Copyright © 2007-2015 vancello.hu

2015. július 03. 18:09 - vancello

Fiat Seicento Sporting Michael Schumacher Edition

A limitált szériákról szóló poszt (KATT IDE) szavazásán meglepő módon a kis Seicento vezet magas fölénnyel. Nekem is tetszik ez a kisautó, ráadásul a korabeli reklám is elég viccesre sikeredett. Nézzétek meg Ti is!

Szólj hozzá!
2015. július 01. 18:53 - vancello

Nagy nevek, limitált szériák

Rengeteg olyan autótípus van, amiből híres versenyző, vagy egyéb illusztris személy nevével fémjelzett limitált szériát adtak ki. Ezek közül válogattunk össze néhányat Ali szerzőtársammal.

Kezdjük a legkisebbel! A Fiat Seicento Sportingból készült egy sorszámozott Schumacher-széria. Néhány apróbb díszítés és ABS járt hozzá pluszban.


A Fiat Stiloról nem éppen egy F1 világbajnok jut eszébe az embernek, de a Fiat úgy gondolta, hogy ez méltó a nagy névhez.


Manuel Reuter és az Opel, Keke Rosberg sportigazgató keze alatt szerzett bajnoki címet 1996-ban. Ennek a győzelemnek állított emléket az Opel Calibra Keke Rosberg Edition.


Ferrari 458 Italia Niki Lauda. Kicsit kakukktojás, ugyanis egyetlen példányban készítette a Ferrari, egy vásárló kérésére.


James Hunt Mini. Laudáéhoz hasonlóan ez is csak egyetlen darabként létezik.


Összesen 250 darab készült a Hakkinen és a Coulthard nevével ellátott A osztályos Mercedesből, amivel 1998-as és 1999-es bajnoki címét ünnepelte a Mercedes. A dekoráción kívül fűthető bőrülés, AMG felnik, CD-váltó és hasonló csecsebecsék igyekeztek különlegessé tenni a sorszámozott darabokat.


Alfa Romeo Alfetta GT Mario Andretti Edition. 1976-ban készült belőle 300 példány.


Nissan Skyline R30 Paul Newman Version. 1983-ban adták ki annak emléket állítva, hogy Newman versenyzett Nissannal és a reklámokban is szerepelt. 


Audi TT Coupe Nuvolari. Egy 100 db-os széria készült belőle az olasz piacra, Tazio Nuvolari emlékére.


Lamborghini Gallardo LP550-2 Valentino Balboni. A Lamborghini nyugdíjas tesztpilótája 1973-ban kezdte karrierjét a gyárban, és 40 év után vonult vissza. A tiszteletére készült ez a kizárólag hátsókerék-hajtású, 250 darabos széria. 


Mercedes-Benz SLR Stirling Moss. 2009-ben készült 75 példány a szélvédő nélküli 650 LE-s szupersportkocsiból.


A híres 3-as rajtszámos NASCAR-pilóta, Dale Earnhardt emlékére készült 3333 darab ebből a V6-os, 200 LE-s Chevy Monte Carlo-ból. Earnhardt 2001-ben halt meg a Daytona 500 utolsó kanyarjában.


Lee Iacocca nevét viseli ez a mindössze 45 darabos sorozat, amit a Ford Mustang 45. születésnapjára adtak ki a főkonstruktőr nevével.


Az egyik személyes kedvencem, a Citroën C4 by Loeb és "kistestvére", a C2 by Loeb sorszámozott példányai a kilencszeres rallye világbajnok Sébastien Loeb tiszteletére készültek. 


Jean Ragnotti. A neve fogalom az autósportban. A Renault híres pilótája is kapott egy mozgó névjegytáblát, a Clio RS egyik szériájának képében. 


Subaru Impreza RB320. A monogram és a fekete szín árulkodik arról, hogy Richard Burns emlékére készült ez a limitált kiadás.

Természetesen Colin McRae világbajnoki címének tiszteletére is adtak ki egy Series McRae nevű sorozatot az Imprezából, ami a GT néhány aprósággal finomított változata volt.


Petter Solberg 2003-ban nyert VB címet a Subaruval, ezen a felvételen a 000 sorszámú Petter Solberg Editiont mutatja meg.

