A smaragd románca

A smaragd románca

Van az a szint, amikor már önmagában egy AMG sem lehet elég, ha valaki épp a csillagos márka rajongója. Ilyenkor jöhetnek szóba a különféle tuningcégek, akik lazán képesek túlszárnyalni a sokszázlóerős gyári specifikációkat is, a külsőt illetően pedig igazán merész dolgokat is képesek alkotni az egyébként elegáns Mercedesekből. 

mercedes-amg-e63-s-sedan-by-brabus_4.jpg

A Mercedes-Benz jelenlegi kínálatában talán a W213 kódszámú típus az egyik legharmonikusabb modell, mind a külsejét, mind pedig a belteret tekintve. Az E-Klasse legerősebb gyári változata az AMG E63 S, amely alatt alapból 4Matic+ összkerékhajtási rendszer tartja az úton a 603 lóerős sportlimuzint. Akinek ez nem elég, az mondjuk elzarándokolhat a neves Brabus műhelybe, akik 800 lóerőre és 1000 Nm-nyi forgatónyomatékra húzzák fel a turbók és pár másik alkatrész cseréjével a négyliteres V8-as motort. A Brabusok többsége általában fekete színben pompázik, ez már a márka védjegyének is mondható.  Aki valami más színben szeretné viszontlátni a kedvencét, és netalán még ebben is egyedi igényei vannak, annak kínál remek megoldást a szintén német Fostla.de tuningcég.

mercedes-amg-e63-s-sedan-by-brabus_2.jpg

A Fostla.de csapata a német prémium autókra specializálódott, egyedi igények alapján tuningolják az Autobahn killereket, ráadásul egyedi csomagolásba is burkolják őket. A Brabus 800 esetében a PWF által gyártott matt smaragd fóliázást választották, ami visszaad némi eleganciát a sport Mercedesnek. 

Ezen felül egyedi első kötényeket, valamint hátsó diffúzort is kapott az autó, amely alapanyaga karbon. A sportosra hangolt kipufogórendszer négy fekete kerámia csőben végződik. Az optikát tovább fokozzák az elöl 21, hátul 23 collos egyedi felnik, amely mögött harsányan virítanak a megerősített fékek. A kerekeken 265/30 ZR21 és 305/25 ZR21 méretű Continental SportContact 6 abroncsok feszülnek. A matt zöld külsőhöz én már csak egy szép bézs belsőt képzelek el, azt hiszem teljes is lenne az elégedettség.

A smaragd románca Tovább
Reggeli rozsda: Karmann Ghia

Reggeli rozsda: Karmann Ghia

A legjobb dolog, ami egy VW Bogárral történhet, ha leültetik, nagy felni, metálfény...áhhhh nem, ha Karmann Ghia kupévá vagy kabrióvá változik. Persze mondhatnám azt is, hogy ha Porsche 356-os típussá alakul, hiszen az is egyenesági rokon. Azonban az olaszok által tervezett Volkswagen Karmann Ghia modellekbe sokkal több stílus jutott, mint talán eddig bármelyik másik VW modellbe. 

00505_9mwemirokx6_1200x900.jpg

A korai '50-es években három cég és számos autóipari mester közreműködése által született meg a Type 14, amelynek a pályafutása a 2+2 üléses kupéval indult 1955-ben, majd a Type 34 megjelenését követően egészen 1974-ig tartott. Luigi Segre, aki a Carrozzeria Ghia stúdió tulajdonosa volt, valamint Wilhelm Karmann gyakorta találkoztak a nagy nemzetközi autószalonokon. Wilhelm éppen az '50-es évek elején vette át a családi karosszériaépítő céget, és olyan tervei voltak, hogy bővíti a megállapodásainak körét a VW-vel. Ehhez jól jött Segre stúdiója, akit arra biztatott, hogy próbáljon meg valami egyedit alkotni a kis bogár alapjaira. A Ghia stúdióhoz végül Párizsból került egy VW Type 1, amelynek az alapjaira mindösszesen öt hónap alatt felépítették az első prototípust. 

A Carrozzeria Ghia berkein belül Mario Boano, Sergio Coggiola és Giovanni Savonuzzi keze munkáját illeti a dícséret a ma már klasszikusnak mondható kupé forma megalkotásáért. 1953-ban Luigi Segre a párizsi Societé France Motors-nál mutatta be az autót, Karmann azonnal azt mondta, hogy gyártani szeretné az autót. Ezután a projektet a Volkswagen akkori vezetésének is bemutatták, akik zöld utat adtak neki és megkezdődhetett a gyártása először a Ghia műhelyeiben, majd később a Karmann osnabrücki üzemében is.

Sokan talán még nem gondoltak abba bele, de a Karmann Ghia kupé formája talán nem is annyira egyedi, mint amilyennek elsőre tűnik. A Chrysler d'Elegance és az amerikaiak K-310 prototípusa ihlethette meg a tervezőket, ami nem lehet véletlen, hiszen ezek megalkotásában is közreműködött anno a Ghia. De igazából mindegy is, hiszen a legtöbb benzinvérűben ez a járgány úgy él, mint egy csodaszép autó. 

Mivel bennem is csak a szép képek élnek erről a típusról, így igazán érdekesnek találtam ezt az Amerikában fellelt rozsdás példányt, amely egy 1969-es példány, azaz még a második modellfrissítés előtti darab, erről árulkodik a hátsó lámpa is, amelybe még nem integrálták a tolatólámpát. Egykoron zöld színben pompázott ez a csodás kupé, amely 28 év egy helyben állás után került újra a rivaldafénybe. Meglepő módon az 1,5 literes boxermotor még ennyi állás után is könnyedén beindult, amelyről alább láthattok egy videót is.

Az sajnos nem derült ki, hogy milyen körülmények között tárolták, a lemállott fényezésből arra mernék tippelni, hogy a szabad ég alatt állhatott. Mivel a padlólemeze szinte teljesen hiányzik, ezért akár még Frédi és Béni is könnyedén autóznának vele. Nem régiben még hirdették, 3 ezer dollár körüli áron találhatott új gazdát, akinek nem kevés munkájába és pénzébe fog kerülni a karosszéria és a beltér restaurálása.

vnc_cafe.jpg

Reggeli rozsda: Karmann Ghia Tovább
'Hellephant' a porcelánboltban

'Hellephant' a porcelánboltban

A Dodge Charger az amerikai autógyártás egyik legendás ikonja, amelynek ma is széleskörű rajongótábora van. A '60-as évek legendás izomautója eredeti állapotában igazi klasszikusnak számít, azonban egyáltalán nem bűn átalakítani, feltuningolni és belebújtatni az ördögöt, hogy aztán az óriási V8-as motor által hajtott hátsó kerekeivel felkaparja az aszfaltot. Az USA-ban nagy hagyománya van az autóépítésnek, számtalan kisebb-nagyobb műhely foglalkozik a mai és klasszikus gépek átalakításával, egyedi építésével, . Műveiket minden évben a neves las vegas-i SEMA shown csodálhatja meg a nagyközönség, ahol egyre nagyobb erőket képviselnek a gyári tuningcégek is. Az idei bulira a bulira a Mopar hozott el egy ördögi elefántot, ami ősmamutként vágtat végig akármelyik úton, ha megfelelő kezekbe kerül.

