V16 szimfóniák

V16 szimfóniák

Szerezz egy álmodozó mérnököt, aki valaha valamelyik sportautógyárnál dolgozott, adj hozzá egy olasz sztártervezőt, akinek a kezei között csodák születnek, mindezt fűszerezd meg egy híres kortárs zeneszerzővel, akinek nem mellesleg van elég pénze is. Ültesd le őket egy asztalhoz és hagyd, hogy elengedjék a képzelőerőjüket, amelyből olyan hihetetlen dolgok születhetnek, mint a Cizeta-Moroder V16T. 30 évvel ezelőtt talán valahogy így született meg a legendás szupersportautó ötlete, természetesen a történet ettől némileg árnyaltabb. Ennek jártunk egy kicsit utána, visszaugorva a '80-as évek diszkókorszakába.

cizeta_moroder_v16t_1988-93_14.jpg

Ilyen agresszív megjelenésű autót azóta sem tervezett senki.

A Cizeta Moroder szupersportautó története egy ember álmaként kezdődött, aki nem más volt, mint Claudio Zampolli, az ex-Lamborghini mérnök és Ferrari kereskedő, aki mindig is arra vágyott, hogy egyszer saját szupersportautót építsen. Olyat, amelyet azelőtt senki más sem készített. Zampolli természetesen nem csak álmodozó volt, hanem valóra akarta váltani a V16-os sportautó ötletét, ehhez pedig befektetőket keresett. A '80-as évek végén ismerkedett meg Giorgio Moroderrel, a híres zeneszerzővel, aki a mai napig nagy névnek számít a diszkó és elektronikus tánczene világában.

Giovanni Giorgio Moroder

A híres olasz zeneszerző, énekes és egyben zenei producer nevéhez nem csak számtalan album és filmzene fűződik, hanem a Cizeta-Moroder szupersportautó is. Moroder 1940 április 26-án született Dél-Tirolban, eredeti nevén Hansjörg Moroder, édesanyja német származású, édesapja olasz. Már egészen kiskorától fogva érdeklődött a zene iránt, neve az eurodisco és az italo disco stílusok idején vált ismertté. A 78 éves művész még ma is aktív, eddigi pályafutása során olyan sztárokkal dolgozott együtt, mint Bonnie Tyler, Freddie Mercury, Blondie, nagy felfedezettje Donna Summer. Olyan ismert filmeknek szerezte a zenéjét, mint az Éjféli Expressz, a Top Gun, Amerikai dzsigoló, Flashdance, vagy a nagy kedvencem, A sebhelyesarcú. Alkotói munkásságát három Oscar-díj, négy Golden Globe és ugyanennyi Grammy díj ismeri el.

Moroder pénzével végre elindulhatott a projekt, amelyből az új autómárka, a Cizeta-Moroder született. A Cizeta névben a Ci az alapító, Claudio nevének kezdőbetűjére utal, a Zeta pedig a családnevének az első betűjére utal, a Morodert gondolom nem kell magyarázni. A logóban a kék és sárga színek domináltak, amelyek Modena színei, ahol a gyártás is zajlott, a farkas pedig a római mitológiából ismerős Romulus és Remus történetére utal. Illetve emögött olyan megfontolás is állhat, hogy a megcélzott két fő konkurens, a Ferrari és a Lamborghini logójában is egy-egy állat jelképezi a féktelen erőt. 

A '90-es évek abszolút poszter-sportautója.

A műszaki alapok rendelkezésre álltak, pénz is volt, azonban kellett egy ütős formaterv is, hiszen enélkül mit sem ér egyetlen sportautó sem, főleg ha a többiek közül ki is akarnak vele tűnni. Ehhez jött kapóra Marcello Gandini, aki épp csalódottan fordított hátat a Lamborghininek. A vad bikákat gyártó manufaktúra a '80-as évek közepén bízta meg Gandinit, hogy a korábban nagy sikerű Miura és Countach után tervezze meg a harmadik Lamborghini szupersportautót, amelyet házon belül Project 132-nek neveztek, ez volt a Diablo projekt. Gandini a sajátos stílusában egy igen éles vonalak által határolt és határozott megjelenésű sportautót tervezett, amely méltó utóda lehetett volna a Countachnak, azonban az ismételt tulajdonosváltás miatt a Lamborghini az amerikai Chryslerhez került. A yenkiknek nem tetszett  az éles design, attól visszafogottabban képzelték el a Diablót, amelyet végül Tom Gale fejezett be, de az eredeti Gandini-féle alapformákat felhasználva.

Lamborghini P132, ez volt Gandini eredeti elképzelése a Diablo típusra.

Zampolli kapva kapott a Marcello Gandini által készített formatervek után, ráadásul ő még valamelyest konzervatívnak is tartotta azokat, így bátorította a mestert, hogy nyugodtan rajzoljon vadabb formákat az új sportautónak. Gandininek ezt kétszer sem kellett mondani, átrajzolta az eredeti prototípus hátsó részét, a lámpákat magasabbra helyezte, a hátsó kerekek előtt elhelyezett egy-egy vaskos légbeömlőt, az autó orrán a dupla bukólámpákat pedig megkétszerezte, így minden idők talán legvadabb orrkialakítású sportautóját hozta össze. 

A piros az első prototípus, és a tervek, amelyekből született.

Az alumíniumból készült karosszériát króm-molybdenum acél csővázra szerelték, amelyet teljesen kézzel hegesztettek össze. A könnyű kasznit Torinóban készítették hozzá, külön érdekesség, hogy a '80-as évek végén divatba jövő karbonból nem sokat kapott a Cizeta, csak a műszerfalburkolat készült ebből az anyagból. A lemezek alatt volt a Cizeta különlegessége, ez pedig nem más, mint a keresztben beépített V16-os motor, amelyhez hosszában csatlakozott az ötfokozatú manuális váltómű. Az egy tömböt képező alumínium motorblokk két főtengelyt tartalmazott, amelyek középen csatlakoztak a váltóhoz. Az összesen 64 szelepet nyolc vezérműtengely hozta mozgásba. A motor belső felépítése egyébként a Lamborghini Uracco P300 motorjával egyezett meg. A középre helyezett V16-ost 10 fokkal előre döntve helyezték el középen, ez által javítva a tömeg elosztását és az alacsonyabb tömegközéppont elérését. A hatliteres motor 560 lóerőt teljesített, amely jóval több volt, mint mondjuk a Ferrari F40, vagy a Lamborghini Diablo teljesítménye, előbbi "csak" 471, az utóbbi 485 lóerőre volt képes.

Talán a világ egyik legszebb és egyben legkomplikáltabb motorja.