6 komment
2015. június 24. 12:31 - vancello

Ma 105 éves az Alfa Romeo!

Lehet, hogy nem ők gyártják az abszolút recsegésmentes váltót, lehetséges, hogy nem az övék a legmegbízhatóbb motor, vagy a legstrapabíróbb futómű, de egy másik szemszögből nézve a világ legjobb autóit mégis az Alfa Romeo készíti, a mai nap éppen 105 éve. A Darracq francia autógyár alapjain megszülető legendának voltak ugyan mélypontjai, de azért mindig képben volt az utcán és a versenypályákon egyaránt. 1986 óta a Fiat része, az Arese városrészben található üzemet is lebontották már, az átalakítás miatt bezárt múzeum viszont éppen most nyit meg. Délután öt órakor bemutatják az új Giuliát is (kémfotó már van róla, friss, ropogós), ami végre a rendes helyen (hátul) hajt majd, ami a legjobb hír egy benzinvérűnek.
Összegyűjtöttem pár típust a bőséges palettáról, hogy méltóképpen megünnepeljük a születésnapot.

A legújabb, csak ma délután 17:00-kor fogják bemutatni. KATT A KÉPRE KÉPÉRT, S HANGÉRT!

Szólj hozzá!
2015. június 24. 07:23 - janika2101

V8cars Kupa 2015 beszámoló

Meidl Airport, Fertőszentmiklós, gumifüst, vasárnap. Ezen szavak hallatán pavlovi reflexszel jelenik meg minden benzinvérű, autókat imádó fejében a gondolat: gyorsulási verseny!

Idén hetedik alkalommal rendezték meg a gyorsulási versennyel egybekötött V8 kupát és amerikai autós találkozót. Vasárnap kilátogattunk, hogy lencsevégre kapjuk a dübörgő amcsi nagyvasakat, és egyéb autókat, motorokat. Ismételten számos más programmal várták a kilátogató nézősereget. Idén a gokart mellett, terep rali autózás utasként, valamint 5-10-15 méter magasságból kaszkadőr ugrást lehetett végrehajtani profik segítségével.

Vasárnap 10:30. Megérkeztünk a Győri-medence határán elterülő repülőtérre. Ami már második napja a szokásos gyorsulási kavalkád díszes overalljában öltözött. Ilyenkor felnőttek játszóterévé alakul és 2 napon át tűri, ahogy aszfaltját feltépni akaró, színes gépcsodák szállják meg és lakják be a kifutópályát és környékét. Hamar bekerültünk a forgatagba, a pulzáló ritmusos körforgásba. Javában zajlottak a motoros edzések, de már négykerekű társaik is várták azt a 10-16 másodpercet, hogy birtokba vegyék azt a pár száz méternyi aszfaltot, megcélozva a 10 mp alatti időt.

Szépen működött a versenygépezet, ezred másodpercek harcai, végsőkig csatázó benzinfalók, várták a zöld lámpa kivillanását, hogy abroncsaikkal beleharaphassanak a reptéri aszfaltba. Pörögtek a selejtezők, Mi körbenéztünk a parkoló autók között is mert a tapasztalatok alapján, sok érdekességet találunk a kíváncsiskodók között is. Sajnálatomra az általam kedvelt Lada gépkocsi a nézői autók között bukkant fel. Egyedül magányosan.

V-8-as kupa. selejtezők után a döntőre került volna a sor, az 1972-es Buick tulajdonosa viszont nem került elő, alias "Buick Bandy" Az amerikai szabad élet demonstrálásával úgy döntött elfogyasztja jól megérdemelt ebédjét párjával. Majd kisvártatva megjelent, és tele hassal meg is nyerte, a szervezők által elcsúsztatott futamot. Szép az amerikai autós élet, vidám emberek.

Volt egy "Fekete Péterke" is, aki hatalmas kitartással, fel's alá motorozott moszkitó hangú kis motorján, szinte a rajtból együtt indulva, a versenyzőkkel, a nézői autók között vezető úton. Hatalmas lelkesedéssel csápolt a győzelem jelét mutatva az általa kedvelt autós, motoros versenyzők számára.