dodge-super-charger-concept_5.jpg

Az 1968-as Dodge Charger átalakítást a Mopar csapata Super Charger Conceptnek nevezte el, amely egy ízig-vérig show car. A külsőleg is agresszív és brutális kinézetű járgány "De Grigio" a szürke metál fényezésben csak úgy vonzza a tekintetet. A forma azonnal felismerhetővé teszi az autót, azonban a részleteit tekintve sok módosításon átesett ez a Charger. A géptetőn lévő széles légbeömlőt a Challanger SRT Demon ihlette, az eredeti bukólámpákat száműzték, és helyettük az SRT Hellcat lámpáit bújtatták a rács mögé. Ezen kívül az ajtókon lévő elefántfül ablakot eltüntették, és csak egy nagy oldalüveget alkalmaztak. A visszapillantótükrök egy '71-es Plymouth Dusterről származnak.

dodge-super-charger-concept_2.jpg

A kerékjárati ívek szélesítése üvegszálból készült és csavarozott elemekről beszélünk, amelyek színre lettek fújva. Érdekesség, hogy két collal előrébb kerültek az első kerekek, így rövidítették a Charger első túlnyúlását. Az első splittert szintén a Demon ihlette, míg a hátsó szárnyat a mai Charger R/T. Az autót tervezők leglátványosabb megoldása azonban a farrészen látható. A klasszikus Charger hátsó dupla körlámpáinak a helyét a kipufogóvégek vették át, aki szemfüles az felismeri, hogy ezek a csövek az Alfa Romeo Stelvióról származnak. A hátsó lámpákat LED-re cserélték és a kipufogók köré szervezték. Szerintem ez egy pokolian jó és merész megoldás lett.

A beltérben semmi felesleges csicsa sincs, a középkonzolt és a műszercsoport körüli panelt a karosszéria színére fényezték, az óracsoport Mopar, a kormány és az első ülések az utolsó Viper generációból érkeztek, csak itt mindent Alcantarába húztak, az öveket pedig négypontos Sabeltre cserélték.

A lényeg azonban a motorháztető alatt van, a Dodge a Mopar varázslóival karöltve visszahozta a régi 426-os HEMI Crate V8-as motort, amelyet kompresszor lélegeztet. Az 1000 lóerős 'Hellephant' névre keresztelt motor teljesen alumíniumból készül. Ezt a blokkot korábban az 1964-től gyártott autókban használta a Chrysler és a hozzátartozó többi márka, akkor elefánt néven becézték. Úgy alakították ki a motort, hogy a '76 előtt gyártott autókba bárki be tudja építeni. A már meglévő modelljeikből nem csak az autóhoz, de a motorhoz is kölcsönöztek pár alkatrészt, a szelepfedél például a Challanger SRT Hellcat Redeye modellből jön, a szelepek, szelepvezetők és pár más elem a Challanger SRT Deamon változatából származik. Nyolc egyedileg kovácsolt dugattyú hozza mozgásba ezt a szörnyeteget, amelynek 950 Nm-nyi forgatónyomatéka az SRT Hellcat T-6060 manuális hatfokozatú váltóművén keresztül gyötri a 21 collos hátsó kerekeket. Elöl 20 collos görgőkön gurul ez a járgány, a megzabolázásáról pedig hatdugattyús Brembo fékek gondoskodnak.

hellephant-426-hemi-crate-engine.jpg

Magát az autót csak egyedi bemutató gépként készítette a Mopar, a motort a jövő év első negyedévétől lehet megvásárolni a kapcsolódó kiegészítőkkel együtt, így a tuningszcéna egy igazi nagyágyúval játszhat, ha egyedi építésről van szó.

Forrás: Dodge, Mopar

'Hellephant' a porcelánboltban Tovább
Zsiguli a dunai hullámsírból

Zsiguli a dunai hullámsírból

Rekord alacsony szinten áll a Duna vize a folyó magyarországi szakaszán, az apadás immáron augusztus óta tart a csapadékszegény időjárás miatt. A napokban újabb negatív rekord dőlt meg, 71 éve nem volt ilyen alacsony a víz szintje Budapesten Európa második leghosszabb folyójának, pár nappal ezelőtt 43 cm-t mértek. A visszahúzódó folyóból az elmúlt hetek során számos érdekesség került már elő, többek között autók is. A minap a Csepel-szigetnél bukkantak egy öreg Ladára.

44873766_2421748037841620_8980283115603755008_o.jpg

Partra vetett ezerkettes. (Fotó:Szathmáry Andrea)

A fotókon jól látható, hogy már évek hosszú sora óta lehet a Dunában, a fórumokon olvastam olyat is, hogy 17 éve kerülhetett a víz alá a 2101-es Zsiguli, vagy más néven a jó öreg ezerkecske. Amikor az első fotókat megláttam az autóról a háttérben a Dunával, akkor nekem egyből a régi időjárás és vízállásjelentés ugrott be, amelyet még anno a Petőfi rádióban mondtak be, mostanában pedig talán a Kossuthon van ilyen. Egy kicsit akkor most nosztalgiázzunk.

„Budapest, Csepel-sziget: a vízállás rekord alacsony, a parton régi Lada, hajóvonták találkozás tilos.”

Szóval erről a vén Zsigáról senki nem tudja, hogy pontosan mikor és miért került ide, az első fotókon még látni lehetett a rendszámtábláját is, amely alapján lekérdeztük az EHG-600 plakettet. A nyilvántartásból kiderült, hogy az autót nem körözik, fénykorában barnásvörös színű volt és már kivonták a forgalomból. A színére a képek alapján egy-két részlet még utal, a víz nem kímélte a gömbszeműt, vastagon eszi a rozsda mindenhol. Még a folyami csigák is megtelepedtek rajta.

Vajon mi lehet a dunai Lada története? (Fotók:Szathmáry Andrea)

Jól látni, hogy a teteje csúnyán megsérült (mint megtudtuk itt kötötték rá a kötelet/láncot és húzták kijjebb valakik), és a jobb oldali ajtók is eléggé horpadtak, az elképzelhető, hogy talán karamboloztak vele és valamilyen oknál fogva meg akartak tőle szabadulni, így Csepelnél a Dunába lökték. Janika szerzőtársam a képek alapján megállapította, hogy 1983 – 1985 környéki gyártású lehetett, mivel a lökhárító mögött párhuzamosan futnak a légbeömlők a homlokfalon. Vancello Viktor szerint homlokfalat cseréltek rajta, mert nincs a "C" oszlopon szellőző, és babás a lökhárítója, tehát egy korábbi, 2101-es modellről van szó. Aztán még az is lehet, hogy megannyi tákolás nyomát rejti a csigák, kagylók és moszatok burkában lévő szovjet vas.

Sok víz lefolyt a Dunán, mire előbukkant. (Fotók:Szathmáry Andrea)

Ahogy az lenni szokott nem hagytak nyugtot az autónak, a délutáni fotókon már hiányzott a rendszámtábla, kivették az autóból az akkut és megbolygatták a csomagteret is. A Roncsvadászok csoportunkban volt, aki már azt írta, hogy hűlt helye az autónak. Bizonyára vérszemet kaptak a vasasok, akik dögkeselyű módjára csaptak le az öreg Zsigulátor torzójára. De elég a szavakból, meséljenek a képek.

Egy igazi időkapszula lehet, nagy kár, hogy lassan széthordják az egészet. (Fotók: Serman László)

 >>> A KÉPRE KATTINTVA GALÉRIA NYÍLIK <<<

Még egy gondolat a végére, sokszor azt mondjuk, hogy egyes autók pajtaleletek, ékes angolsággal barnfind, akkor ez a Lada egy igazi riverfind.

A fotókért köszönet Szathmáry Andreának és Serman Lászlónak!