1988 decemberében fejezték be az autót, az első bemutatóját a szuperautók legfőbb piacán, az USA-ban tartották, méghozzá a los angeles-i Century Cityben. Ezt követően elvitték a Los Angeles-i Autószalonra, valamint az európai premiert a genfi shown tartották. A közönséget és a sajtót is egészen elbűvölte az agresszív megjelenésű, rendkívül lapos és széles szuperjárgány. Első körben 14 ember tette le az autóért a 100 ezer dolláros foglalót, mindezt úgy, hogy akkor még csak a prototípus létezett. Zampolli teljesen extázisba esett, hogy egy nap alatt keresett 1,4 millió dollárt. 

84dbe2f7abba7d953bbc28d784a14988.jpg

Egyetlen egy spyder változat létezik.

Az öröm azonban nem tartott sokáig, Moroder megtudta, hogy legalább még 2-3 év mire a szériaállapotot elérik a fejlesztésben, ráadásul a 650 ezer dolláros árcédulát is soknak találta. Elkezdett olyan megoldások után kutatni, amivel olcsóbbá és gyorsabbá tehetik a fejlesztést, mindezt Zampolli tudta nélkül. A Porschéhoz is ellátogatott, hogy ott a mérnököktől megtudja vajon a drága alumínium karosszéria kiváltható lenne-e egy olcsóbb üvegszálas megoldással. Illetve egy olyan ötlete is támadt, hogy a drága és komplikált V16-os motort egy egyszerűbb BMW gyártmánnyal váltsa ki. Zampollinak nem tetszettek ezek az ötletek, szerinte az üvegszál a fémhez képest olyan volt, mint a papír, ráadásul a V16-os motor volt az egész autó koronája. Ha ezt elhagyták volna, akkor már egy teljesen más autóról lett volna szó. 

A két fél ezt követően felbontotta az együttműködését, Moroder megkapta az autó prototípusát, cserébe Zampollié maradt az egész cég, de már Moroder neve nélkül. Elkezdett azon dolgozni, hogy megépüljön az első 14 autó, amit lefoglalóztak. Már nem érdekelt az amerikai piac, Európára és Japánra fókuszált. A gyártás lassan haladt, hiszen mindent kézzel készítettek, végül 11 autó el is készült. Bár úgy tűnt, hogy jól mennek a dolgok, azonban időközben elfogyott a pénz és 1994-ben Cizeta Automobili csődbe ment. 

Azt hiszem az itthoni alkatrészkereskedőknél kár is lenne próbálkozni. 

Azt hiszem, hogy nagy szerencse volt az, hogy Caludio Zampolli megvalósíthatta az álmát és az autós világ egy különleges sportautóval vált gazdagabbá a '90-es évek elején, amely túlszárnyalt minden más vetélytársát, aki szóba jöhetett. A végére még egy zene Morodertől, ami talán a legjobban illik ehhez az autóhoz.

Háttérinfók, képek: alfaguy.net, carstyling.ru

V16 szimfóniák Tovább
Mit rejt a nagyi garázsa?

Mit rejt a nagyi garázsa?

Amerikában minden lehetséges. Egy Reddit-felhasználó osztotta meg érdekes történetét, miszerint a nagymamája házának garázsában két egzotikus sportkocsira lelt. A Lamborghini Countach és a Ferrari 308 elég viharvert, de még bőven menthető állapotban várta nagyjából 20 éve, hogy valaki ismét felfedezze őket. A történet egyébként már-már prózai: az azóta elhunyt nagypapa, egzotikus autókat kölcsönző cégéből származnak a gépek. A kölcsönzőt akkor zárta be, amikor a biztosítási díjak megemelkedtek. A család remélhetőleg értékesíti a két klasszikust, kár volna tovább sorvasztani őket.

Ennyi volna a hivatalos történet, amit a classiccars.com-on találtam. Engem viszont jobban érdekel, mi van a Lamborghini mögött, amit egy szóval sem említ az unoka. Ha két évtized után felkeltette a család figyelmét a két olasz, talán fehér bika árnyékában megbúvó MG-t is felfedezik egyszer.

2. Roncsvadászok Oldtimer & Youngtimer Találkozó

Tavaly szeptemberben szerveztük meg a vancello.hu első találkozóját Fóton, amely nagy sikert aratott a klasszikus járművek kedvelőinek és a lelkes roncsvadászok körében. A fő vezérelvünk az volt, hogy Magyarország legnagyobb veterános közösségét, a vancello.hu Roncsvadászok csoport tagjait egy igazán jó hangulatú összejövetelre hívjuk, ahol az oldtimer és youngtimer autók és motorok, illetve egyéb járművek színes és olajszagos kavalkádját vonultassuk fel. Már az első rendezvényünkön is közel 200 járművet lehetett megcsodálni. 2018. szeptember 15-én ismételten várunk minden kedves olvasót, roncsvadászt, rajongókat, autósokat, motorosokat, járműimádókat és úgy általában mindenkit, akit egy kicsit is megszédít a benzingőz! A helyszín ismételten Fót, Fáy présház, színes programok várják a látogatókat, a kiállítók járműveit pedig most is díjazni fogjuk. Mivel az idei évben elindítottuk a Roncsvadászok90 csoportunkat is, ezért idén már az 1999. december 31. előtt gyártott járműveket is várjuk.

>>> Az eseményről bővebb információk ITT <<<

>>> Regisztráció <<<

Mit rejt a nagyi garázsa? Tovább
A MERKUR 2018-as kínálata

A MERKUR 2018-as kínálata

Játsszunk el azzal az ijesztő gondolattal, hogy megmaradt a Szovjetunió, a vasfüggöny, a KGST, meg a többi szörnyűség. Milyen lenne egy 2018-as MERKUR katalógus? Megpróbáltam választ adni a kérdésre.

merkur.jpg
Üdvözli Önt a MERKUR Személygépkocsi Értékesítő Vállalat, Autós Mindentudójának 2018-as kiadása! Kiadványunk segítséget kíván nyújtani a leendő gépkocsi tulajdonosoknak, bemutatva a kínálatot. A gépkocsi manapság nagy érték, a várólisták egyes típusok esetén a 16 évet is elérhetik, ezért a döntés alapos megfontolást kíván. Az elmúlt években mind a szovjet, mind a Német Demokratikus Köztársaság autóipara nagyarányú fejlesztésen ment keresztül, hogy lépést tudjanak tartani az idők szavával. A kapitalista gyártókkal történő kooperációnak köszönhetően szinte valamennyi gyár új típust mutatott be a Moszkvai Autókiállításon, néhányat pedig már a BNV-n is megcsodálhatott a nagyérdemű publikum. A KGST ipara – csökkentvén a tervezéssel járó kockázatokat és költségeket - a már jól bevált, megbízható, +40 és -40 C fok közötti hőmérsékleten is üzembiztos típusok ún. licencét választotta, amelyért a nyugati, nyersanyag-hiánnyal küszködő gyártóknak gyártási alapanyaggal (szovjet és magyar acéllal, nyersolajjal, valamint földgázzal) fizetett. Természetesen az egyes típusok átestek néhány változtatáson, a hazai és baráti országok igényeit figyelembe véve.

