magunk ülünk az autóban. A navigálás egy külön könyvet is megér (van is ilyen), szóval erre most nem térnék ki, de annyit azért megjegyeznék, hogy olyan havert válassz magad mellé, aki nem nyúlkál át a jobb oldalról és legalább egy fokkal higgadtabb tud lenni, mint Te. Az sem árt, ha lefelé nézve az autóban menet közben nincs hányingere. Nem jó móka két kör között takarítani az aznapi reggelijét.

Ha alacsony költségvetéssel rendelkezel, akkor ennyi elég a kezdéshez, aztán a sérülésmentes célba érés, vagy az, hogy nem Te lettél az utolsó, mind motiválni fognak majd abban, hogy többet áldozz a hobbydra. Mindenképpen a kudarcélmény elkerülése legyen a cél az első versenyen, de ha mégis hiba csúszik a dolgokba, akkor mindenképpen tanulni kell belőle, nem elkedvetlenedni tőle.

A szlalom világa hamar rabul képes ejteni, és biztosan találsz majd segítő szándékú embereket, akiknek köszönhetően fejlődhetsz. A nagy hang – nulla tudás módszere helyett érdemes csendes alázattal hozzáállni a dolgokhoz itt és az autóversenyzés többi formájában is. Sokkal többre jutsz ilyen hozzáállással, ebben biztos vagyok.

A végére egy kis szárazanyag: szlalom kategóriák, szabályok az MNASz oldaláról IDE kattintva elérhetők.

A sorozat következő részeiben a rallyesprint, a rally, valamint az 1/100-as versenyzés kerül szóba. Lehetőségek, szabályok, gépkönyvezés, minden, ami segíthet a kezdésben. Tartsatok velünk!

4 komment
Copyright © 2007-2016 vancello.hu