Zsiguli a dunai hullámsírból Tovább
A világ első autószalonja

A világ első autószalonja

A nagynevű és nemzetközi autószalonokat rendszeresen figyelemmel kísérem, egyrészt azért, mert a neves gyártók legtöbbször valamelyik nagy szalonra időzítik az újdonságaik világpremierjét. Másrészt azért is, mert évről évre szemtanúi lehetünk annak, hogy miként is változik az autóipar, és éppen merre is tart. A trendek, stílusok, megoldások és a design változásának színterei ezek a kiállítások. Genf, Detroit, Tokió, Frankfurt és Párizs, hogy csak a legnagyobb világszínvonalú eseményeket nevezzem meg. A francia fővárosban idén is megrendezett Párizsi Autóvilágkiállítás mind közül a legrégebbi múltra tekint vissza, idén a 120. évfordulóját ünnepelte, anno pedig ez volt a világ legelső autós seregszemléje. Cikkünkben visszatekintünk a Párizsi Autószalon múltjára és az idei felhozatal érdekességeire is kitérünk.

parizs_1930.jpg

Régi idők autószalonja, ma már nem létező autómárkákkal.

A Francia Automobilklub 1898-ban rendezte meg a világ első autókiállítását Jardin des Tuileries teraszán. A szervezők egyetlen kikötéssel éltek a kiállítókkal szemben, az autóknak önerőből meg kellett tenniük a Párizs-Versailles közötti távot oda-vissza. Ezzel el akarták kerülni azt, hogy olyan járműveket is kiállítsanak, amelyek csak a nevükben autók, de a minimum funkciókat nem képesek hozni.1901-ben rendezték meg a következő kiállítást, ekkor már a gyártók jóval aktívabb szerepet vállaltak a szervezésben is. A szalon ekkor már a Grand Palais helyszínen került megrendezésre, és innentől fogva 60 évig szinte minden év októberében itt gyűltek össze a kiállítók. Az első világháború éveit, valamint 1920-at és 1925-öt leszámítva.

dmumdqlxgai6exp.jpg

Fent: az első Párizsi Autószalon posztere. Lent: 120 évvel később az idei poszter.

mondial-2018.jpg

Az 1930-as évek gazdasági válsága rányomta a bélyegét a kiállításra, évről évre egyre kevesebb kiállító volt, de a második világháború kitörése előtt, még 1938-ban is megtartották a 32. "Salon de l'Automobile"-t. A második világégés alatt sajnálatos módon Európa árnyékba borult, és az ilyen és ehhez hasonló összejövetelek is elmúltak. A béke újbóli beköszöntével 1946-ban ismét megtelt a Grand Palais autókkal és motorokkal. Az '50-es években már annyira kinőtte magát a kiállítás, hogy két helyszínt is igénybe vettek a szervezők, az autókat továbbra is a Grand Palais termeiben állították ki, míg a motorok, kerékpárok és a teherautók új helyszínt, a Párizs külső részében elhelyezkedő Porte de Versailles-ben került elhelyezésre. Ekkoriban csak a francia kiállítók száma meghaladta a húszat. Hmmm, mennyi francia autógyártó is maradt mára?

ds_paris_55.jpg

A Citroën DS világpremierje a Párizsi Autószalonon (1955).

1954-ben már akkora érdeklődésre tett szert a Párizsi Autószalon, hogy a látogatók száma elérte az 1 milliót. Igaz, hogy az ezt követő években a népszerűség csökkent, részben az akkori válságos időszaknak köszönhetően, részben pedig a hidegháborús időszak elindulása miatt is. Azonban a fejlődés nem állt meg, 1957-ben a szalon már tényleg igazi autóvilágkiállítássá vált. Ekkor jelent meg a shown először japán gyártó, méghozzá a Prince Skyline modell által. 

A hatvanas évek ismételten a változás szelét hozták a szalon életébe, 1962-től kezdve a kiállítás teljesen átköltözött a Porte de Versailles helyszínre. 1977-től kezdődően a szervezők úgy döntöttek, hogy abban az évben nem szerveznek autókiállítást, hanem csak a következő évben, sorban a 64. Párizsi Autószalont, innentől kezdve minden második évben került megszervezésre a szalon, amely hagyomány a mai napig tart. Legutóbb két évvel ezelőtt értek el egy újabb rekordot, több mint 1,2 millió látogató volt kíváncsi 260 kiállítóra és 65 világpremierre. Most pedig lássuk, hogy melyek voltak 2018-as Mondial Paris Motor Show legérdekesebb újdonságai.

Audi

A német márka javarészt már elpufogtatta az idei évre szánt puskaporos hordóinak a nagy részét, így Párizsra már csak két kisebb modell premierjével készültek, de azt gondolom, hogy mindkettő kellően ütősre sikerült. Itt tartották a premierjét a másodig generációs Audi A1-nek, amely már csak ötajtós karosszériával fog készülni. A szalonon egy 30 TFSI változatot állítottak ki, a pirosban pompázó és a rally versenyautókat idéző fehér felniken feszülő apróságban egy 1,4 literes turbós motor van, amely 200 lóerőt teljesít. Persze lesznek ettől szelídebb változatok is, az alap egy szintén 1,4 literes, de csak háromhengeres változat lesz 95 lóerővel. A különféle verziókhoz hatfokozatú manuális váltót, vagy duplakuplungos S-tronic váltót társítanak, és természetesen számos S-Line külső-belső design elemmel is fel lehet a legkisebb négykarikást is dobni. 

Szintén az Audi kínálat alsó részét erősíti a kis Q2 crossover legerősebb változata az SQ2. A motorja az S3-ból érkezik, a kétliteres turbós négyhengeres 296 lóerőt szabadít a Quattro hajtás és a hétfokozatú S-Tronic automatikus váltó által az összes kerékre. 4,8 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra az autó, a végsebessége pedig 250 km/h-ban limitált. A 18"-as vagy 19"-es kerekeken guruló kis SUV két centiméterrel lentebb ül, mint a normál társai, a zabolázásról pedig nagyobb fékek gondoskodnak. 2019 elején kerülnek a szalonokba az első példányok, amelyeket kívülről és belülről is jól meg lehet különböztetni a normál változatoktól.

BMW

A bajorok Párizsban mutatták be a legújabb 3-as BMW-t, amely a sorban már a hetedik generációnak számít a modell 40 éves története során. Az autóról elmondható, hogy jobb, szebb (?), okosabb, mint az elődje volt, aki pedig kíváncsi a részletekre, az olvassa el ezt a cikkünket, amiben részletesebben is írtunk róla.

bmw-3er-2019-modell-m-sport.jpg

Ferrari

Az olasz sportautómárka több különlegességet is elhozott Párizsba, igaz ezeknek a modelleknek a premierje már jóval a szalon előtt megvolt. A standjukon kiállították az utóbbi évek leglátványosabb típusait is, az SP1 és SP2 Speedster páros mágnesként vonzza az embereket. Aki többet szeretne tudni az őrületes Ferrari ikonokról az olvassa el a korábbi bemutatónkat

ferrari-monza-sp2.jpg

Még augusztusban hullott le a lepel a Ferrari 488 Pista Spider változatáról, de akkor a gyár igen szűkszavúan nyilatkozott az 50. nyitható tetejű modelljéről. Párizsban azonban már elárulták a legfontosabb paramétereket is, a Spider több, mint egy tetejét vesztett változat. A 720 lóerős V12-es motorhoz illesztett hétfokozatú duplakuplungos automatikus váltómű szoftverében megváltoztatták a váltási stratégiát, így 30 milliszekundummal gyorsabbak a kapcsolások. Ez által a Spider 100 km/h-ra 2,85 másodperc alatt lövi magát, de a végsebessége ugyanúgy 340 km/h, mint a kupénak. A mérnökök némileg változtattak a motoron, erősebb szelepeket és hengerfejet kapott, ugyanakkor könnyebbek a hengerhüvelyek és a vezértengely profilja is módosult. A motoron 18 kg-ot tudtak nyesni, ami csak minimálisan kompenzálja a 91 kg-os pluszt, amit a tető hiányából eredő extra merevítések jelentenek. Némileg lejjebb tudták szorítani a kardántengely és a lendkerék tömegét is, valamint karbon motorburkolatot, első és hátsó lökhárítót, valamint hátsó spoilert alkalmaznak a Spideren. A hátsó üveget Lexanra cserélték, a kerekek szintén szénszálból készültek, amelyek 20%-kal könnyebbek, mint a hagyományos könnyűfém társaik. 350 ezer dollár fölött indul az autó ára, méregdrága és különösen ritka lesz.