Lada Aurora

A Volgai Autógyár és a Fiat közötti, több évtizedes kapcsolat újabb gyümölcse az olasz Brava típus áttervezett és megerősített változata. A kedvező légellenállású, tágas belsővel és nagy csomagtérrel rendelkező gépkocsi a Samara ismert és megbízható, ám továbbfejlesztett, 1400 köbcentiméter lökettérfogatú, befecskendezéssel ellátott motorjait kapta meg, sebességváltója 5 fokozattal rendelkezik. Fogyasztása 6 liter 95-ös benzin 100 km-en, végsebessége 155 km/ó. A Lada személygépkocsik hazai termékeket is tartalmaznak, ezért különösen kedves a szívünknek. Futóműve a Rába győri üzemében készül, míg elektromos kapcsolói, ablaktörlő motorja és gyújtáselosztója Miskolcon. A Veglia licenc műszereket a budapesti MMG gyártja. A típus szállítási ideje 12 év.

merkur_2018_2.jpg 

Wartburg 393 Limousin

Az NDK autóiparának legnagyobb újdonsága a nyugatnémet Volkswagen jól bevált típusára, a Jetta nevű modellre épült. Divatos lámpáival, tágas karosszériájával nemcsak nálunk, de a fejlődő országokban, sőt, még akár Párizs belvárosában is megállja a helyét. Csendes üzemű, 1300 köbcentiméteres, központi injektoros motor hajtja a Standard kivitelt, míg a Wartburg 393 DeLuxe modell 1600 cm3-es motort kapott. Utóbbiban széria felszereltség a Blaupunkt licenc alapján gyártott Videoton CD-s rádió, ülését plüss borítja, valamint a külső is több díszítőelemet tartalmaz. A gyártó ígéretet tett a nyugati exportmodellekben elérhető elektromos emelésű első ablakok beszerelésére is a 2020-as évtől. A Standard kivitel várakozási ideje 8 év, a DeLuxe modellé 14 év.

merkur_218_4.jpg

Polski Fiat 500

Napjainkban rendkívül fontos a járművek takarékos üzeme és kis helyigénye, erre kínál megoldást a lengyel Polski Fiat. A négy férőhelyes utascella, valamint a 900 cm3-es motorok garantálják, hogy a kis mérethez képest kényelmesen, ám takarékosan jussunk el a uticélunkhoz. Városi fogyasztása is kedvező, ezért kifejezetten nagyvárosi használatra ajánljuk. A várakozási idő is csekély, mindössze 4 év.

merkur_218_3.jpg

Dacia 19

Bevált csapaton ne változtass – tartja a mondás. A román autóipari vállalat és a francia Renault között megújított partneri kapcsolatoknak köszönhető a 2000 óta, változatlan formában gyártott Dacia 19. A francia kényelemmel rendelkező Dacia gépkocsik sajnos közismerten ingadozó minőségére az utóbbi években több panasz is érkezett, amit a gyártó egy speciális szakértő gárdával igyekezett kiküszöbölni. A csendes üzemű, lágy futóművű Dacia 19-et azoknak ajánljuk, akik nagyrészt szilárd burkolatú úttesten járnak. A Dacia gépkocsit megvásárlás után érdemes valamelyik AFIT üzemben külön alvázvédelemmel ellátni, hogy sokáig hű társunk lehessen. A Dacia 19 immár kifutó modell, a közeljövőben váltja majd a Dacia Mégane típus, így kedvezményes áron lehet előjegyezni, valamint a várakozási idő is mindössze 8 év, színválasztás nélkül pedig csupán 6 év.

merkur_218_1.jpg

Skoda Favorit Nova

A csehszlovák gyártó évről évre ígéri a 30 éves modell leváltását, addig viszont a kiforrott konstrukciós megoldásokkal rendelkező Favorit Nova modellt tudjuk ajánlani kedves vásárlóink számára. A Volkswagen által áttervezett Skoda motor 1400 és időszakonként 1600 cm3-es változatokban is elérhető. Az elmúlt években a típus korróziójára való tekintettel, az egykori Trabant gyár Duroplastból gyártja csomagtér fedelét, valamint az első sárvédőket. Ezáltal nemcsak a rozsdásodás lett orvosolva, de a Skoda Favorit Nova könnyebb is lett, amit alacsonyabb fogyasztással hálál meg tulajdonosának.

merkur_218_6.jpg 

Reméljük, segítségére lehettünk e nagy súlyú döntés meghozatalában. Kérdéseivel bizalommal fordulhat értékesítő munkatársainkhoz, a MERKUR bemutatótermeiben pedig megtekintheti a rendelhető gépjárműveket. Felhívjuk szíves figyelmét arra, hogy Székesfehérvár, Vöröshadsereg útja 3. szám, valamint a Szolnok, Lenin út 112. szám alatt új bemutatótermet nyitottunk 2018 januárjában, így már ezeken a helyszíneken is várjuk a tisztelt érdeklődőket.

 

Nem kérdés, hogy autós szempontból is jobb a világ a vasfüggöny nélkül, és örülök, hogy csak a fantáziám bizarr szülötte a fenti bemutató. Biztos vagyok benne, hogy nem állna olyan távol a valóságtól. 
A képek valójában a következő autókról készültek:
Lada Aurora - Fiat Brava Sentiero a Coggiolától, 1996-ból
Wartburg 393 - VW Jetta, kínai változat
Polski Fiat 500 - Fiat Cinquecento prototípus
Dacia 19 - Renault 19
Skoda Favorit Nova - Skoda Felicia prototípus

 

A MERKUR 2018-as kínálata Tovább
VW Golf Nutella Edition

VW Golf Nutella Edition

A legnépautóbb népautó köré az elmúlt évtizedek során igazi kultusz épült fel szerte a világban, de kiváltképp Európában. A VW Golf eddigi története során számtalan variációban látott napvilágot, ezen felül a tunerek egyik kedvenc alapja is, hiszen még a legelső változatokhoz is beszerezhető minden, alakítani pedig szabadon lehet őket, akár a márka más típusainak alkatrészeivel is kombinálva. 

dsc_0966.JPG

Az 1. Roncsvadászok LégyOtt találkozó egyik autója, amitől fényt kaptunk.

Egy ilyen egyedileg átalakított Mk2-es Golfba botlottunk bele az 1. Roncsvadászok LégyOtt rendezvényünkön alig egy hónappal ezelőtt. Vancello Viktorral hosszú perceken át néztük a sorban ezt a fehér Golfot, amelynek annyira egyedire sikerült a designja, hogy percekig szóhoz sem jutottunk, majd keresni kezdtük a tulajt, aki szerencsére nem volt messze. Sörös Gergely az autó büszke tulajdonosa mesélt nekünk az autójáról, ami elmondása szerint folyamatosan alakulóban van.