Ez alkalommal, engem Fenster Men, vagyis Révhelyi Péter 1937-es Chevy Coupe dragstere ragadott magával. Előkelő jelenség, a gyorsulás világában. Amit ez a gép tud: 201 métert 5,43 másodperc alatt teszi meg 202,2 km/h sebességre gyorsulva. 8300 ccm Big blokkja 1200 LE képes! Lenyűgöző teljesítmény.

V8-as kupa után, következett a tombola autó sorsolás. Ez alkalommal is nagy népszerűség és kíváncsiság kísérte a megnyerhető amerikai kabriolet sorsát. 500/1 az esély nem tűnt rossz aránynak, ezért mi is vásároltunk fejenként 1 db tombolát. A szerencse ez esetben, egy Tótvázsonyi fiatalember mellé állt, aki megnyerte az autót.

Kellemes gyorsulással telő vasárnap volt. Ismételten profi versenyen vehettünk részt. Gratulálunk a nap, és hétvége győzteseinek! Külön szeretném megköszöni a biztonsági szolgálat emberének aki figyelmesen a kordon mögé terelt, ezzel vigyázva a saját magam, és más testi épségére, figyelmetlen fotózásom közepette.

Szólj hozzá!
2015. június 22. 21:55 - vancello

Most megtudod, mi az a furcsa jel a Monte-Carlo Rallye-n az autók hátulján

Erről a jelről van szó, az autó bal hátulját nézzétek!

Itt át van húzva.

Itt pedig nincs. (Az a felfestett rendszám mennyire kemény már.)


Itt van nagyban. Mit jelenthet?


A válasz prózai, közelebbről megnézve a jelet, talán többen is rájöttek: a szöges gumival futó autókra kötelező kitenni Franciaországban ezt a jelzést. A fenti képeken is jól látható, hogy a szöges gumival futó autón ott a jelzés, míg a normál abronccsal versenyző Loeb gépén áthúzták a jelölést. Ez azért fontos, mert közúton szöges gumikkal maximum 90 km/h sebességgel szabad haladni. Egy, a csúszásgátló eszközök alkalmazásáról szóló 1985-ös rendelet meghatározza, hogy a matricát az autó bal hátsó felén kell elhelyezni. Egyébként volt egy régebbi változata is, abban a piros kerék szimbólum helyett a 90-es szám szerepelt.
Gumiból sem lehet bármilyet feltenni. A szögek számának 100 és 150 között kell lennie, a futófelület közepén nem lehetnek szögek, és a hosszuk nem haladhatja meg az 1,8 mm-t.
Érdekes dolgok lehetnek egy egyszerű matrica mögött is.

Szólj hozzá!
2015. június 12. 15:00 - M_Ali

A Le Mans-i katasztrófa 60. évfordulója

A hétvégén ismételen bizonyíthatják a pilóták és a gyártók is, hogy ki a legjobb a 83. Le Mans-i 24 órás futamon. A mostani viadalhoz azonban kötődik egy sötét évforduló is. 1955. június 11-én volt az autósport egyik legsúlyosabb balesete a híres Circuit de la Sarthe versenypályán. lal337596.jpgAkkoriban még olyan sokszínű volt az autógyárak képviselete a motorsportban, amelyet ma már szinte sehol sem látni; Porsche, Ferrari, MG, Jaguar, Mercedes-Benz, Triumph versengtek egymással a dobogós helyekért. Ekkor a legkiemelkedőbb teljesítményt a Mercedes-Benz nyújtotta a versenypályákon. Megnyerték többek között a híres Mille Miglia-t a 300 SLR által, illetve ugyanezen autó indult Le Mans-ban is három versenyzőpárossal: Fangio II - Moss, Kling - Simon valamint Fitch - Bouillin Levegh, utóbbi páros francia tagja itt vesztette életét 60 évvel ezelőtt.

Talán kevesen tudják, de Pierre Eugène Alfred Bouillin csak életének utolsó éveiben lépett be a motorsportok világába, előtte világklasszis jégkorongozó és teniszező volt. A Pierre Levegh egy felvett név volt csupán, amelyet rövid autóversenyzői karrierje során használt. Bouillin Levegh 1950-ben a Talbot-Lago csapatával kezdte a versenyzést, az F1-ben mindösszesen hat grand prix-n vett részt, és sohasem állt a dobogóra, ennek ellenére mégis híres lett. 1955-ben Levegh az amerikai John Fitch versenyzőtársa lett és egy Mercedes-Benz 300 SLR volánja mögött által rajthoz a 24 órás megmérettetésen.