ferrari-488-pista-spider.jpg

Hyundai-KIA

A koreai páros az alsó középkategóriás típusaik kapcsán mutatta be a legújabb csomagváltozatait, amelyek a sportosság jegyében születtek. A Hyundai az i30N változatának N Option csomaggal ellátott példányát hozta el mutatóba. Az i30N a maga 271 lóerejével kellően fürge kompakt, így az új csomag 25 elemének megalkotásakor főleg a designra mentek rá a tervezők, mintsem a teljesítmény további növelésére. Mind közül a leglátványosabb a karbon hátsó szárny, amely egy-egy N emblémát is magába foglal. Ugyanakkor a géptető is karbonból készült, rajta a légbeömlőkkel, amelyek fokozzák a sportos hatást. Természetesen az utastérben sem fukarkodtak a szénszállal, jutott belőle a kormány küllőire, a légrostélyok alatt futó betétre és az ajtóbehúzókra is. A beltérben minden más pedig Alcantara bevonatot kapott. Kívülről további látványos elem a 20"-os könnyűfém felniszett, amelyekre semi-slick abroncsokat húztak, illetve az egész autót a show kedvéért egy speciális matt fehér fényezéssel látták el. A Hyundai tervezőinek a fő célja az volt, hogy megmutassák a vevőiknek, hogy az N almárka alatt mennyiféle jövőbeli kiegészítő közül is választhatnak majd az autóikhoz. 

A KIA a nem olyan rég bemutatott Ceed GT kapcsán nyert inspirációt az új 'GT Line' csomag megalkotásakor, amely elérhető lesz az összes karosszériaváltozathoz, és kérhető lesz bármelyik motorral szerelt kivitelhez is. Igazából nem is csomag ez, hanem egy felszereltségi szint, hasonlóan mint mondjuk a Fordnál az ST Line. Ezek a típusváltozatok elöl sportülésekkel várják a pilótát és utasát, amelyek teljes bőrkárpitozással is kérhetőek. A vezető sportkormányt markolhat, és akár a duplakuplungos váltóművet a kormány mögötti fülekkel is vezérelheti.  A jövőbeli vevők ezen felül a standard opciókat is bejelölhetik a listán, amelyet egy hagyományos Ceednél is elérhetővé tesz a gyártó. Kívülről a spoilerek és néhány díszítő elem különbözteti meg a 'GT Line' Ceedeket a normál változatoktól. 

2019-kia-ceed-gt-line.jpg

Mercedes-Benz

A csillagos márka Párizsban tartotta a világpremierjét az egyetlen egyterűjének a harmadik generációját. Alapvetően maradt az egyterű forma, nem crossoveresítették, nem csináltak belőle SUV-t, arra úgyis lesz a márkának más modellje. Kívülről az új A-Klasse és a CLS által bevezetett új formai elemeket láthatjuk viszont az új B-Klasse típuson is. Élesebbre húzott fényszórók, letisztultabb formavilág. A beltérben már minden digitális, legalábbis, ami a műszerfalat és a központi kijelzőt illeti. Ezekből háromféle konfiguráció választható az autóhoz, az alap a két 7"-os átmérőjű LCD panel, a második változatban az infotainment kijelzője már 10,25"-os, illetve a csúcs változatokban ez utóbbiból van kettő. Természetesen itt is megtalálható az A-Klasséban debütált MBUX infotainment rendszer, így az intelligens hangvezérlés és a mesterséges intelligencia is. A beltér további design elemei is ismerősek lehetnek a kisebb testvérből, így ezen a fronton nem mutattak újat. Mindenképpen kiemelendő, hogy az új B-Klasse megkapja a lassan kifutó S-osztály Intelligent Drive megoldásait, azaz az részleges önvezető rendszert is. A motorok kapcsán is zömében az A-Klasseban megismert opciók közül lehet választani, azonban újdonság a kétliteres dízelmotor, amely 148 vagy 188 lóerővel mozgatja a családi Mercedes egyterűt, méghozzá az új nyolcfokozatú duplakuplungos váltóművön keresztül. A jövőben akár összkerékhajtású változat is készülhet az új B-osztályból, mint ahogyan a hibrid és a teljesen elektromos változatok is elképzelhetőek.

Ha már szó esett az A-Klasséról, amely ugye pár hónappal ezelőtt debütált, akkor nem mehetünk el szó nélkül a mellett, hogy a Mercedes az idei Párizsi Autószalonon bemutatta a legkisebb autójának első AMG változatát is. Az A35 AMG a külső designelemeknek köszönhetően jóval agresszívebb megjelenést kapott, mint a hétköznapi modellek. A karbon hátsó szárny, az első és hátsó spoiler, a sportosabb küszöb és a nagyobb kerekek egyaránt sokat dobnak a látványon. De nem csak a külsőségekben sportos autó az A35, hanem a menetdinamikát tekintve is. A géptető alatt a kétliteres turbós motor 302 lóereje rejtőzik, amely a hétfokozatú duplakuplungos váltóegységen keresztül az összes kereket hajtja. 0-ról 100 km/h-ra 4,7 másodperc alatt gyorsul az A35 AMG, a vége pedig 250 km/h lehet a száguldásnak. A pilóta öt vezetési mód közül választhat: Comfort, Sport, Sport+, Individual és Slippery. Az árcédula még nem ismert, de januártól már a szalonokban lesz.

Peugeot

Franciaország, Párizs, Párizsi Autószalon, természetesen nem hiányozhattak az idei rendezvényről sem a hazai gyártók, igaz túl sok újdonságot nem mutattak. Az oroszlános márka idei legnagyobb és leglátványosabb újdonsága mindenképpen az e-Legend Concept koncepcióautó volt, amely a híres Peugeot 504 kupé változatának modernkori újragondolása. Az autóról már részletesebben írtunk a Peugeot 504 típuscsalád 50. évfordulója alkalmából készült cikkünkben.

peugeot-e-legend.jpg

 A látványos koncepcióautón túl volt azonban még egy világpremier is a Peugeot standján. Bemutatták az 508 SW változatát, azaz a középkategóriás típusok kombi változatát. A kombik kapcsán mindig is szkeptikus voltam, már ami a formát illeti, de azt hiszem, hogy itt sikerült jól megrajzolni az autó hátsó részét. A széltében végigfutó lámpatest, középen az oroszlános logóval hangsúlyos elem. A stand csúcsa természetesen a GT felszereltséggel ellátott First Edition limitált széria volt, amelyet anno a liftback változatból is kínáltak. Dark Blue, Pearly White és Amazonite Grey színekben lesz elérhető ez a limitált változat, amelyhez fekete vagy vörös színű bőrülések rendelhetőek. Mindehhez pedig a kéttónusú 19"-es felniket adják, amelyek jól mutatnak a hatalmas kombi alatt. Az SW egyik legszebb részlete a fával burkolt csomagtérpadló, igaz ez kellően kényes felület, ezért egy szövet takarót is mellékelnek hozzá. A First Edition változathoz ezen kívül alapból jár két Focal vezetéknélküli fejhallgató és ugyanezen gyártó hifi rendszere is.