Az elmúlt másfél évben rendesen kikupálódott az autó.

"Az autó, egy 1991-es Golf MK2-es 2016 tavasza óta van nálam. Első sorban nem hobbi célként lett vásárolva, ez később nőtte ki magát. Aki ismeri a típust tudja hogy rengeteg variáció van rá, ezért van lehetőség bőven alakítgatni kinek éppen mi tetszik. Nekem az volt a célom vele hogy ne legyen egy unalmas autó. Így jött az elhatározás hogy a 80-as évek extráit szerettem volna rá. Így került rá a kocka lámpás front és a hátsó ablak alatti spoiler. Ezek fixek az autón minden más velem együtt és a hónapok elteltével változik."

37689844_2567927459900194_3626027058771001344_n.jpg

Vajon azt már előre sejtették, hogy idén itt Roncsvadászok találkozó lesz?


Gergely hozzátette, hogy ugyan nagy az autóban a hobby faktor, azonban ahogy az elején is említette nem ilyen céllal vásárolta, hanem aktívan használja a mindennapokban a közel 30 éves autót, amely igazán jól bírja a strapát. Éves szinten 20 ezer kilométert megy vele, ami ilyen idősen már nem kevés a technikának, de nem panaszkodik rád. Ugyan mindig tönkremegy benne valami, de eddig még mindig hazavitte lábon, ha bármi baja is volt. De adjuk is vissza a szót a tulajnak.

37714389_2567927476566859_6524289806363525120_n.jpg

Itt még ködbe vész a fehér Golf.

"Az idei évre sikerült egy igazi elmebeteg ötletet megvalósítani, ez lett a Nutella design. E mellé kellett egy ugyan ilyen beteg felni is, így kapta meg az Exip Mega szettet. Az autó összképe így lett ilyen idénre. Elég megosztóra sikerült, vagy tetszik vagy nem. Nincs köztes út. Egy biztos az autó után elég sokan megfordulnak."

37738416_2567928326566774_4089977921530232832_n.jpg

A felni szett teszi fel az i-re a pontot.

"A designhoz nagyon sok ötlet volt, de ragaszkodni kellett a fehér alapszínhez így elég sok elképzelés kiesett. Nagyon fontos volt hogy olyan legyen amilyen még nem volt, vagy nem tudok róla, és persze ne legyen unalmas se. Így lett belőle ez."

29633161088_aa533e2d9d_o.jpg

"És az örök kérdés, hogy miért pont Nutella? ... miért te nem szereted? Ez ugyanis mindig előjön."

Érdekes autókból továbbra sem lesz hiány itt a vancello.hu hasábjain. Ha pedig élőben is szeretnétek megcsodálni a fenti Golfhoz hasonló érdekes és egyedi autókat, akkor szeptemberben gyertek el Fótra, ahol az idei második találkozónkra várunk mindenkit szeretettel! 

2. Roncsvadászok Oldtimer & Youngtimer Találkozó

Tavaly szeptemberben szerveztük meg a vancello.hu első találkozóját Fóton, amely nagy sikert aratott a klasszikus járművek kedvelőinek és a lelkes roncsvadászok körében. A fő vezérelvünk az volt, hogy Magyarország legnagyobb veterános közösségét, a vancello.hu Roncsvadászok csoport tagjait egy igazán jó hangulatú összejövetelre hívjuk, ahol az oldtimer és youngtimer autók és motorok, illetve egyéb járművek színes és olajszagos kavalkádját vonultassuk fel. Már az első rendezvényünkön is közel 200 járművet lehetett megcsodálni. 2018. szeptember 15-én ismételten várunk minden kedves olvasót, roncsvadászt, rajongókat, autósokat, motorosokat, járműimádókat és úgy általában mindenkit, akit egy kicsit is megszédít a benzingőz! A helyszín ismételten Fót, Fáy présház, színes programok várják a látogatókat, a kiállítók járműveit pedig most is díjazni fogjuk. Mivel az idei évben elindítottuk a Roncsvadászok90 csoportunkat is, ezért idén már az 1999. december 31. előtt gyártott járműveket is várjuk.

>>> Az eseményről bővebb információk ITT <<<

>>> Regisztráció <<<

VW Golf Nutella Edition Tovább
Giugiaro 80 éves

Giugiaro 80 éves

Freskóktól a VW Golfig

Talán elsőre erősen elfogultnak tűnik a gondolat, hogy nincs még egy olyan ember az autók világában, akinek akkora szerepe volna a hétköznapi utcakép megformálásában, mint a ma 80 éves Giorgetto Giugiaro. Mire a mai írás végére ér a Tisztelt Olvasó, talán megérti, miért gondolom így.

mario_giugiaro.jpgMario Giugiaro, az apa.

Giorgetto 1938. augusztus 7-én született, Garessioban, Torinótól délre. A hegyekkel körülvett, szűk utcákkal átszőtt tipikus olasz kisvárosban, ahol még a templom is összeépült a mellette álló lakóházakkal, festői környezetet biztosít az ott lakók számára. Ha az ember érdeklődik a művészetek iránt, ez különösen igaz. A Giugiaro család pedig nem szenvedett hiányt az ilyen adottságokkal rendelkező felmenőkből. Luigi, Giorgetto nagyapja templomi freskókat festett, míg apja, Mario olajfestmények alkotásával is foglalkozott a templomok díszítése mellett. Giorgetto ennek köszönhetően hamar megismerkedett az ecsettel és a ceruzával.

giugiaro_korai_rajz.jpgEgy a korai rajzok közül.

Tanulmányait is ebben a szellemben folytatta, 14 évesen Torinóba költözött, ahol nappal művészeti iskolába jár, este pedig műszaki rajzolást tanult. 17 évesen már a Fiat Centro Stile-nél rajzolhatott, de az igazi fordulópont 1959-ben, a Torinói Autószalonon következett be.

"Egy ismerősöm a Torinói Autószalonon bemutatott Nuccio Bertone úrnak, akinek megmutattam néhány rajzomat. Megkérdeztem, hogy tud-e nekem valamilyen munkát adni, mert sílécet szerettem volna vásárolni magamnak, ahhoz szeretnék egy kis pénzt keresni. Bertone azt mondta, hogy nagyon szépek a rajzaim, és kaptam is feladatot tőle.

Mint később kiderült, az általa kért rajzokat elvitte az Alfa Romeo központjába, ahol azonnal ráharaptak, ő pedig állást kínált nekem. Azt válaszoltam, hogy bár szívesen vállalnám, de sajnos 3 hónap múlva be kell vonulnom katonának, így nem tudok majd dolgozni. Ne aggódjon, találok megoldást Önnek! – válaszolta."