A 300 SLR korának legjobb versenyautója volt, a stuttgarti mérnökök az F1-ben szereplő W196 versenyautó műszaki alapjaira építették új csodafegyverüket. Egy sornyolcas 3 literes motor gondoskodott a hajtásáról, amely ekkor 310 lóerőre volt képes a közvetlen befecskendezésnek is köszönhetően. A csővázas szerkezetre a német mérnökök Elektron magnéziumötvözet karosszériát építettek, így az autó nagyon könnyű, mindösszesen 880 kg tömegű volt. Igaz ugyan, hogy az autót csupán dobfékek lassították, ellenben a nagy rivális Jaguar D-type négy tárcsafékes megoldásával, de a megfelelő fékhatás érdekében az SLR kapott egy nyitható fékszárnyat, amely drámaian növelte a lassulást.

slrf34.jpg

A Mercedes-Benz történetének legendás versenyautója a 300 SLR

Ekkoriban kiélezett volt a harc a gyártók között az elsőségért, hiszen, aki a pályán bizonyítani tudott, az a versenysikereket az utcai autók értékesítésében kamatoztathatta. Az '55-ös futam 3. órájában történtek azonban máig mementó a motorsportok világában. Hiába az év közben elért számtalan siker, ez a verseny beárnyékolta hosszú időre a Mercedes versenysport aktivitását. A 35. körben Pierre Levegh már nagyon közel járt Mike Hawtharn-hoz, aki a D-type autójával éppen vezette a futamot. A célegyenesben Hawtharn hirtelen kiállt a boxba, miután leelőzte a jóval lassabb Austin Healay 100-at hajtó Lance Macklin-t. A manőver során a Jaguarral Hawtharn nagyott fékezett és még be tudott fordulni a boxutcába (a tárcsafék előnye), a lekörözött Macklin nagy fékezésre kényszerült a kis Healey-ben, amellyel nagy port kavart föl. A 300 SLR óriási tempóval követte a Jaguart, amely átszáguldott a porfelhőn, az Austin Healey-vel Macklin éppen ki tudta kerülni a pitbe igyekvő Hawtharn-t. Azonban nem vette észre a mögötte jövő Mercedeseket, elvesztette a kontrolt az autó fölött. Pierre Levegh közel 240 km/h sebességgel érkezett, a porfelhő és a nagy tempó miatt nem volt ideje reagálni és a 300 SLR összeért a kis Austin bal hátsó kerekével, majd Levegh autója a levegőbe repült és becsapódott a nézők közé. A Mercedes kigyulladt és felrobbant, a könnyű magnézium ötvezet gyorsan lángra kapott és pillanatok alatt pokollá változtatta a nézőteret. A leszakadó motorháztető, valamint az első tengely, mint valami guillotine hasított a nézők közé. A korabeli jelentések szerint 83 néző vesztette életét ekkor Le-Mans-ban, valamint további 120 sérült meg.

55-lm-start.jpg

Az 1955-ös start Le Mans-ban: középen a három Mercedes versenyautó, előttük a 26-os rajtszámú Austin Healey 100

Macklin autója az ütközést követően nekicsapódott a pit falának, majd onnan visszaverődve a pálya bal oldalán állt meg, közel a lángoló Mercedeshez és a halott nézőkhöz. Ő maga komolyabb sérülések nélkül úszta meg az incidenst, a mögötte érkező másik Mercedest vezető Fangio elkerülte a balesetet, Pierre Levegh koponyasérülést szenvedett és azonnal meghalt. Nyolc órával a balesetet követően a Mercedes vezetői tanácsa visszahívta a versenyből a másik két versenypárost és az autókat így tisztelegve az áldozatok előtt. A stuttgartiak erre felkérték a Jaguart is, akik ezt elutasították, így az 1955-ös 24 órás viadal győztese a D-type volánja mögött a Hawthorn - Bueb páros lett. A balesetet követően a Jaguar művek bezárta versenyistállóját, majd az angolok bő 30 évig nem tértek vissza Le Mans-ba. Valamint két versenyző, Fangio és a Jaguarral versenyző Norman Dewis sohasem tértek vissza a pályára.