Porsche

A német sportautógyártó idén ünnepli a 70. évfordulóját, miközben mindenki nagyon jól tudja, hogy már bőven több, mint 70 évesek, de ugye a marketing hatalma nagy, és jó összekötni a 356-os Porsche születését a márka "születésnapjával". Ennek jegyében telik a stuttgartiak éve, Párizsban egy különleges és limitált szériában készülő 911-es modellt mutattak be. A Porsche 911 Speedster a jelenlegi sportmodell talán legszebb formatervű változata. Ritkán készít ehhez hasonló autót a márka, ezért is számít igazi különlegességnek a mindösszesen 1 948 példányban készülő modell. A szám utalás a Porsche 356 megjelenési évére. A koncepció változatot még júniusban mutatták be, akkor egy példányt Guards Red színre fényeztek, amely pedig az 1988-as 911 Speedstert idézte fel. A külsőt tekintve a legszebb részletek közül szerintem mindenképpen figyelemre méltóak az egyedi tükörházak, valamint a csomagtér fedél előtt, középen elhelyezett üzemanyagbetöltő nyílás. 2019-ben kerül gyártásba az új modellváltozat, amelyben bőségesen alkalmaztak karbont, titán kipufogórendszert kapott és a bő 500 lóerős boxermotor teljesítményét egy hatfokozatú manuális váltón keresztül viszik a kerekekhez. Szerkezetileg a 911 Carrera 4S Cabriolet alapjaira épül a Speedster. A kínálatban ez lesz az első Porsche, amelyhez az ügyfelek választhatják a Heritage Design csomagot, amelyet a Porsche Exclusive készített, ezzel a fő céljuk, hogy a vevők egyedi igényeire szabják az autókat, hasonlóan mint ahogyan azt évek óta teszi már a Ferrari, vagy a Lamborghini is.

Renault

Az utóbbi években a legnagyobb francia gyártó mindig elkápráztatott minket egy-egy látványos koncepcióautóval, amelyek nagy része már a jövő önvezető autóit vetíti előre. Az idei szalonon is egy ilyen autót villantottak a Renaultnál, ez volt az EZ-Ultimo Concept. Ez a koncepció a luxus szintű önvezető autó előrevetítése, azon automobiloké, amelyek már teljesen önmagukat vezetik, kapcsolatban állnak egymással, az utazóknak pedig élmény és kikapcsolódás az A-ból B-ve való eljutás, anélkül hogy a vezetéssel kellene foglalkozniuk. A beltérben a futurista luxus volt a fő irányadó, nagy finomságú bőrfelületek, fa és fém kombinációja az egész, mint egy modern klubszobában, vagy nappaliban. Az EZ-Ultimo koncepcióautóban debütált a Renault új infotainment rendszere, az Augmented Editoral Experience (AEX). Ez a rendszer képes az egyénre szabott on-line prémium tartalmak, a multimédiás élmény és a mobilitás kombinációjára. Az autó a korábbi EZ koncepciókkal azonos platformra épült, ez is teljesen elektromos és a Renault elképzelései szerint ezek az autók már egyfajta autómegosztó rendszerben fogják majd szolgálni a jövőben az ügyfeleiket. Egy pár szót a külsőről, ahogy a tervezők említik, francia stílusban készült a design, ami valóban látszik az egész autón, szokatlan, semmihez sem hasonlítható a megjelenése. A kabin ajtajai oldalra siklanak, így könnyítve meg a beszállást, A karosszéria és az ajtók nagy részén körbefutó steppelt bőrszerű felület valójában apró elemek összeillesztése, amelyek trükkös üvegfelületek, de csak a bent ülők részére engedik láttatni a külvilágot.

Škoda

Nyugodtan mondhatom, hogy számomra az idei Párizsi Autószalon leginkább tetsző autóját a Škoda hozta el. A Vision RS Hybrid azon kívül, hogy kellően látványos koncepcióautó, valójában közel áll ahhoz, hogy akár szériában is megvalósuljon, mint a Rapid utódja. Bízom benne, hogy a csehek minél több elemet megtartanak ebből a vízióban a széria autón is, mert akkor bizony az alsó középkategóriát sikerül felrázniuk egy dögösen kinéző autóval. Aki kíváncsi az autó további részletére, az olvassa el a korábbi cikkünket

skoda-vision-rs_4.jpg

A Škoda másik nagyágyúja, amely szó szerint nagy, a Kodiaq RS volt. A legnagyobb SUV típusukat egyszerűen csak úgy hívják, hogy a Nürburgring leggyorsabb hétüléses SUV-je. A sportos ruha meglehetősen jót tesz a nagyméretű doboznak, amely egyébként simán belesimul a mai utcaképbe, így viszont jobban kitűnik a tömegből. Alapból 20"-os kerekekkel szerelik, teljes LED fényszórókkal látják el a leggyorsabb Kodiaqot. A géptető alatt a VW konszern kétliteres BiTDI duplaturbós dízelmotorja található, amely 236 lóerőre képes és a négy kereket a hétfokozatú duplakuplungos váltón keresztül 500 Nm-nyi forgatónyomaték pörgeti. A hatalmas test 7 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t, és akár 220 km/h-val is képes száguldani. 

2019-skoda-kodiaq-rs.jpg

A végéhez is értünk az idei beszámolónknak a 120 éves Párizsi Autószalonról. Reméljük, hogy tetszett és mutattunk pár valóban érdekes autót számotokra. Írjátok meg nekünk, hogy mi volt számotokra az idei szalon kedvence, vagy nagy meglepetése. Kövessetek minket a facebookon és az Instagarmon is.

Forrás: motor1.com, mondial-paris.com

A világ első autószalonja Tovább
Manolete gyilkosa

Manolete gyilkosa

50 éves a Lamborghini Islero

A spanyol bikaviadalok mindig két szereplőről szólnak, az egyik a matador, a másik a bika, akik lehetnek hősök, vagy éppen áldozatok. Egy biztos, az arénába mindig ketten lépnek be, de csak az egyikük jöhet ki élve, és az olykor a bika. Ez történt 1948. augusztus 28-án is, amikor is az Andalúziában található Linaresben egy viadal keretein belül Manuel Rodrigez "Manolete" és a híres Miura farmról származó bika, Islero összecsapott. A délutáni harcban Islero kerekedett felül, és halálosan megsebezte a neves matadort. Manolete emlékét egy szobor formálja meg, míg a vad bika egy autó neveként élt tovább. Ez az autó pedig nem más, mint Ferruccio Lamborghini egyik kedvenc modellje, a Lamborghini Islero, amely 50 évvel ezelőtt született.

lamborghini-islero-4.jpg

Az Islero S géptetején lévő légbeömlő az utastérbe szállította a levegőt.

Az Islero a klasszikus első generációs Lamborghini gran turismók utolsó modellje, amely még az eredeti 350GT alapjaira épült. A sant' agatai sportautómanufaktúra első két típusát a Carrozzeria Touring fémjelezte, azonban a cég 1966-ban csődbe ment, így Ferruccio mesternek új partnert kellett találnia a következő autójának megalkotásához. Sokáig nem kellett keresnie, hiszen Mario Marazzi a Touring elmúlása után a fiaival közösen Milánó külső részén létrehozta a saját karosszériaépítő műhelyét, a Carrozzeria Marazzit. Lamborghini számára nem volt ismeretlen Mario Marazzi munkája, hiszen a Touring berkein belül főként ő alkotta meg a 400GT típust. 