Bertone megoldotta a problémát, Giugiaro egy torinói alpesi egységhez került, ahol sokszor a gyakorlatokon sem kellett részt vennie, helyette a Bertone stúdiónak készítette a megrendelt rajzokat, valamint magas rangú katonatisztek és családtagjaik portréit festette – valamit valamiért, ugye. Így történhetett meg az, hogy az álomszép Alfa Romeo Giulia GT-t egy katonai barakkban rajzolta meg. Vitán felül áll, hogy ehhez aztán tényleg kellett a szárnyaló fantázia.

 alga-gt-junior.jpgEgy kaszárnyában ilyet rajzolni!

Bertone-nál nagyon jó volt dolgozni, és sokra tartott engem. Franco Scaglione (többek között a gyönyörű Alfa Romeo 33 Stradale tervezője), a munkatársam olyan volt, akár egy művész. Egyik nap jött dolgozni, a másik nap nem, én viszont jóval fegyelmezettebb voltam.

A közös munka 1965-ig tartott, amikor Giugiaro a Ghia stúdiónál kapott vezető beosztású állásajánlatot, dupla fizetésért. Bertone ezt nem akarta kifizetni, így váltott, a helyére pedig Marcello Gandini érkezett (konkurens autós magazinok szerzőinek mondom, hogy Gandini augusztus 26-án tölti be a 80-at).

mangusta_giugiaro_ghia.jpgA szívdöglesztő De Tomaso Mangusta. A Ghia stúdiónál rajzolta meg, ami ma már csak egy Ford felszereltségi szint...

A Ghia stúdiónál is jó mentek a dolgai, olyan autókat alkotott meg, mint a Maserati Ghibli, vagy a vérpezsdítően csodás DeTomaso Mangusta. Giugiaro azonban egyre inkább vágyott a függetlenségre, így 1967-ben saját vállalkozást alapított Aldo Mantovanival, aki jó barátja és kiváló munkatársa volt. A vállakozást Studi Italiani Realizzazione Prototipi-nek hívták, és a felfuttatása mellett Giugiaro továbbra is bedolgozott a Ghia-nak. Aztán 1968-ban az új vállalkozás nevet változtatott: megszületett az Italdesign, ekkortól már csak erre koncentrált Giorgetto.

A 2000-es évek elején kezdtem el komolyabban kutakodni azok után az autók után, amik nagyon tetszettek. A formatervező rovatban rendszerint a Giugiaro név szerepelt, így derült ki, hogy tulajdonképpen rajongója vagyok a műveinek. A Lancia Deltát a világ legszebb  autójának tartom, az Alfa Romeo Brerával kapcsolatban pedig minden újságot megvettem, amiben csak egyetlen kép is szerepelt róla. Mindig tetszett a Fiat Uno, vagy a VW Golf első generációja. A Giugiaro által rajzolt Lancia Themával tapasztaltam meg azt, hogy egy autóra legalább négyszer, vagy ötször visszanéz az ember a parkolóban, miután bezárta. Egyszerűen azért, mert szépnek látja. 

lancia_autumn_by_vancello_5.jpg

Az első független alkotása a Bizzarrini Manta volt, ami letaglózta azt, akinek volt szerencséje látni. A 400 lóerős, Corvette-motoros, LeMans-versenyautó alapokra (P538) épített gép megelőzte korát. 3 személyes utastér, extra alacsony magasság és semmihez nem fogható forma jellemezték. Érdekessége, hogy mindössze 40(!) nap alatt készítették el.

bizzarrini-manta-italdesign-3.jpgBizzarrini Manta, az első Italdesign autó.

A 70-es években Ferdinand Piëch-nek köszönhetően az Italdesign komoly megbízást kapott, 1974-ben be is mutatkozott a Volkswagen Golf, majd több VW és Audi modell is követte. Ha nincsenek a zseniális formák, talán a VW sem tört volna olyan magasra a következő évtizedekben. Látva a VW formatervezőinek béna próbálkozásait, nem hiszem, hogy megdobbanna a szívünk egy olyan formátlan szappan láttán, míg az "egyes" Golfot maga Giugiaro is az egyik legszebb alkotásának tartja…

giugiaro_golf1.jpgA legnagyobb piaci sikert a Volkswagen Golffal érte el.

E mellett persze maradt idő a hazai gépekre is. Alfa Romeo Alfasud, vagy az 1979-es Lancia Delta, a nyolcvanas években a Fiat Uno, később a Fiat Punto, mind-mind Giugiaro rajzasztaláról kerültek az utcákra. Utóbbi három egyébként az Év Autója díjat is elnyerte.

lancia-delta.jpgA Lancia Delta, mikor a 70-es évek végén még csak rajzon létezett.

Az Italdesign fennállása óta több mint 200 autót tervezett, így a terjedelem miatt elég bajos volna bemutatni mindent. Kiválogattam viszont néhány típust, amit napjainkban is láthatunk a forgalomban, de talán a hétköznapi ember nem is tudja, hogy mindegyikhez köze van Giugiaro mesternek.

A hétköznapibb autók után következzen néhány különlegesség, ami iránymutatónak bizonyult az évek során.

 

Giorgetto és fia, Fabrizio ugyan 2015-ben eladták az Italdesign stúdiót az Audinak és a Lamborghininek, de GFG Style néven létrehoztak egy új vállalkozást, és a mester még 80 évesen is alkot. Ennek eredménye az idén bemutatott Sibylla tanulmányautó, amit kínai megrendelésre készítettek. Remélem, még sok újdonsággal lep meg minket Giugiaro mester. Isten éltesse sokáig!

gfg_sibylla_11.jpg79 évesen sokan szeretnének fele ilyen jót rajzolni.

Giugiaro 80 éves Tovább
Ez történik az autóddal, ha 37 évig az erdőben hagyod

Ez történik az autóddal, ha 37 évig az erdőben hagyod

1981. Először repül a Columbia űrsikló, megalakul a Pet Shop Boys, Nelson Piquet Forma 1-es világbajnok lesz, megszületik Fernando Alonso, meg e sorok írója. Valaki pedig az erdő szélén leparkolja a Volkswagen Bogarát, ki tudja miért.

bogar_37_ev_rozsda_1.jpg

Talán egy apró műszaki hiba? Esetleg az idős tulajdonos betegsége miatt kezdte meg kényszerű pihenőjét? Nem tudni. Az viszont biztos, hogy ott pihen most is, amikor már csak a benne lévő kormány is értékes alkatrésznek számít veterános körökben. A természet lassan, de biztosan nyeli el a kis német léghűtésest, és mintha már valakik passzióból meg is rongálták volna az évek súlya alatt roskadozó testét. Sajnos sok ilyen autót láttam már, ami egy kis gondoskodással, pár évvel ezelőtt menthető lett volna még, de az égiek másképpen akarták. Így nem maradt számára más "feladat", mint az enyészet, pedig egy megfelelően karbantartott Bogár még napjainkban is kimegy a világból. Vigyázzunk az öreg gépekre, hogy ne kerüljenek ilyen szomorú állapotba! 