55jaguar_d-type_le-mans_24hr-ivor_bueb.jpg

Mike Hawthorn és a Jaguar D-type

Hawthorn sohasem vállalta a felelősséget azért, hogy ő okozta volna a balesetet, szerinte Macklin óvatlan manővere vezetett a katasztrófa bekövetkeztéhez. Macklin ezért egy rágalmazási keresetet nyújtott be, de ebből sosem lett bírósági ügy, ugyanis a sors fintora, hogy Mike Hawthorn 1959. január 22-én az A3 Guillford úton egy Jaguar 3.4 Mk1-et vezetve megelőzött egy Mercedes-Benz 300 SL-t, majd az előzést követően elvesztette az irányítást az autó fölött és egy ütközés során - máig tisztázatlan okokból - életét vesztette.

crash_le_mans_1955_big.jpg

A Mercedes, mint lángoló meteor csapódott a nézők közé

ho1ipxk.jpg

Az évszázad legsúlyosabb motorsport balesete volt

Ez a valaha volt legsúlyosabb motorsport baleset, Le Mans nagy katasztrófája, valamint a Mercedes-Benz évtizedekig tartó nagy visszavonulásának az oka is az autóversenyzésből. A szörnyű eseményeket követően szigorítottak az autóversenyek biztonsági szabályain, azonban hiába napjaink legmodernebb technikája és a csúcs színvonalat képviselő biztonsági megoldások, 2013-ban Le Mans újabb áldozatot követelt; Allan Simonsen a Tertre Rouge kanyarban vesztette életét egy Aston Martin volánja mögött.

Szólj hozzá!
2015. június 10. 17:25 - vancello

Az összes kerék hajt – 4WD történelem

Melyik vállalat találta fel az összkerékhajtású személyautót? Az Audi? A Subaru? Valaki más? Alább kiderül!

Először tisztázzuk azt, mikor született meg az összkerékhajtás. Jócskán vissza kell utazni az időben ahhoz, hogy ráleljünk: 1900-ban mutatkozott be a történelem első négy keréken hajtott járműve: a Lohner-Porsche. A névből könnyen ki lehet következtetni, hogy Ferdinand Porsche fejéből pattant ki az ötlet A sors fintora, hogy az erőt szimbolizáló összkerékhajtás és a benzinvérű körökben lelketlennek mondott hibrid rendszer is ugyanazon őstől származik, ugyanis ez az autó a négy kerékagyban elhelyezett villanymotorok segítségével lendült mozgásba. Az áramellátásról egy óriási akkumulátor, és egy kis robbanómotor gondoskodott. A Lohner-Porsche nem futott be fényes karriert. Nehéz volt (4 tonna!), és igencsak költséges volt előállítani. Lám, a probléma 115 éve ugyanaz a hibrid rendszerekkel…

Az első, a mai fogalmak szerinti 4WD autó nem sokkal később, 1903-ban született meg, Hollandiában.  Jacobus és Hendrik-Jan Spijker műhelyéből gördült ki, és a Spyker 60HP nevet kapta. Az autót egyetlen példányban, versenyzésre építették, de sajnos nem készült el idejében a Párizs-Madrid autóversenyre. Olyan – akkoriban úttörő – fejlesztések voltak benne a négy hajtott keréken kívül, mint a hathengeres motor, valamint a négy fékezett kerék. Valóságos űrhajó lehetett a kor emberének. Szerencsére fennmaradt az utókornak, restaurált, kifogástalan állapotban van kiállítva.

Az összkerékhajtás ugyan a mezőgazdaságban és a hadiiparban hamar utat tört (hehe) magának, de a személyautókban történő felhasználás sokáig váratott magára. Most ugorjunk előre egy nagyot az időben, egészen az 1960-as évekig.
1966-ban járunk. Levetítik a Star Trek első epizódját, a szovjet Luna-9 leszáll a Holdra, Jack Brabham nyeri a Forma 1-es világbajnokságot, és a Jensen Motors bemutatja a négy kerekén hajtott Jensen FF-et.