Mario Marazzi szép munkát végzett, az Islero igazi klasszikus autó.

A Lamborghini Islero alapjaiban nézve a 400GT erőteljesen átkarosszált változata. Ahhoz képest azonban jóval tágasabb és komfortosabb az utastér, amely továbbra is 2+2 üléskialakítású. Mivel gran turismo, ezért javítottak a hangszigetelésen is, a belteret teljesen bőrrel burkolták, és olyan extrával is felszerelték az autót, mint a légkondicionáló.  A jobb tapadás érdekében szélesebb kerekeket alkalmaztak, hiszen az autó orrában továbbra is a neves Bizzarrini-féle V12-es motort alkalmazták, amely nem szenvedett hiányt az erőből. A négyliteres szívet hat darab dupla torkú Weber karburátor etette, amely 330 lóerőt teljesített, amely által 6,4 másodperc alatt érte el a 100 km/h sebességet az autó, a vége pedig 248 km/h volt. Az erősebb, Islero S 350 lóerős volt, két tizeddel gyorsabban futotta a százat és 259 km/h-ra volt képes. Ezen kívül az S változat nagyobb fékeket is kapott, kívülről főként pedig a kör alakú oldalindexek, a géptetőn lévő nagyobb légbeömlő, és a színezett üvegek különböztették meg. A beltérben az áttervezett műszercsoport és középkonzol az árulkodó.

A nagy túra

A Lamborghini klasszikus modelleket felújító részlege a Polo Storico az idei év szeptemberében egy Olaszországot átszelő túrát szervezett, amelynek apropója az idén 50 éves évfordulójukat ünneplő Espada és Islero típusok voltak. A Perugiából induló túrán összesen 20 autó vett részt, útjuk során érintették Orvieto, Assisi, Toszkána és Emilia-Romagna környékét is. A résztvevő autók már önmagukban is különlegesek, főleg így konvojban, ahogy az olasz utakon kanyarognak, azonban ezek között is akadt pár igazán egyedi darab. Egy harmadik szériás '73-as évjáratú Espada például a legrégebbi egy tulajnál lévő autó volt, az angol tulajdonosa 1977 óta birtokolja az autót, aki mellesleg a túrán ünnepelte az 50. házassági évfordulóját is. A legmesszebbről egy ritka második szériás Espada érkezett, egyenesen a norvégiai Osloból tett meg 6 000 km-nyi utat Olaszországig és vissza. A csapat egyik leghűségesebb tagja egy '68-as Islero S tulaja volt, szintén Angliából. Ennek a modellnek a tulaja 1969 óta folyamatosan Sant' Agataba vitte az autót szervizelni Angliából, majd 1993-ban a fia átvette tőle az autót és folytatta a hagyományt. A gyár egyébként két teljesen felújított múzeumi példánnyal vett részt a kiránduláson, amelyek közül a sötétkék Espadát két éve személyesen is megcsodálhattam a Museo Lamborghini emeletén.

A típus formája szerintem jól sikerült, klasszikus GT, hosszú orr, nagy üvegfelületekkel ellátott kétajtós utastér és rövid farrész. ráadásul ez volt a márka első bukólámpás autója. Talán nem véletlenül szerette Ferruccio is, hiszen ő és a testvére, Edmondo is személyesen használt egy-egy példányt. 

Kényelmes utastér, erős motor, bukólámpák, vérbeli GT.

Az Islero talán nem a legismertebb Lamborghinik közé tartozik, mégis egy klasszikus kor képviselője. Alig egy évig készült, párhuzamosan a jóval népszerűbb Espadával, amelyről még ebben a cikkünkben írtunk. A gyártása során összesen 225 példányt  készítettek, ebből 100 db volt az Islero S. 

Manolete gyilkosa Tovább
Álmok a múltból: a Sterling ezüst

Álmok a múltból: a Sterling ezüst

Az angol autók talán az egész benzingőzös világ legmegosztóbb tagjai, az angol autómárkákat lehet szeretni és csodálni, de ugyanúgy a pokolba is kívánni őket. Híresek és hírhedtek egyszerre, de mégis van bennük valami különleges, valami egyedi. Ráadásul a brit márkák jelentős múltra tekintenek vissza, többségük története az autózás kezdetéig nyúlik vissza, mint amilyen a Roveré is. Nem olyan rég olvastam a cég múltjáról, és akkor tudatosult bennem, hogy a Rover már 140 éve járművekkel foglalkozik, ők is egyszerű motorkerékpárokkal kezdték, majd a múlt század elején már javában készítettek autókat is. A márka története igen szövevényes és a brit autóipar minden viszontagságát átélte a megszűnéséig. Itthon talán sokaknak a Rover 75 ugrik be elsőre, amely egy valóban elegáns és szép autó volt, de korábban készítettek más különleges modelleket is, mint amilyen a most sorra kerülő koncepcióautó is.

rover-ccv-002.jpg

Rover CCV, a brit lopakodó.

Az 1980-as évek elején a British Leyland leányvállalataként működött az Austin-Rover Group, amely a nevéből eredően a két autómárka fejlesztéseiért felelt. Ekkor alakított ki a Honda és a Rover közös fejlesztésekre irányuló kapcsolatot. A japánok fő célja az volt, hogy olyan nagyméretű autót készítsenek, amellyel megfelelő kihívói lehetnek a Toyota és a Nissan típusainak, valamint amivel az amerikai piacra is könnyedén beléphetnek ebbe a szegmensbe. Így jött kapóra a Rover luxusautók terén gyűjtött tapasztalata, a brit márka ekkoriban tervezte az SD1 utódját. A megállapodás alapján a padlólemezt és  műszaki alapokat közösen fejlesztették az angol és japán mérnökök, azonban a formatervet és a beltér kialakítását mindkét gyártó maga végezte a saját elképzelései alapján. Ezen kívül a Honda adta a projekthez a 2,5 és 2,7 literes V6-os motorját manuális és automatikus váltóval is, a Rover négyhengeres motorokat és számos elektromos rendszert. A '80-as évek közepére az angoloknál XX, a japánoknál HX kódnév alatt futó projektből végül megszületett a Rover 800 és a Honda Legend, amely utóbbi esetében az angol piacos változatokat szintén a Rover készítette. 

rover_ccv_1.jpeg

Ha nem viking hajós embléma lenne rajta, akár még valamilyen amerikai autó is lehetne.

A britek azonban megalapozva az új típus körüli felhajtást, jóval premier előtt bemutatottak egy koncepcióautót, amely a Rover CCV nevet kapta, a CCV a Coupe Concept Vehicle elnevezés egyszerű rövidítése. A premierre az 1986-os Genfi Autószalonon kerítettek sort, a fő céljuk az volt, hogy megmutassák a márka új arculatát,és az érkező nagy autójuk egy lehetséges jövőbeli kupé változatát. A forma megálmodója Roy Axe volt, aki a Rover 800-as típust is tervezte. A CCV első pillantásra is elárulja magát, hogy a '80-as évek közepének szüleménye, akkoriban születtek ezek az áramvonalas, futurisztikus és egyben letisztult formák, amelyek előrevetítették, hogy a jövőben hogyan is képzelik el az autók megjelenését a gyártók. 