2. Roncsvadászok Oldtimer & Youngtimer Találkozó

Tavaly szeptemberben szerveztük meg a vancello.hu első találkozóját Fóton, amely nagy sikert aratott a klasszikus járművek kedvelőinek és a lelkes roncsvadászok körében. A fő vezérelvünk az volt, hogy Magyarország legnagyobb veterános közösségét, a vancello.hu Roncsvadászok csoport tagjait egy igazán jó hangulatú összejövetelre hívjuk, ahol az oldtimer és youngtimer autók és motorok, illetve egyéb járművek színes és olajszagos kavalkádját vonultassuk fel. Már az első rendezvényünkön is közel 200 járművet lehetett megcsodálni. 2018. szeptember 15-én ismételten várunk minden kedves olvasót, roncsvadászt, rajongókat, autósokat, motorosokat, járműimádókat és úgy általában mindenkit, akit egy kicsit is megszédít a benzingőz! A helyszín ismételten Fót, Fáy présház, színes programok várják a látogatókat, a kiállítók járműveit pedig most is díjazni fogjuk. Mivel az idei évben elindítottuk a Roncsvadászok90 csoportunkat is, ezért idén már az 1999. december 31. előtt gyártott járműveket is várjuk.

>>> Az eseményről bővebb információk ITT <<<

>>> Regisztráció <<<

Ez történik az autóddal, ha 37 évig az erdőben hagyod Tovább
Az autóhirdetés mesterfoka

Az autóhirdetés mesterfoka

Roncsvadászok nevű Facebook csoportunkban bukkant fel az alábbi, versbe öntött hirdetés, ami egy Opel Corsa Combo eladását hivatott elősegíteni. Úgy gondoltuk, a vancello.hu hasábjain is helye van ennek a gyöngyszemnek. Köszönjük Viktornak, hogy megírta!

Elég volt ennyi itt van most vége,
Viszonyunk szép volt de ő lépett félre
Mióta egy piros Ignis átvette a helyem,
A kertben ülök egyedül szomorúan csendben.

Bár testemet már megrágta az idő vasfoga,
De húsz esztendő nyomtalanul nem múlhat el soha.
A sminkem már nem gyári s ránc is van egy kevés,
De újra széppé varázsolhat egy ügyes kaszni sebész.

corsa_combo_vers_1.jpg

Amióta velünk él ez az esztergomi céda,
Azóta a szívem is gyengélkedik néha.
Ha valaki ápolná az én beteg lelkem,
Hatvan paci repíthetne könnyűszerrel engem.

Gázos csaj vagyok de jó értelembe véve;
Egy hivatalos gáztartály van a puttonyomba téve.
Ráadásul ez a tank most is teli vagyon,
Hozományként ígérem ezt is Neked adom.

corsa_combo_vers_2.jpg

Tudod van nekem egy hatalmas nagy álmom,
Végtelen utakra s friss műszakira vágyom.
Bár tudom jól nem vagyok egy egyszerű eset,
De bízom benne hogy valaki így is megszeret.

Bár nokedlit szaggatni azt nem tudok,
De kis helyekre is beparkolok
Jövök-megyek s hangosan dudálok
Néha még a zebránál is megállok.

corsa_combo_vers_3.jpg

Bebizonyítom csak szeressenek újra,
S hálából elgurulok a világ végén túlra.
Kicsi furgonként van egy nagy erényem,
De ezt Te is tudod legalábbis remélem…

Nem szeretnék én erről túlságosan papolni;
De nagy kufferbe mindig sokkalta jobb pakolni...

2. Roncsvadászok Oldtimer & Youngtimer Találkozó

Tavaly szeptemberben szerveztük meg a vancello.hu első találkozóját Fóton, amely nagy sikert aratott a klasszikus járművek kedvelőinek és a lelkes roncsvadászok körében. A fő vezérelvünk az volt, hogy Magyarország legnagyobb veterános közösségét, a vancello.hu Roncsvadászok csoport tagjait egy igazán jó hangulatú összejövetelre hívjuk, ahol az oldtimer és youngtimer autók és motorok, illetve egyéb járművek színes és olajszagos kavalkádját vonultassuk fel. Már az első rendezvényünkön is közel 200 járművet lehetett megcsodálni. 2018. szeptember 15-én ismételten várunk minden kedves olvasót, roncsvadászt, rajongókat, autósokat, motorosokat, járműimádókat és úgy általában mindenkit, akit egy kicsit is megszédít a benzingőz! A helyszín ismételten Fót, Fáy présház, színes programok várják a látogatókat, a kiállítók járműveit pedig most is díjazni fogjuk. Mivel az idei évben elindítottuk a Roncsvadászok90 csoportunkat is, ezért idén már az 1999. december 31. előtt gyártott járműveket is várjuk.

>>> Az eseményről bővebb információk ITT <<<

>>> Regisztráció <<<

Az autóhirdetés mesterfoka Tovább
Reggeli rozsda: Amazonok

Reggeli rozsda: Amazonok

A hazai autós körökben vannak olyan szállóigévé lett mondások, amelyeket szerintem már sokan láttunk sokfelé megdőlni, legrosszabb esetben a saját bőrünkön tapasztaltuk meg, ilyen a dízel Mercedes legendája, az Opel sosem kop el és az, hogy a Volvók a legendásan elpusztíthatatlan svédacélból készülnek. Ez utóbbi is csupán csak skandináv városi legenda lehet, ugyanis az alábbi két Volvo Amazon jó példa ennek a mítosznak a lerombolására.

dsc_0905.JPG

1956-ban idehaza éppen a forradalomtól volt hangos minden, tőlünk északabbra azonban a svéd Volvo bemutatta az első szedán formájú négyajtós modelljét, amely az Amazon nevet kapta. A karosszériáját már ponton stílusban tervezték, amely akkoriban olyannyira modernnek számított, hogy a svédek 1959-ben az Amazon által végre megvethették a lábukat az USA piacán is. Bizonyára a típust sokan Amazonként ismerik, azonban ezt a típusnevet eredetileg Amasonként használták, viszont egy német motorkerékpárgyártó, a Kreidler már regisztrálta ezt az elnevezést Európa szerte. A viták elkerülése érdekében a Volvo megváltoztatta a típus nevét Amazonra, amelyet csak a svéd piacon használtak, minden exportpiacon a 120-as széria néven futott, illetve a kanadai példányok a Canadian nevet kapták. 