A hátulhajtós kivitelben kapható Interceptor alapjaira épített, V8-as motorral szerelt járgány nevében az FF a Ferguson Formula rövidítése. A Ferguson név a mezőgazdasági gépek világából lehet ismerős, az alapító-tulajdonos 1950-ben hozta létre a Ferguson Research Ltd. nevű vállalkozást, aminek célja az autók összkerékhajtásának kidolgozása volt.

A Forma 1-ben elsőként ez a cég próbálkozott a ezzel a technikával, és 1961-ben bemutatta a Ferguson P99 nevű versenyautót. A Jensenen kívül a nagy gyártók figyelmét nem keltette fel az összkerékhajtás gondolata, Harry Ferguson pedig 1960-ban meghalt.
Az FF a konstrukció sajátosságai miatt csak jobbkormányos kivitelben volt gyártható, így nem sikerült világuralomra törnie, de a kis darabszám ellenére népszerű volt a technika iránt fogékonyak körében.
Ehhez persze nem csak Ferguson Formula kellett, hanem a jókora, 6200 ccm-es, V8-as, 325 LE-s motor nyújtotta élmény is. Összesen alig több mint 300 példány készült belőle. Ezek közül az egyiket az Audi vásárolta meg később kísérleti céllal, amikor nekiláttak a quattro fejlesztésének.

De ne siessünk ennyire előre, viszont utazzunk egy picit messzebbre, a távoli Japánba!

1971-ben egy japán áramszolgáltató, a Tohuku Electric Company pályázatot írt ki egy saját igényeinek megfelelő autó előállítására. Az volt a problémájuk, hogy télen, a nagy hóban a dolgozóik nem tudtak bemenni a munkahelyükre, így üzembiztos téli autóra volt szükségük, hogy ne akadozzon az áramellátás. A Subaru a frissen kifejlesztett szimmetrikus összkerékhajtási rendszerével jelentkezett a felhívásra, így született meg az első szériában gyártott összkerékhajtású autó, a Subaru Leone Station Wagon 4WD.

Kezdetben csak opcióként lehetett rendelni a nagyszerűen megtervezett, később AWD-nek (All Wheel Drive) nevezett rendszert, majd az évek folyamán a Subaru szinte minden modelljében elérhetővé vált. Napjainkban a márkanév hallatán mindenkinek egy négy kerekén hajtott, boxermotoros autó ugrik be, ez akkoriban alakult ki így. Úgy látszik, néha az áramszünetnek is van haszna.

A hetvenes évek második felében aztán egyre többen kezdtek az összkerékhajtás iránt érdeklődni. 1979-ben az American Motors Corporation (AMC) egy összkerékhajtású személyautót kezdett gyártani, az AMC Eagle-t.

A folyadéksúrlódás elvén működő viszkokuplungos hajtáslánccal szerelt autó a maga korában az egyetlen amerikai gyártású 4WD személygépkocsi volt. A Japánból importált, ezért drágább Subaruk és a jóval nagyobb Jeep-ek között nem igazán volt vetélytársa.

Ebben az időben egy német gyárban is kitört az összkerékhajtás-láz.

Ferdinand Piëch engedélyével Jörg Bensingerék belefogtak a VW Iltis terepjáró hajtási rendszerére épülő négykerékhajtású, öthengeres Audi fejlesztésébe. A hosszas munka eredménye 1980-ban mutatkozott be a nagyérdemű előtt, Audi Quattro néven.

A történet innentől már minden autókat szerető ember számára ismert, a quattro (kis betűvel kell írni) fogalommá vált, a Quattro pedig legendává érett a rallye gyorsasági szakaszokon és a havas-saras hegyi utakon.

Napjainkban már szinte mindegyik gyártó készít összkerékhajtással rendelkező személyautókat, így már nem olyan ritka, de még mindig különleges és csodálatra méltó az, amikor minden kerék hajt. Jómagam egy Syncro kettes Golfban, és az úttesten álló hóban tapasztaltam meg először az összkerékhajtás előnyeit, csak ajánlani tudom, hogy mindenki tegyen egy próbát legalább egyszer egy 4WD autóval. Nem fogja megbánni.

Szólj hozzá!
Copyright © 2007-2015 vancello.hu