1986_rover_ccv_concept_03.jpg

Ebből a szögből bele lehet látni a Honda Legend kupé változatát, a teli felnik telitalálatok. 

A CCV nem hivalkodó, mégis egy elegáns kupé benyomását kelti, az orr részen a lámpák teljesen beleolvadnak a karosszéria vonalaiba, hűtőrácsnak nyoma sincs. Valójában a lámpák alatt és között egy-egy keskeny nyílást alakítottak ki a beáramló levegőnek. Az enyhén emelkedő övvonal egy rövid és szögletes farrészben zárul, amelyet a hangsúlyos sötétített lámpatestek uralnak. A karosszéria vonalait csak a középvonalon végigfutó él töri meg, de ennyi pont elég is. 

Roy Axe

Az 1937-ben született angol designer  Royden "Roy" Axe a brit autóipar egyik meghatározó személyisége volt. Pályafutását 1959-ben kezdte a Rootes Group-nál, ahol kezdetben a stílusért felelős vezető volt, majd formatervezési igazgatóvá lépett elő. A Rootes 1966-ban a Chrysler Europe részévé vált, egészen a '70-es évekig dolgozott a különféle brit és európai Chrysler modelleken. A nevéhez fűződik a Simca 1308, másnéven a Chrysler Alpine, valamint a Chrysler Horizon típusok formaterve is, amelyek 1976-ban és 1978-ban az Év Autója címet is elnyerték. A Chrysler európai összeomlását követően a cég detroiti központjában kapott munkát, a design stúdiót vezette. 1982-ben tért vissza Nagy Britanniába, a British Leyland szerződtette, a fő feladata az volt, hogy alakítsa ki az új tervezési részleget Coventry-ben. Itt számos angol modell formatervéért volt felelős, mint például a Rover 800, a 200-as és a 400-as típus, de dolgozott a Bentley-nek is. 1991-ben a formatervezési tanácsadó cég, a Design Research Associates (DRA) vezetőjének nevezték ki, a DRA-t végül 1999-ben felvásárolta a londoni központú  Arup. Roy Axe ezt követően Floridába vonult vissza, itt is halt meg 2010. október 5-én.

51010104350828612x408.jpg

A beltérben kényelmes foteleket helyeztek el a tervezők, az ajtópanelek és fogantyúk kialakítása olyan, mintha egy szériaautó lenne, egyedül a műszerfal az, ami arról árulkodik, hogy ez bizony egy erősen előremutató megoldás. A digitális kijelzőkkel és a kékes-zöld háttérfénnyel felvértezett műszercsoport  és középkonzol olyan, mintha valamilyen sci-fi filmből származna. A fedélzeten még egy CD lejátszó is helyett kapott, ami igen figyelemre méltó, hiszen még csak 1986-ot írunk, alig négy éve van a piacon a CD.

86rover_ccv_3.jpg

Mintha egy űrhajó vagy high-tech vadászgép műszerfala lenne.

A CCV mozgatásáról a géptető alatt lakozó 2,5 literes V6-os Honda motor gondoskodott, amelyhez az ötfokozatú manuális váltót fűzték. A motor 175 lóereje az első kereket hajtotta és a 1,5 tonnás kupét 8 másodperc alatt röpített 100 km/h-ra, amely ma sem egy rossz érték. A koncepció kiváló fogadtatásban részesült, nem csak a nagyközönség, hanem az amerikai kereskedők is láttak benne potenciált. Pár hónappal a genfi premiert követően, 1986. július 10-én indult útjára a Rover 800-as típusa, amelyet Amerikában Sterling márkanév alatt forgalmaztak. A 800-as főleg a '90-es évek elejétől a közepéig volt Anglia legnépszerűbb nagyméretű autója, az eladási számai még a Ford Granadáét is túlszárnyalták, amely típus a '70-es évek óta vezette ezt a kategóriát. Azonban az amerikai piacon csak mérsékelt sikereket értek el, így onnan ki is vonultak. 1992-ben ugyan elkészült a Rover 800 kupé változata, amelyet főleg az amerikai piac igényeire szabtak, de végül a gyenge eladások miatt ott sohasem került forgalmazásra, és az csak nyomokban emlékeztetett a CCV koncepcióra. Az egykoron patinás brit márka utolsó korszaka a BMW-hez köthető, akiknek sok jót nem köszönhetnek, a 75-ös modell gyártásának leállítása után a márka eltűnt a piacról. 

Álmok a múltból: a Sterling ezüst Tovább
Elhagyott benzinkút a Vértes lábánál

Elhagyott benzinkút a Vértes lábánál

20181007_164114.jpgRégen tankoltak itt utoljára...

A gánti elág. Zámolyon, ahol 25 évig éltem, csak így nevezik azt a helyet, ahol a Csákvár-Söréd, valamint a Zámoly-Gánt közötti út találkozik. Amellett, hogy itt található a kedvenc büfém is (remek kávéval és az ország legjobb hamburgerével), van még egy érdekessége ennek a helynek. Az út túlsó oldalán egy elhagyott benzinkút árválkodik már évek óta. Hogy mikor zárták be, pontosan még én sem tudom, talán 5 éve lehetett.

forras_bufe.jpgEnnél hangulatosabb büfé nem hiszem, hogy akad.

A 2000-es évek elején viszont még rendszeresen tankoltam itt a Ladámba, hogy aztán a friss benzinnel a tankban egy kövér gázzal, keresztben forduljak ki a shop mögötti útra. Ez persze lóerők hiányában jobbára télen fordult elő, meg tankolni is akkor jártam gyakrabban, hiszen „muszáj volt” a hóban, kilinccsel előre esni-kelni a fehér kockával, ami az efféle igénybevételt jelentős fogyasztással díjazta.

20181007_164052.jpgKedvenc részletem a Motul felirat. Szobadísznek is elfogadnám. 

A töltőállomást a 90-es évek elején nyitották, éppen az ÁFOR-os korszak és a rendszerváltás után, így nagyjából 23 évig működött.

Miután a kút bezárt, hamar megtalálták a turisták. Több videó, valamint fénykép is akad róla az interneten, ezek segítségével jól nyomon követhető, hogy melyik évben törték fel és hogy nagyjából mikor aprították össze a berendezést, lopták el az értékesebb holmikat, alkatrészeket, ahogy az sajnos ilyenkor lenni szokott. Én is készítettem róla néhány fényképet és egy videót vasárnap délután, ezeket láthatod ebben a rövid cikkben. Egy hirdetés szerint most 50 millió Forintért árulják a kutat, talán gazdára talál előbb-utóbb.

Elhagyott benzinkút a Vértes lábánál Tovább
Ilyen volt a 2. Roncsvadászok találkozó

Ilyen volt a 2. Roncsvadászok találkozó

Egy találkozóról nehéz jó beszámolót írni. Aki ott volt, az tudja, hogy jó volt a hangulat, aki pedig nem érkezett meg, azt valószínűleg nem is érdekli, mit hagyott ki. Mégis úgy gondolom, érdemes a fotóalbum képeit némi betűvel kitölteni, hátha akadnak olyanok, akik legközelebb velünk tartanak az autós forgatagban.

dji_0484.JPGA magasból egy színes Matchbox-gyűjteménynek látszottunk.

Végre kegyes volt hozzánk az időjárás és napfényes, ám kissé szeles időben kezdtek gyülekezni az autók és motorok Fóton, szeptember 15-e reggelén. A reggel nyolckor még üres területen délelőtt 10 órára olyan nyüzsgés volt, ami még a tavalyit is felülmúlta. Gyakorlatilag minden földrészről és korszakból való járgányok sorakoztak a füvön, ami reményeinknek megfelelően már önmagában nagyszerű szórakozást nyújtott az érkezőknek.