Az amerikai piacon is szép sikereket értek el az autóval, ami talán leginkább annak is volt köszönhető, hogy az ihletet is amerikai gépek adták. Ha jól megnézzük a négyajtós változatot, akkor a Chrysler New Yorker negyedik generációját lehet belelátni, a kétajtós szedán pedig leginkább az '55-ös Chrysler C-300 típust juttatja az eszünkbe. Jan Wilsgaard, a típus tervezője azonban mindig is azt állította, hogy a göteborgi kikötőben egyszer meglátott egy Kaiser autót, amely szintén amerikai, és ez adta számára az ihletet. Ráadásul olyannyira amerikai hatások érték a tervezőket, hogy még egy V8-as változatot is elkezdtek építeni, ebből azonban az akkori nehéz gazdaság körülmények miatt végül nem lett semmi, az Amazon legnagyobb motorja is csupán egy kétliteres négyhengeres volt. 

dsc_0901.JPG

Autótörténeti szempontból mindenképpen egy kiemelkedő típusról van szó, hiszen ebben az autóban alkalmaztak először hárompontos biztonsági övet, amely azóta rengeteg ember életét mentette meg az utakon. 14 éves pályafutása során összesen bő 667 ezer példányt készítettek belőle, a legritkább a kombi, ebből csak alig több, mint 73 ezer példány készült. Ennek a változatnak az érdekessége a kétfelé nyíló hátsó ajtó volt, az alsó szekciót lefelé lehetett billenteni, a felső rész pedig értelemszerűen fölfelé nyílt. Később a P1800-at típus, vagy becenevén az angyali Volvo is a 120-as széria alapjaira épült.

Nem annyira ritka típus az Amazon, de azért az már mégsem annyira hétköznapi dolog, ha valakinek két karosszériaváltozat is megvan a garázsában. A lelkes egri roncsvadász barátunk, Gál Dénesnél kettő is pihen, szétszedve, kissé már rozsda ette állapotban. A fehér kétajtós valójában csak egy kaszni, míg a négyajtós szedánhoz megvan minden. Dénes szeretné, ha új gazdához kerülnének, aki szépen rendbe rakja őket és akár a saját elképzeléseit is megvalósítja a restauráció vagy épp az átalakítás során. A fehéret a napokban sikerült eladnia, amely a Dunántúlra került, hogy ott egy V12-es BMW motor által Belphegorként éledjen újjá. A másik azonban még mindig keresi gazdáját, így aki késztetést érez egy Volvo Amazon iránt, az szerintem ne habozzon, hiszen egy igazi Volvo rajongótól veheti át egyenes a garázsból. Dénes elérhetőségeit a hahus hirdetésben találjátok.

Reggeli rozsda: Amazonok Tovább
Álmok a múltból: Orbit, de nem rágó

Álmok a múltból: Orbit, de nem rágó

A tanulmányautók több célt is szolgálhatnak. Kísérletezhetnek rajtuk a jövő formáival, vagy a figyelmet is felhívhatják egy-egy technikai megoldásra. Az ItalDesign stúdió 1986-os alkotása az utóbbi szempontot figyelembe véve született. Az autó a Volkswagen Golf második generációjának Syncro változatára épült, az elnevezés a viszko-tengelykapcsolós összkerékhajtásra utal. A Golf-motor 90 lóerős, és még a TDI-őrület előttről való, tehát rendes benzines. Volt szerencsém egy éppen ilyen paraméterekkel bíró Syncro Golfot vezetni, és meg kell mondanom, kellemes emlékeket őrzök róla. Ebben nagy szerepe van annak is, hogy az utakon vastagon állt a hó, a technikára tehát nem lehetett panasz a nyolcvanas évek közepén sem.

orbit_1.jpg

A donorautó átvétele és kicsomagolása után aztán valószínűleg Giugiaro mester bontott valami töményet, és nekifeküdt a rajzasztalnak. A futurisztikus külsőt (mégis milyen legyen egy tanulmányautó?) a lekerekített élek, valamint a hatalmas üvegfelületek jellemzik, míg a belsőben a digitális jövő elektronikus kütyüi jelentek meg a műszerfalon, természetesen a kor színvonalának megfelelően.

orbit_5.jpg

Kedvenc részletem a Compotrip felirat, ami egy ZS-kategóriás, 70-es évekbeli sci-fi, Földre támadó robotjainak neve is lehetne, de ezen kívül is találhatunk meglepő dolgokat. A legérdekesebb talán a nagy kijelző középen, talán egy korai GPS-vízió lehet? Aztán ott van a CD-lejátszó is, pedig a nyolcvanas évek közepén még egy kazettás rádió is komoly extrának számított, pláne a németeknél. Az érdekes formák okozta ámulásból csak a spártai VW pedálok zökkentik ki az embert, meg a gondolat, hogy a nagy üvegek alatt milyen gombóccá olvadna össze a díszes belső a mai hőségben.

Az ItalDesign Orbit 1986-ban, a Torinói Autószalonon mutatkozott be, vélhetően sikerrel. Jelenlegi fellelési helyéről sem az ItalDesign, sem a VW oldalain nem találtam információt.

Álmok a múltból: Orbit, de nem rágó Tovább
Álmok a múltból: Voyage & Solitaire

Álmok a múltból: Voyage & Solitaire

Az autók formatervezése kapcsán sok esetben az olaszokra gondolunk, amely nem véletlen, hiszen ott voltak, illetve vannak a mai napig az olyan neves stúdiók, akik a világ szinte összes autómárkájának álmodtak már karosszériát. Az olasz design vitathatatlanul élenjáró és meghatározó, azonban a formatervezés nem csak róluk szól. Rovatunk ezen részében most ugorjunk a '80-as évek végének Amerikájába, egyenesen a General Motors formatervezési stúdiójába, méghozzá azon belül is a Cadillac részleghez. 

cad_w88ca-hv01.jpg

Szemből eléggé félelmetes a Voyage megjelenése

Az amerikaiak mindig is külön utakon jártak az autótervezés tudományában, egyrészt arrafelé minden sokkal nagyobb, ezáltal az autóik formái is sok esetben túlzóak, gondoljunk csak az '50-es évek utáni, a rakétakorszak ihlette típusokra, vagy a rengeteg krómdíszítésre. A '80-as években a  jövő autóját előrevetítő koncepciók vonatkozásában is másként képzelték el az USA-ban az új korszak járgányait, mint itt Európában, mint ahogyan a jövő luxusautóiról is másként vélekedtek. Ennek két remek példája a Cadillac Voyage és a Solitaire koncepció autók, amelyek az ismert amerikai luxusmárka jövőjét villantották fel 30 évvel ezelőtt.

cad_w88ca-hv02.jpg

A '90-es évek GM autóinak formáihoz vélhetően innen is sokat merítettek.

A Cadillac Voyage megjelenésében nem hazudtolja meg magát, hogy ez bizony egy vérbeli Caddy, hosszú és széles, a hangsúlyos hűtőmaszk a márka logójának formáját idézi. A kerékjárati ívek takarói pedig az '50-es évek azon típusait idézi, amelyen a sárvédők íveit gyakorlatilag egyenesen rajzolták meg. Ezek burkolatok a Voyageon eltávolíthatóak, az elsők ráadásul kifelé mozdulnak el, ha hirtelen kifordítják a kerekeket. Ezek alkalmazásával 0,28 cw légellenállási értéket produkáltak a tervezők, amely egy ekkora autó esetében különösen figyelemreméltó. 

Az európai és amerikai autók mindig is eltértek egymástól, de az alapvető tervezési metódusok ugyanazok.

Az óriási Caddy koncepció külsejét szemlélve, habár ez a fotókon nem látszódik,  a legérdekesebb megoldása az, hogy az első szélvédő a hátsó lámpák tetejéig egy óriási üvegfelületet képez, amely ráadásul színezett is. A hátsó lámpák LED elemekből épülnek fel, kikapcsolt állapotban remekül beleolvadnak a karosszéria fekete színébe, csak úgy, mint az első helyzetjelzők, a reflektorok pedig a bukólámpáknak köszönhetően észrevétlenül simulnak bele a karosszériába. 

1988_cadillac_voyage_concept_07.jpg

Hatalmasak az üvegfelületek, hátul pedig LED lámpák a '80-as években.

A hatalmas szedán valóban a jövőt próbálta meg előrevetíteni, nincs rajta hagyományos értelemben vett zár, bejutni az ajtón lévő panelen kell megadnunk a kódot és már nyílik is, ugyanígy az indítás is kulcs nélkül történik, mindez a '80-as évek végén. A bejutást megkönnyíti, hogy a kormány és a vezető ülés elmozdul a helyéről, beülve pedig a három eltárolható ülés és kormánypozíció és visszapillantótükör beállításból lehet választani. A beltérben a korszakot bőven túlszárnyaló kényelem és luxus fogadta az utazókat; az ülések hideg idő esetén előfűthetőek, ráadásul masszázs funkcióval is fel vannak vértezve. Ahogyan ma is, úgy három évtizeddel ezelőtt is a luxsuszedánokkal főként az üzletembereket célozták meg a gyártók, így van ez a Voyage esetében is, menedzserként nem maradhatunk le egy fontos tárgyalásról is, így odabent autótelefont is találni, amely ráadásul hangvezérelhető és így a kívánt számot automatikusan tudta tárcsázni. 

1988_cadillac_voyage_concept_interior_01.jpg

Elsőre azt mondanám, hogy a '90-es évek végéről  vagy a 2000-es évek elejéről származik ez a beltér, de valójában 1988-ban készült.

A műszerfal letisztult és áttekinthető, a tetején két színes kijelző trónol, az egyik az ETAK navigációs rendszeré, a másik a tolatókamera képét jeleníti meg. A Voyage a GM formatervezőit dícsére, Charles M. Jordan vezetése alatt nem csak egy futurisztikus luxus víziót alkottak, hanem egy valóban működő prototípusról van szó. A géptető alatt egy 4,5 literes V8-as motor dolgozik, amelynek 275 lóerejét és 447 Nm-nyi nyomatékát elektronikusan vezérelt négyfokozatú automatikus váltó szállította az összes kerékhez. Az 5,4 méter hosszú és 1724 kg tömegű hajót ez a hajtáslánc meglehetősen dinamikusan mozgatta, hiszen 0-ról 100 km/h-ra 7,5 másodperc alatt gyorsult, a végsebessége pedig 255 km/h-ban volt maximálva. 

1989_cadillac_solitaire_concept_01.jpg

A kupé még látványosabbra sikerült.

Demolition Man - A Pusztító

Egy olvasónk hívta fel a figyelmünket arra, hogy ez a két Cadillac koncepcióautó szerepelt az 1993-as Demolition Man, magyarul A Pusztító című filmben, amelyben Syvester Stallone (Spartan) és Sandra Bullock közösen vette fel a harcot Los Angeles legelvetemültebb bűnözője, Phoenix ellen, akit Wesley Snipes alakított. A film készítői összeszedtek egy rakat koncepciót ahhoz, hogy a környezet a lehető legjobban prezentálja a futurisztikus jövőt, a film 2032-ben játszódik. 

1988-cadillac-voyage.jpg

A modern, éles vonalakkal határolt, de mégis szépen lekerekített szedán forma egy évvel később, 1989-ben tovább lett gondolva és a tervezők megalkották a kupé változatot, amely a Solitaire nevet kapta. A műszaki alapok a motort és néhány részletmegoldást leszámítva megegyeznek a szedánnal. 

8b30cc305d8a9d1b44cacbb586fcc789.jpg

Szépen töri meg a formát a középen futó él.

A Cadillac Solitaire kát ajtaja nem csak hogy számkóddal nyílik, de teljesen elektromos a mozgatásuk is, kissé fölfelé és előre nyílnak, miközben az ülések szintén elektromosan előre mozgathatóak, ha valaki épp hátra kíván beszállni. Az üléseket a kupéban 24 különböző módon lehet beállítani, ami néggyel több, mint a Voyageban. A vezető oldalán már légzsákot is alkalmaztak, ami szintén hiányzott a testvérmodellből. 

A Solitaire esetében is hangsúlyos a hűtőmaszk, a színe pedig káprázatos.

Kívülről feltűnő, hogy ennek a kupé koncepciónak nincsenek visszapillantótükrei, ezeket kamerákkal helyettesítették, amelyek a középkonzolon lévő kijelzőre küldik a képet arról, hogy mi történik az autó mögött. A Solitaire formája nagyon elegáns, az óriási üvegfelületeknek köszönhetően akár úgy is érezhetnénk magunkat belül, mintha csak egy kabrióban ülnénk. A színezett üvegek egyébként az erős fény hatására elsötétednek, ezáltal is csökkentve a beltér felmelegedését. A kupé a géptető alatt egy igazi csemegét rejt, a Voyage V8-as motorját egy 6,6 literes V12-esre cserélték, amely 430 lóerős.

Ugyan mind a Cadillac Voyage és a Solitaire is csak egy-egy koncepcióautó maradt, mégis mindkét autó remekül prezentálja az amerikai formatervezés egyediségét, és azokat az előre mutató megoldásokat, amelyeket a luxusautók zöme csak évekkel, sőt évtizedekkel később kapott meg szériában. A formatervek egyedisége azonban előrevetítette a '90-es évek Caddyjeit, hiszen egy-két részletet viszontláthattunk a későbbi széria modelleken.

Álmok a múltból: Voyage & Solitaire Tovább