Miközben mi mindenkit üdvözöltünk a bejáratnál és az ajándék matricát, ebédjegyet és kulcstartót osztottuk a regisztrált résztvevőknek, a területen egymás mellé állt BMW és Impreza, Zsiguli és Mercedes, Audi Coupé és Wartburg . Mikor végre mi is be tudtunk menni körülnézni – elvégre három kupa sorsáról is döntenünk kellett – több helyen is földbe gyökerezett a lábunk a csodálkozástól.

A résztvevők több helyen csoportokba verődve beszélgettek, attól függetlenül, hogy ki mivel érkezett, hiszen egy dolog biztosan közös volt bennük: mindenki a féltett kincsét hozta ki megmutatni.

11 órakor volt egy felvonulás is Fóton, sajnos mindenki nem vehetett rajta részt, hiszen a több mint 240 jármű megbénította volna a város és a környék közlekedését.

Miközben a lelendő díjazottakat mustráltuk Ali szerzőtársammal, jópár ismerőssel találkoztam, és sok új ismerőst is szereztem, közben pedig hol egy Renault 5 motorterét bámultam, hol egy Punto GT-nél cövekeltem le, esetleg egy BMW Isetta buborék-utasterét néztem felülről, vagy éppen egy Chevrolet Bel Air üvegére tapasztottam az arcomat. Benzinvérű ember ennél jobb szombati programra nem vágyhat, jó volt látni a sok szép vasat és a büszke tulajdonosokat.

imkp2142.jpgMinden korszak és nemzet gépe megfért egymás mellett, békében. Aki kijött, volt mit néznie!

Aki családdal érkezett és esetleg nem annyira érdekelték a csodás gépek, az is találhatott magának elfoglaltságot, hiszen a találkozó az 50. Fóti Ősz nevű rendezvénnyel párhuzamosan zajlott.

Visszatérve a díjak kiosztásához, elég nehéz feladat volt dönteni, ezért minden ismerősünket megkértük, akivel találkoztunk, hogy adjanak tippeket, valamint a 3P Garage csapatát is megpróbáltuk bevonni, de a végeredményt végül Alival döntöttük el ketten, hiszen mindenki legalább tucatnyi díjat ki tudott volna osztani, és elég kicsi volt az átfedés. Jómagam minden második autónak és motornak oda tudtam volna adni valamelyik kupát.

imkp2192.jpg>>>>>>A KÉPRE KATTINTVA GALÉRIA NYÍLIK!<<<<<<


Amíg mi ezzel vesződtünk, már javában ebédidő volt, végül kis késéssel, de megszületett az eredmény. A legszebb oldtimer egy Fiat 1300 lett, a legszebb youngtimer díját egy Gyönyörű VW Corrado kapta, míg a legszebb gép kategóriában – ebbe a haszonjárművek, stabilmotorok és motorkerékpárok tartoztak – egy eredeti állapotú BMW kétkerekű lett a győztes. Nekik ezúton is gratulálunk, a többieknek pedig már most elárulom, hogy jövőre több díj sorsáról fogunk dönteni. Lesz legszebb KGST, valamint külön legszebb európai, amerikai, ázsiai és egy best of show díj, hogy senki ne érezhesse hátrányban magát.

Összességében úgy gondolom, hogy mindenki nyertese volt a napnak, hiszen tényleg jó volt az atmoszféra, nem volt zenebömböltetés, gumifüstölés. Család- és járműbarát rendezvény részesei lehettünk, amit minden egyes résztvevőnek külön köszönünk, hiszen ez volt a célunk, amikor újra belevágtunk a szervezésbe.



k3ii3700.jpgA három díjazott vas, egy képen. Nehéz volt a választás.

Találkozzunk veletek jövőre, ugyanitt, legalább ilyen jó, napos időben!

Ilyen volt a 2. Roncsvadászok találkozó Tovább
Cseh vízió

Cseh vízió

A Škoda az utóbbi időkben egyre bátrabb és önállóbb kezd lenni a Volkswagen konszernen belül, mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy egyre merészebb koncepcióautókkal rukkolnak elő a neves autós seregszemlékre. Az idei Párizsi Autószalonra egy dögös kompakt víziót hoztak el, amely a Rapid utódjának az előfutára is lehet. A Škoda Vision RS Hybrid nem csak látványos, hanem egy olyan autónak is tűnik, amely a cseh márka múltjára is épít. 

skoda-vision-rs_4.jpg

Az RS típusok DNS-e a '70-es években alakult ki a cseheknél, a 180 és a 200 RS típusokkal anno a rallypályákon paroláztak a versenyzők. Ezt követően a 2000-es évekig ez a DNS pár csak lappangott a Škoda modellpalettájában, majd jött az Octavia, később a Fabia RS, most már pedig a Kodiaq típusból is van sportos változat. A Vision RS Hybrid koncepció megszületését egyrészt ez is inspirálta, másrészt a márka 117 éves versenymúltja is, ezért is rajzolták kellően sportosra ezt az ötajtós kompaktot.

skoda-vision-rs-concept.jpg

Statikus állapotában is dinamikus az autó megjelenése, amely a határozott éleknek köszönhető. Itt-ott karbon elemekkel dobták fel a külsőt, az orr része pedig kellően hangsúlyos és tolakodó, főleg a kaszniból kiálló függőleges osztású hűtőrács miatt. Egyszerűen dögös, akármelyik szögből is nézem, bevallom őszintén, hogy soha nem tetszett még ennyire Škoda, mint ez. Hátul a szárny teszi fel az i-re a pontot, amely vonzza a tekintet, akárcsak a LED lámpák sziluettje. 

A beltérben négy sportülést helyeztek el, és itt is tetten érhető a külső design letisztultsága és élessége. Digitális műszerfal, minimális kapcsolók, középen pedig egy nagyméretű és hordozható központi kijelző kapott helyet. A DSG váltó előválasztókarja is csak jelzésértékű, mint egy kis joytick. 

skoda-vision-rs.jpg

Az autó nevéből adódóan vegyes hajtásláncot rejtőzik a lemezek alatt. Az 1,5-ös TSI motort egy elektromotorral egészítették ki a cseh mérnökök, a rendszerteljesítmény 245 lóerő, amely bőven elég egy ekkora méretű autóba. A sportosság tehát nem csak a külső, de a teljesítmény alapján is adott. A plug-in-hybrid Vision RS koncepció elektromotorját egy 13 kWh teljesítményű akkucsomag szolgálja ki, ezzel tisztán elektromos üzemmódban 70 km-t lehet megtenni, a teljes töltéshez pedig 2,5 órára van szükség, de természetesen a fékezés során visszanyerhető energiával is tölthetőek a telepek. 

A mai divatnak megfelelően a Škoda is beleszuszakolt egy mesterséges intelligenciát az új koncepcióautójába, azonban ez nem saját fejlesztés, hanem az Amazon Alexa Voice Service integrációját jelenti. A hangalapú vezérlés által az autó főbb adatai és aktuális állapota is lekérdezhető, ráadásul Alexával az Amazon Echo hangszórón és az okostelefonos appon keresztül is lehet "beszélgetni". Így akár a nappaliban ülve is lekérdezhető, hogy mennyi üzemanyag van a tankban, vagy mikor esedékes a következő olajcsere. Reméljük, hogy formailag minél többet megtartanak a Vision RS Hybridből, hogy a következő Rapid tényleg nagyon ütős legyen.

Forrás: Škoda

Cseh vízió Tovább